Letar efter papper som "ser gammalt" ut, för utskrift

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det ska se ut som ett pergament eller dylikt, för utskrift i vanlig skrivare. JAg vet att jag har sett det någonstans men vart vet jag inte :(
Det borde ju finnas för diplom och liknande om inte annat, kanterna kan vara raka även om ojämna är det som eftersökes.
Förstår ni vad jag är ute efter?

Köpa där papper säljs? :confused:
Jag har sådana tjocka med vattenstämplar på jobbet, de är rätt fina men inte riktigt de du söker. Trasiga papper vete tusan.

fick lära mig på bilden i högstadiet (ja, något får man iallafall lära sig i dagens skola) att man kan ta en svag kopp kaffee och hälla över ett papper (helst av tjockare modell) och sen lägga det i någon sorts press så att det inte blir skrynkligt när det torkat ihop igen.

Lukten får du leva med :D

Pappershandeln borde ha.
"Lessebo pappersbruk" gör väl fortfarande brevpapper efter gammal metod, med lumpinblandning och allt.

ska det inte funka att ta citron på det och sedan stryka? :va
Det är när du ska ha fram dom gamla skatt kartorna som finns under texten. Då finns det inget bättre än citron o värme. :)

Lite många kanske och kanske inte tillräckligt "gamla". http://www.kontorslandet.se/shop/motivpapper-7226c1.html

Papperix säljer papper på lösvikt och de flesta bokhandlar har ju ett sortiment av lösviktspapper där man ofta hittar de här marmorerade, pergamentliknande papperen.

Börjar likna något men det är inte riktigt det jag är ute efter. Det kanske fungerar ändå, ska nämligen skriva ut några "antika" tryck på det och få det till några tavlor. Har bara hittat en butik som sålde dessa tryck som sådana tavlor men jag vill inte betala 1600:-/st för en tavla på ca 40x60cm. Skulle jag bara haft en hade det varit ok men nu vill jag ha minst 3st :näsblod

Det där med kaffet låter som en idé, ska pröva och se hur det blir. Då kanske man kan skria ut trycket först och sedan spilla ner skiten.

Artistica har ett superfint papper med "trasiga" kanter, A4 och A3!
http://www.artistica.nu/
Under Papper/Tryck- och designpapper/Antikdokument

Ädit: hittade papperet i A3 också.

Last edited:
Inte vara elaka mot Markus.. Inte lätt att vara "bratt" och jobba på donken :rofl

Sen tror jag inte "stämpeln" på servetterna kan klassas som vattenstämpel.
Ta en 20-kronorssedel (räcker till 2 cheese fö :D ) håll den mot en lampa så ser du en "ny" bild. Den bilden är vattenstämpeln. :)

Artistica har ett superfint papper med "trasiga" kanter, A4 och A3!
http://www.artistica.nu/
Under Papper/Tryck- och designpapper/Antikdokument

Ädit: hittade papperet i A3 också.

Där hade vi det! 25% rabatt dessutom= 300:- för 100st måste ju anses vara oförskämt billigt.
Tack så mycket för ditt letande, det uppskattas! (Får väl skicka en bild till dig som tack för hjälpen när jag väl skriver ut det :D )

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan