Letar efter en viss typ av spik

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, får se om ni förstår vad jag är ute efter;
Jag ska lägga in trägolv i sommarstugan jag bygger och jag vill ha såna här svarta spikar till golvet, sådana med lite kantigt huvud, nästan som en pyramidformad skalle.
De brukade användas till trägolv för jääääättelänge sedan men jag vill ha såna på mitt nya golv då det ser lite rustikt ut.
Min lokala bygghandel kunde inte hjälpa mig, och jag har inte ens ett namn på spiken :(

Någon här som kan briljera litegrann? Om inte, finns det någon annan typ av spik som kan användas? Den ska alltså framhävas rätt rejält men man ska ju inte snubbla på den direkt :D De jag menar sticker knappt upp från golvytan.

"Båtspik" kanske? Jag satte i hop ett par modulhus i timmerstil en gång och då ville dom ha synliga handsmidda svarta spik invändigt på väggarna endast för utseendet... Så det finns, men dom är svindyra... Kommer i håg att det låg o skramlade en handfull spik i varje förpackning och det gick sjukt många förpackningar...
Dock minns jag inte vilka som tillverkade dom...

Detta kan kanske vara något annars... http://www.skruvospik.se/?gclid=CK-j1rn19JQCFQ4YQgodBmtfqQ Gå in på "Special och övrigt"

Edit... Dekorspik är ju det rätta ser jag nu... :huvet

Last edited:
Dekorspiken är inget vidare att spika golv med. Dra fast golvet med skruv eller modern spik istället och så kan du skaffa bara skallarna eller extremt korta varianter av "finspiken" och dra fast så det ser ut som om det vore på riktigt. Skulle jag ha gjort... :)

Dekorspiken är inget vidare att spika golv med. Dra fast golvet med skruv eller modern spik istället och så kan du skaffa bara skallarna eller extremt korta varianter av "finspiken" och dra fast så det ser ut som om det vore på riktigt. Skulle jag ha gjort... :)

Hmm, hur tänkte du lite mer exakt då? Nu är jag inte säker på vilket golv jag ska ha eller hur man lägger sånt, men går det att dra ihop det utan synliga skruvar/spikar och sedan slå i dekorspik då eller?

Jag räknade ut att det blir ca 42st golvbrädor, ska spikas i 9st reglar á 2 spik på varje regel och bräda= 756st spikar. Kör jag på de billigaste (http://www.skruvospik.se/Shop/Index.php?sArtId=23640) så blir det 1440:- :näsblod
Men ok, det kan jag leva med. Men som sagt, det ska ju sitta bra i golvet också. Vad bör man välja för golv då? Spontat antar jag, finns det som sagt en lösning där man kan montera det utan synliga skruv/spik? Det kommer lackas väl på plats för enkelt underhåll, eventuellt oljas det istället men inte om jag får bestämma *Fruntimmer*.

Mustad hade inga priser men jag får ringa dem och höra vad de anser om det hela :) Edit nr2/ Spiken på skruvochspik.se var visst Mustad´s tillverkning...

Fina spikar är det iaf, men 3-4:- st vet jag inte om de är värda...
ds_kopp.gif

Edit/ Kom precis på att jag faktiskt har sett ett "fuskgolv" som såg ut som gammalt golv med just sådana spikar i och jag är nästan säker på att det var nån form av parkett :va Snyggt var det iaf, med lite ojämnheter etc och det låg dessutom i en offentlig miljö (men vart?) så det lär ju vara hållbart även om det inte är äkta.
Har ni några tips på sådant golv så tar jag emot det också, det kanske inte är billigare men det är nog smidigare att lägga och så slipper jag lacka/olja.

Last edited:
Ett äkta trägolv, dvs. hyvlat virke som är runt 2" tjockt läggs som flytgolv på befintliga reglar och limmas ihop med varandra. Dom förankras alltså inte i reglarna dom ligger på.

Gör du så kan du köpa kortaste och billigaste finspiken och slå i så det ser ut som du spikat golvet i de bärande reglarna.

Åfyfan, man slår inte ihop dem med hjälp av spont alltså? Låter ju som ett jävla jobb... Men nu när du säger det så kollar jag på mitt trägolv här hemma i lägenheten och det finns inte en enda spik i det. Å andra sidan trodde jag det var spontat på nåt vis.
Nej, nu åker jag till bygghandeln och kollar upp golvsortimenten!

Åfyfan, man slår inte ihop dem med hjälp av spont alltså? Låter ju som ett jävla jobb... Men nu när du säger det så kollar jag på mitt trägolv här hemma i lägenheten och det finns inte en enda spik i det. Å andra sidan trodde jag det var spontat på nåt vis.
Nej, nu åker jag till bygghandeln och kollar upp golvsortimenten!
Är det ett spontat golv så kan det vara skruvat/spikat i sponten. Kolla här för lite mera info om trägolv: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradKategori.aspx?id=7406
Synliga spikar/skuvar kan man ha på en altan, inte gärna inomhus. :)

En dekorspik är till just för dekoration.

