Letar en motor till min R1 och undar lite om motor och årsmodeller

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Bytte till En r1 -02 då jag åkt ktm smc ett tag.

Jo den höll i tre dagar sen rasade den. Troligen blockpackningen som gått och tryck in olja i cylinder och troligen krökt massa..

Tängte om någon vet en mc skrot , firma eller vad som hälst som har en motor.
Och om 04 ( motorerna ) Passar med fästen osv.

Googla på mc demontering så får du massa träffar. Har för mig att Bike har plockat ner nån sån.

Kolla oxå www.laga.se , databas med delar från flera skrotar.

Om du nyligen har köpt hojen så kan du använda dig av konsumentköplagen och lämna tillbaka den. Tror att det gäller i 2 veckor efter köp.

Okej , hur fungerar den då ?
Köpte den privat på blocket..

Vad skrev han i annonsen? Vad skrev han om skicket?, service? motorn m.m
Har du skrivit ut annonsen?

Ja han skrev allting . Hojjen är jätte fin i skicket. Och inga missljud i motorn.. Hade med mig en mc mekaniker när ja köpte den så han fick testa osv..
Men rätt som det var small de till, pissade olja och blev ett vitt moln !
Träligt som fan. Men vet inte om försäkringen tar det.
De står 5 år eller 5000 mil. Den har gått 3300 men har några år på nacken . Så vet ifan. Ska ringa dom imorn.
Men antar att de blir en ny motor.

Försäkringen kommer inte att hjälpa dig med någonting. Sätt dig framför datorn och googla på konsumentköplagen. Allt som du behöver veta står där. Jag tror att du kan dra nytta av det och till och med få rätten att lämna tillbaka motorcykeln. En ny motor är inte billigt så jag rekommenderar att du sätter hårt mot säljaren och häver köpet!

Tror det blir väldigt svårt att häva ett privatköp.
Blir ju upp till dig att visa på att säljaren kände till felet innan affären (om det ens fanns där då).

Konsumentköplagen gäller mellan privatperson och näringsidkare, tyvärr.

Om allt var i sin ordning när han sålde den och det inte fanns några tecken på att motorn skulle bli kaputt så verkar ju affären i sig, helt i sin ordning. Du hade ju tillomed en mc mekare med dig.
Jävla osis bara :/.

Giltiga lagrum som du kan använda dig av: Köplag (1990:931) och Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.
Fast allt verkar ju som sagt i sin ordning.

Tyvärr verkar det som att båda ovanstående inlägg stämmer. Antar att ni inte skrev någon kontrakt med ångerrätt (konsumentköplagens avtal) Gör ett försök och ring honom och berätta vad som har hänt. Är han rakryggad och ärlig så ger han dig kanske en slant tillbaka.

Ring och berätta för honom vad som hände. Tror inte du har konsumentköpslagen på din sida då det gäller gentemot företag men du kanske skrev ett kvitto/kontrakt där det stod att MC:n såldes i "fint" skick eller dyl?

Ge er, en köpare har undersökningsplikt och det enda som EVENTUELLT går att hävda är "dolt fel" men det ska i så fall säljaren BEVISLIGEN känna till.

Lyckas du t.ex få märkesverkstaden att gå i god för att de uppmanat säljaren att snarast renovera motorn motorn kan du MÖJLIGEN få något tillbaka men samtidigt hindrade dig ingen att själv göra kompressionsprov, oljeanalys aller tesumpsspådom och leta efter rastecken.

Inte för att jag inte lider med dig men jag är ruggigt trött på alla privata konsumentexperter som "vet" hur allt ligger till.
Kunde folk ta reda på hur saker ligger till innan de går igång skulle vi få så vansinnigt mycket mer gjort i det här landet.

Köp en annan motor eller renovera den du har, jag skulle kollat helfordonsgodkännandereglerna innan jag började om jag vore du, bara för att en annan årsmodell är identisk betyder inte att det är ok att montera en sådan i ramen.

Det var ett fall med en kille som plockade ihop en sporthoj ur två kraschade för några år sedan som inte kunde få den igenom besiktningen sedan på sådana skitgrejer.
Å andra sidan borde inget hindra dig att återvinna den blockdelen ditt gamla motornummer står stämplat i s.a.s.

Lycka till, broder.

