Letar rolig/vettig/onödig bil till vintern

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Söker igenom blocket just nu och letar efter en rolig vinterbil men jag har ingen aning om vad jag ska ha för något :(
I dagsläget färdar jag arslet i en Renault 5, världens bästa bil om ni frågar mig och det är nog den 7:e r5:an i min ägo. Kommer naturligtvis ha den kvar men måste ha något mer känner jag.
Helst vill jag ha en fin R5 GTE eller GTT men det är omöjligt att hitta och det kan jag vänta med till sommaren dessutom.
Det ska inte vara något fint, jag har en finbil redan, och det ska kosta mellan 0-20 000:-. Är det rätt objekt så får det iofs kosta det dubbla men jag vet inte själv vad som är rätt objekt.

Är sugen på en 4wd av något slag, typ en Wrangler eller dylikt. Men de är för dyra känns det som :(
Det ska gärna vara en bil som redan är lite påkostad så jag slipper det momentet.

Några jag har intresserat mig för hittills men inte riktigt fastnat för:

wrangler offroad
Cherokee offroad
För dyr wrangler

Väldigt tuff Unimog, dock ohanterbar i trafiken...

Som ni ser så har jag en förkärlek till "skogsmonster" men har aldrig ägt någon själv men har alltid sagt att jag ska köpa mig en. Föräldrarna har mycket mark i form av skog och åkrar att bränna omkring på och en styvfar som är lika galen i skogskörning som mig själv så det passar ju perfekt.

Jag gillar de flesta annorlunda bilar, har haft allt från 3st HiJets till trimmade pv's och renodlade banbilar.
Så gärna förslag på lite annorlunda bilar men de får ju gärna vara praktiska.

Har ni några andra förslag som ni kanske har ramlat över, vad missar jag för bilar?

Och för att tråden ska få ligga kvar på mc-forum; Ja, jag funderar även på att köpa en sunkig cross med finndubb att leka med på isen. En 250 4t, men de kanske är för slöa?
 
Du ska ha en Suzuki Samuraj.

Finns inte en bil som går att köra till/från jobbet som är så kompetent i skogen.
Även om du axelvänder och slänger på 31" däck går den att använda som bruksbil.

Det eller en Niva, fast den är rysk rakt igenom, även med pega-dieseln.
 
Ska du ha en rolig, onödig och brutal vinterbil så är det väl bara två som gäller, Mitsubishi Evo-nåntig eller en Subaru Impreza WRC? ;)

Fast det är nog mer pang för pengarna med en 745, och liiiiiite billigare att busa "för mycket" med :hihi
 
Kanske ska tillägga att jag endast kör bakhjulsdrift på torr asfalt då jag gillar att köra fort. Brukar bli en del isåka och då kan jag inte med att harva omkring i något tungt och bakhjulsdrivet om det inte sitter isdäck på den samt en motor på 3-400 pållar och inget av det är intressant då isdäck gör bilen okörbar i trafik och för mycket hästar=för mycket skruva och sen börjar det bli dyrt :(

Som sagt, jag gillar att åka fort och då är det Fwd eller 4wd som gäller eftersom det blir en vinterbil.
Och Bmw före en Alfa? Haha, skulle inte tro det då jag är blond :D

Du ska ha en Suzuki Samuraj.

Finns inte en bil som går att köra till/från jobbet som är så kompetent i skogen.
Även om du axelvänder och slänger på 31" däck går den att använda som bruksbil.

Det eller en Niva, fast den är rysk rakt igenom, även med pega-dieseln.

Har kollat mycket på dem men de ser lite väl "plåtiga" ut? Funkar inte en Vitara lika bra? En niva skulle funka om någon kastade den på mig :D

Denna var ju prisvärd för en sån bil eller? http://www.blocket.se/vi/18420588.htm?ca=9_s
 
Last edited:
Nja, vitaran är mycket sämre som "trial" bil i skogen, men visst funkar det för buskörning.

Nivan är kompetent i skogen, men mindre kul på landsväg.
(inte för att en Samuraj är någon njutning heller)

Jag körde en Höjd Land Rover 109" Pickup som familjebil när min första var liten.
Det var ett h-vete att fästa bilbarnstolen och att lyfta upp barnvagnen på flaket (höjd maximalt och 35"x12.50 däck) men den funkade till och från dagmamman.

Dock fick man tänka sig för när man parkerade inne i stan, den slog i taket i vissa parkeringshus.
 
Är Renault 5 bra alltså? ska ev. köpa nått BILLIGT att åka & handla med...hyrde en R5 i sydfrankrike för många år sedan, & den var ok..men jag trodde dom rostade bort & rasade ihop...??
 
En 75a med treliters sexa ska du ha. Jag ger fan i att du inte vill ha bakhjulsdrift, kör nämnd bil en vinter och säg sen att du ångrade dig. Kommer inte hända. :mad:

Du får dock dras med att dörrarna fryser, det är diskotek på ARC displayen vid minus fem grader och kallare, eventuellt kan du tapp ena staget till wattlänken om fästet är rostigt då du sladdar hejvilt, tvåan skrapar gärna vid snabba växlingar osv.

Men sådana petitesser glömmer du så fort du vrider om nyckeln.
 
Nja, vitaran är mycket sämre som "trial" bil i skogen, men visst funkar det för buskörning.

Nivan är kompetent i skogen, men mindre kul på landsväg.
(inte för att en Samuraj är någon njutning heller)

Jag körde en Höjd Land Rover 109" Pickup som familjebil när min första var liten.
Det var ett h-vete att fästa bilbarnstolen och att lyfta upp barnvagnen på flaket (höjd maximalt och 35"x12.50 däck) men den funkade till och från dagmamman.