Mitt råd är att du lägger golvet ordentligt med beprövade metoder. Därefter ytbehandlar du det. Sedan drar du i ett gäng dekorspik om du känner för det (testa på någon spillbit så att spiken inte spräcker den innan du börja slå spikarna i golvet). Men tänk på att ett golv fullt med spikar som sticker upp kan vara ett rent helvete när det ska städas eller om du någon gång vill slipa av det.

Varför vill du just ha ett lackat golv och inte ett oljat?

Tack för tipset, får testa att göra som du säger med att slå spiken sen för att se om det blir bra eller ej.
Anledningen till lackat istället för oljat är för att det är så mycket mer lättskött och det tål mycket mer slitage. Har lackat trägolven här hemma vid renoveringen och det ångrar jag inte att jag gjorde. Om man oljar det så får man räkna med att ytan slits mer samt att det är större risk för repor etc. Och du måste olja det oftare än vad du behöver lacka det...

Anledningen till lackat istället för oljat är för att det är så mycket mer lättskött och det tål mycket mer slitage...

Stod i valet och kvalet mellan lack och olja och hade bestämt mig för att lacka det just för de egenskaper som du nämner.

Men när jag var iväg och skulle inhandla lacken fick jag rådet att testa Hårdvaxolja som tydligen är mycket mer tåligt än vanlig olja, om än inte lika tåligt som lack. Ytan på det liknar vanlig olja och är inte alls lika blankt som lack, något som jag eftersträvade. Golvet blev skitsnyggt!!

Det jäkliga var dock att det lades i två lager och efter sista lagret fick man inte ställa in möblerna på 14 dagar och jag vet inte mycket tåligare det är än vanlig olja. :gnissla

Bara en tanke...

Stod i valet och kvalet mellan lack och olja och hade bestämt mig för att lacka det just för de egenskaper som du nämner.

Men när jag var iväg och skulle inhandla lacken fick jag rådet att testa Hårdvaxolja som tydligen är mycket mer tåligt än vanlig olja, om än inte lika tåligt som lack. Ytan på det liknar vanlig olja och är inte alls lika blankt som lack, något som jag eftersträvade. Golvet blev skitsnyggt!!

Det jäkliga var dock att det lades i två lager och efter sista lagret fick man inte ställa in möblerna på 14 dagar och jag vet inte mycket tåligare det är än vanlig olja. :gnissla

Bara en tanke...

Kan bara hålla med, kör med hårdvax. Häller i lite i vattnet istället för såpa/rengöringsmedel när jag städar. Fördelen med olja istället för lack är att om du får repor eller gropar i golvet (t.ex om du tappar något) Så är det bara att ta vanligt hushålls papper och blötta det . Lägg det över repan/gropen och efter 1 min så har träden rest sig. Har själv lagt in 30mm tjockt furugolv i mitt vardagsrum.

Bara en tanke...

När det gäller lack så kan du ju välja vilken glans du ska ha. Jag valde halvmatt då jag inte ville ha för blankt men heller inte för matt. Blev väldigt nöjd med resultat, lackade 3ggr istället för 2ggr och det är så jäkla lättstädat! Då jag är pedant av mig så dammsuger och skurar jag rätt så ofta och då är det ett måste med skurmedel i hinken. Finns ingen värre doft än Såpa, så det är ytterligare en anledning till lack.
Sen är det en sommarstuga= Man springer säkert in med sand under fötterna, katterna springer in och ut, ungar med skor etc. Då är det skönt med ett lättstädat golv.
När jag köpte lacken så tyckte golvläggaren i butiken att det var ett bra val, han ångrade själv att han hade oljat sina :D

Fy fan, om Martin Timell var död skulle han vända sig i sin grav då han hörde att folk frågade efter spik på ett motorcykelforum. PÅ NÄTET!!!
Aaaaahhhhmaaaaajgaaaaad

När det gäller lack så kan du ju välja vilken glans du ska ha. Jag valde halvmatt då jag inte ville ha för blankt men heller inte för matt. Blev väldigt nöjd med resultat, lackade 3ggr istället för 2ggr och det är så jäkla lättstädat! Då jag är pedant av mig så dammsuger och skurar jag rätt så ofta och då är det ett måste med skurmedel i hinken. Finns ingen värre doft än Såpa, så det är ytterligare en anledning till lack.
Sen är det en sommarstuga= Man springer säkert in med sand under fötterna, katterna springer in och ut, ungar med skor etc. Då är det skönt med ett lättstädat golv.
När jag köpte lacken så tyckte golvläggaren i butiken att det var ett bra val, han ångrade själv att han hade oljat sina :D

Nu har du fisit i det rosa skrinet. :gnissla

Nu har du fisit i det rosa skrinet. :gnissla

Inte mina ungar! :mad: Hade jag haft några så skulle de känna till att man inte går in med skor hos mig, men det finns ju andra ouppfostrade ungar som har fått för lite stryk här i livet :kryckor

Btw så har jag inte fist i det rosa skrinet på snart ett år :D Hon trodde det skulle hjälpa att sluta käka piller, men hon visste då inte att hennes karl var beslutsam...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back