Ringde till han samma dag som de hände . Och han var verkligen jätte ledsen . Han var skit ledsen när han sålde hojjen med . Då alla andra sålt och han inte hade råd att ha kvar den .
Och var de nått var de bara att ringa. Men som sagt inget att göra åt nu .
Aa har kollat ebay och de finns ju. Men vet inte hur dom gör med frakten ?
Har köpt mycket därifrån förut . Men har man inte vart hemma kan de va ett helvete att få tag på paketet då dom ej ringer när dom kommer !

Ge er, en köpare har undersökningsplikt och det enda som EVENTUELLT går att hävda är "dolt fel" men det ska i så fall säljaren BEVISLIGEN känna till.

Lyckas du t.ex få märkesverkstaden att gå i god för att de uppmanat säljaren att snarast renovera motorn motorn kan du MÖJLIGEN få något tillbaka men samtidigt hindrade dig ingen att själv göra kompressionsprov, oljeanalys aller tesumpsspådom och leta efter rastecken.

Inte för att jag inte lider med dig men jag är ruggigt trött på alla privata konsumentexperter som "vet" hur allt ligger till.
Kunde folk ta reda på hur saker ligger till innan de går igång skulle vi få så vansinnigt mycket mer gjort i det här landet.

Köp en annan motor eller renovera den du har, jag skulle kollat helfordonsgodkännandereglerna innan jag började om jag vore du, bara för att en annan årsmodell är identisk betyder inte att det är ok att montera en sådan i ramen.

Det var ett fall med en kille som plockade ihop en sporthoj ur två kraschade för några år sedan som inte kunde få den igenom besiktningen sedan på sådana skitgrejer.
Å andra sidan borde inget hindra dig att återvinna den blockdelen ditt gamla motornummer står stämplat i s.a.s.

Lycka till, broder.

Vet du vad som är mer tröttande än "privata konsumentexperter som "vet" hur alt ligger till"? Det är en hobbyjurist som har helt fel och samtidigt trycker ner andra som har fel. :rofl

I köplagens 19 § räknas tre situationer upp där varan anses vara felaktig även om man avtalat om befintligt skick. Det du skriver, dvs att säljaren måste ha känt till omständigheten, är en av dessa tre situationer. Jag skulle sikta in mig på punkt 3 om jag var ts. Den förutsätter inte att säljaren känt till felet. Om det sedan håller rättsligt är svårt att veta då det är för lite info. Men det är nog ändå det bästa alternativet om man vill gå på säljaren (det är ett fritt land...).

Vet du vad som är mer tröttande än "privata konsumentexperter som "vet" hur alt ligger till"? Det är en hobbyjurist som har helt fel och samtidigt trycker ner andra som har fel. :rofl

I köplagens 19 § räknas tre situationer upp där varan anses vara felaktig även om man avtalat om befintligt skick. Det du skriver, dvs att säljaren måste ha känt till omständigheten, är en av dessa tre situationer. Jag skulle sikta in mig på punkt 3 om jag var ts. Den förutsätter inte att säljaren känt till felet. Om det sedan håller rättsligt är svårt att veta då det är för lite info. Men det är nog ändå det bästa alternativet om man vill gå på säljaren (det är ett fritt land...).

Och du tror trean håller när Varan är provkörd?
Av en mek dessutom?

Även om jag är hobbyjurist kan jag inte se att punkt 19 skulle hålla öht. Men visst, prova. Jurister ska leva de med och att ta sig all denna tid är väl inget.

Skulle du själv köpa tillbaka en hoj i rasat skick du sålde fungerande?

Försäkringen kommer inte att hjälpa dig med någonting. Sätt dig framför datorn och googla på konsumentköplagen. Allt som du behöver veta står där. Jag tror att du kan dra nytta av det och till och med få rätten att lämna tillbaka motorcykeln. En ny motor är inte billigt så jag rekommenderar att du sätter hårt mot säljaren och häver köpet!

Jadu lycka till :) När han undersökt varan med även en mc-mekaniker som sa ja till köp? Alla prylar går sönder någon gång, och vid ett sådant här fall, så även om det är tråkigt för köparen, men alla prylar kan gå sönder. Så är det på säljarens goodwill isåfall, finns INGEN rättighet lämna tillbaka privatköpt fordon. 5 års garantin är under förutsättning att ALL Service är utförd av auktoriserad verkstad för detta.Och självklart med dokumentationen för detta. MEN det var väl fråga om en 10 år gammal hoj nu?

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...