Letar efter en lämplig MC motor!

JonR

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001 Yamaha R1
Hej! Tyckte detta ämne passade här, hoppas det inte blir borttaget!

Har en fiat 126 ståendes som skulle vilja ha en MC motor inplanterad!

vikten på bilen kommer landa på 600kg ungefär så jag undrar om nån erfaren här har nått förslag på en stryktålig MC motor som inte ger upp i växellådan direkt?

Krav:
*Över 100hk
*Bör att gå att hitta begagnad och komplett för runt 10.000kr
*4cylindrig rad motor

Vad tror ni om nån CBR900-1000 eller R1 som jag sett nån köra med..

Vad tror och tycker ni?

MVH/Jon

R1-motor är ju perfekt för ändamålet, men jag skulle vilja se en annorlunda lösning på växellådsproblemet. Har man stor koll på grejjerna och kan tillverka en del med skärande maskiner etc så vore ju en sådan motor kopplad till en m40 dogbox perfekt!
Jag hade en riktigt fet fiat 126 för några år sedan, rörram samt 180hk sugmotor och 11,5" Mickey thompson däck... Det gick att köra på bakhjulen med den :D

Det går en fiat med kawwa 1200 motor här i stan. Brukar vara med på streetracen. Ser ganska kul ut.

Jag är långt ifrån säker på att växellådan är något problem.
Den är konstruerad för att överföra motorns effekt och lite till.
Får man till rätt slutväxel, så skiter lådan i om det är 200 eller 700kg den skall flytta på.

I övrigt så tror jag på en vätskekyld motor med någorlunda jämn vridmomentskurva.
För prisets skull med några år på nacken.
Sporthojsmotorer med några år på nacken har (ofta) gått hårt i både motor och låda.
Touringmotor?
ZZR1100?
K1100?
Gungvilde?
Paneuropean?

Hej o tack för alla svar! Som det ser ut för tillfället så kommer det bli en slutväxel från en bil kopplad till originalväxellådan på mc motorn! Antingen kardanaxel eller kedja därimellan! Har haft mina funderingar på att bygga nått som liknar en bakvagn på en ATV för att kunna ha motor och bakvagn i ett paket som enkelt kan lyftas ur vid mekande..

Finns det någon V twin med bra klös i? Låter ju onekligen jäkligt fränt!

Om nån har en motor liggandes på runt 100 kusar så hojta till!

Ingen som vet nån sida med lite byggbilder på bilar med MC motorer i? Tips kan man aldrig få för många av!:)

MVH/Jon

Hur många hk är det i din maskin då? tror den blir i klenaste laget faktiskt..

Är den komplett med allt som behövs för start?

MVH/Jon

Känns litet med 600cc.
Hästapållarna räcker nog.
Men vridmoment och effektband borde bli svårhanterligt.
Tror jag.

Har en R1 -00 motor pågång! Den saknar dock styrbox, avgassystem o hastighetsmätare! Dock är det en förgasarmotor... hur är den jämför med en insprutare effektmässigt? Dom nyare ligger väl på 150hk? Vad är det i en -00:ans R1 motor?

MVH/Jon

Har en R1 -00 motor pågång! Den saknar dock styrbox, avgassystem o hastighetsmätare! Dock är det en förgasarmotor... hur är den jämför med en insprutare effektmässigt? Dom nyare ligger väl på 150hk? Vad är det i en -00:ans R1 motor?

MVH/Jon

Samma som i din R1. 150 hp.

Misstänkte som sagt att min var i minsta laget. Saknas CDI och tändlås samt avgas.

Samma som i din R1. 150 hp.

Misstänkte som sagt att min var i minsta laget. Saknas CDI och tändlås samt avgas.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte 140 (officiella)pollar i förgasarmodellerna och 150 i insprutning?

Edit: Nej, det verkar bara gälla snöskotrarna med samma motor.

Last edited:
Hej alla glada! Nu har jag införskaffat mig en R1 motor till bygget! Tack för alla svar!

MVH/Jon

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...