Dock fick man tänka sig för när man parkerade inne i stan, den slog i taket i vissa parkeringshus.

Ungar har jag inga och min carport som är hyffsat låg är full med bilar ändå. Jag behöver inte ha någon tvättäkta trial, men jag funderar på om jag eventuellt ska köpa 2 bilar. En billig obesiktad skogsbil och en lite finare bil att ha i jobbet om dagarna men som jag fortfarande kan ha nytta av på fritiden *leka i skogen och dylikt*

Men frågan är vad man ska skriva för sökord på blocket :huvet
 
Men frågan är vad man ska skriva för sökord på blocket :huvet

Biltrial trialbil och alla kombinationer av det, dom brukar dock vara dyra.

Gårdsbil och Jaktbil för dom billiga obesiktbara.

Cherokee kan du hitta relativt billiga, kompetentare än man tror i skogen, vissa hade dock problem med bakaxlarna, men dom årsmodellerna som hade dom problemen är nog för nya för dig ändå.

Köp i såna fall en med sexan, den höll genom första och andra värdskriget så den lär överleva det tredje också...
(lite överdrivet, så gammal är inte motorn, men snudd på)
Kraften räcker till, och den är inte blodigt törstig.
 
Är Renault 5 bra alltså? ska ev. köpa nått BILLIGT att åka & handla med...hyrde en R5 i sydfrankrike för många år sedan, & den var ok..men jag trodde dom rostade bort & rasade ihop...??

Som sagt, världens bästa bilar :D
De rostar inte mycket alls faktiskt, bara trösklarna som tar stryk i stort sett.
Ett gissel på dem är väl bromsrör som på alla småbilar med väl dolda rör, men det byter du enkelt själv.
Leta efter en TXE, då får du lite lyxigare variant med större motor, 4-dörrar, elhissar och stjärtvärme :D
Ingen TS, det är snikmodellen.

En 75a med treliters sexa ska du ha. Jag ger fan i att du inte vill ha bakhjulsdrift, kör nämnd bil en vinter och säg sen att du ångrade dig. Kommer inte hända. :mad:

Du får dock dras med att dörrarna fryser, det är diskotek på ARC displayen vid minus fem grader och kallare, eventuellt kan du tapp ena staget till wattlänken om fästet är rostigt då du sladdar hejvilt, tvåan skrapar gärna vid snabba växlingar osv.

Men sådana petitesser glömmer du så fort du vrider om nyckeln.

Har haft en sån, om än i bara en vecka :D Inget som lockar alls faktiskt även om det är ett mycket skönt ljud ni dem med ett sportigt 3"-system. Men de är för tunga och svampiga och hittar du en som inte är det så kostar de för mycket. Och skruva med en sån gör jag inte frivilligt...
En GTV däremot :kär
 
Last edited:
Har haft en sån, om än i bara en vecka :D Inget som lockar alls faktiskt även om det är ett mycket skönt ljud ni dem med ett sportigt 3"-system. Men de är för tunga och svampiga och hittar du en som inte är det så kostar de för mycket. Och skruva med en sån gör jag inte frivilligt...
En GTV däremot :kär

Svampig :confused: Tung :confused:

Är du säker att du inte körde en 745?

En styvare och mer välbalanserad bil få du leta efter karl! Byt till polyurethan bussningar runtom och hårdare dämpare bak så blir den hårdare än Ron Jeremy på viagra!

En GTV tar du inte ut på vintern! :mad:
 
Köp i såna fall en med sexan, den höll genom första och andra värdskriget så den lär överleva det tredje också...
(lite överdrivet, så gammal är inte motorn, men snudd på)
Kraften räcker till, och den är inte blodigt törstig.

Och då blir styvfar avundsjuk också, han letar själv efter en sådan nämligen. Hmm, ska kolla mer på en sån och åka och provköra en imorgon om det går att hitta någon nära mig. De känns ju lyxiga samtidigt som de är praktiska.
 
Men vad ska du med framhjuldrift till på vintern? Det är jättebökigt att backa hela tiden!

Här har du:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/19091029.htm?ca=11_s

E:28orna är riktigt fina att hantera på vinterväglag och detta är en bra motor, 1,8 liters 16v på 136 hk! Ingen kamrem att oroa sig för och går bra men ändå hyffsat billigt!

Finns inte så många kvar längre så det är bara att slå till!

Saknar min e28 nått jävulskt, underbar bil men tyvärr är det bara som mest 105 hk i 1.8 motorn i e28an och kamkedja kom inte förrän 95.
 
Svampig :confused: Tung :confused:

Är du säker att du inte körde en 745?

En styvare och mer välbalanserad bil få du leta efter karl! Byt till polyurethan bussningar runtom och hårdare dämpare bak så blir den hårdare än Ron Jeremy på viagra!

En GTV tar du inte ut på vintern! :mad:

Möjligt att den var slut men när en alfa är slut så blir man sjösjuk av att åka i den :D
Du, hade jag en Ferrari så skulle jag ta ut den på vintern så nog kan jag ta ut en sunkig GTV på isen och smiska :) Hittade man bara något med ordentlig motor på 300 kusar så skulle det vara intressant. Men för dyrt :(

Men vad ska du med framhjuldrift till på vintern? Det är jättebökigt att backa hela tiden!



Saknar min e28 nått jävulskt, underbar bil men tyvärr är det bara som mest 105 hk i 1.8 motorn i e28an och kamkedja kom inte förrän 95.

Jag kör 8:or runt alla snorungar i Bmw's på isen. Jag har spöat en Impreza med en toyota corolla *ok, han kunde inte köra 4wd* och några äckliga volvo turbos med pegg 205.
Det går att åka fort i en rwd också, men inte lika fort som i en fwd. Eller ok, jag kör inte lika fort i en rwd som i en fwd...
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top