Legering i motorblock och ram ?

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Någon som vet vad det är är Al-legering i motorblock respektive ram på R6-99?

Kanske nån som till och med kan rekommendera svetstråd? Hade nämligen tänkt försöka MIG-svetsa mina små skador. Övriga tips angående Al-svets?

Ha det gött i värmen,
/benfre

benfre skrev:
Någon som vet vad det är är Al-legering i motorblock respektive ram på R6-99?

Kanske nån som till och med kan rekommendera svetstråd? Hade nämligen tänkt försöka MIG-svetsa mina små skador. Övriga tips angående Al-svets?

Ha det gött i värmen,
/benfre

Halvautomat till motorblocket? skulle absolut satsa på att tiga det se till och värm upp blocket först lägg blocket på ett par plattor tills det blir varmnt, är det tjockt gods i ramen? svetsa aluminium med halvautomat på låg ström är lte klurigt att få dom att gå bra om du inte har en puls svets?

Legering ingen anning?

Re: Re: Legering i motorblock och ram ?

Gpx skrev:
Halvautomat till motorblocket? skulle absolut satsa på att tiga det se till och värm upp blocket först lägg blocket på ett par plattor tills det blir varmnt, är det tjockt gods i ramen? svetsa aluminium med halvautomat på låg ström är lte klurigt att få dom att gå bra om du inte har en puls svets?

Legering ingen anning?

Har tillgång till en kraftig halvautomat. Pulssvets vet jag inte ens vad det är, berätta gärna. TIG kanske är att föredra men har ingen sån...

Godset är tunt i ramen där jag ska svetsa, ca 2-3 mm.

mvh benfre

Jag skulle låtit någon som är van ha svetsat med tig-svets.

Trots att jag har både tig, mig, gas svets hemma i garaget.

De är så jäkla trist om man misslyckas.

:tummenupp

Lasker skrev:
Jag skulle låtit någon som är van ha svetsat med tig-svets.

Trots att jag har både tig, mig, gas svets hemma i garaget.

De är så jäkla trist om man misslyckas.

:tummenupp

Man måste ju våga testa nån gång för att lära sig. De skador jag ska svetsa går säkert att fixa aven om jag skulle klanta till det rejält :D

Mer tips och synpunkter!

/benfre

MIG'a en aluminiumram är nog det sista du ska försöka ge dig på om du inte jobbar dagligen med alu-svetsning. Det är mycket enklare om du ger dig på ramen med en bra TIG-svets istället. Har du ingen proffsutrustning blir inte heller svetsfogen proffsig. Kompisens Kempi kostar 50k ny men är trots det bara semi-proffsig trots datorstyrning, vattenkylning och "tusen" rattar och finesser.

Åk till en MC-skrot och be att få en kraschad ram att öva på istället.

Ram och motorblock är väldigt "rena" (legeringsmässigt). Däremot framgaffelben verkar vara gjutna av sämre kvalitet. Vilket exakt legering de är gjorda av kan du nog inte få fram, tillverkarna lär inte släppa sånt ifrån sig i första taget.

Re: Re: Re: Legering i motorblock och ram ?

benfre skrev:
Har tillgång till en kraftig halvautomat. Pulssvets vet jag inte ens vad det är, berätta gärna. TIG kanske är att föredra men har ingen sån...

Godset är tunt i ramen där jag ska svetsa, ca 2-3 mm.

mvh benfre

Kan nog bli svårt att bränna med halv automat i så tunt gods- skulle helt klart tiga det. Är själv inte så jäkla haj på hur pulsen funkar har aldrig fått det riktigt förklarat för mig tror ungefär att det är som så att ström pulserar mellan olika strömfrekvenser.

Re: Re: Re: Re: Legering i motorblock och ram ?

Gpx skrev:
Kan nog bli svårt att bränna med halv automat i så tunt gods- skulle helt klart tiga det. Är själv inte så jäkla haj på hur pulsen funkar har aldrig fått det riktigt förklarat för mig tror ungefär att det är som så att ström pulserar mellan olika strömfrekvenser.

OK, det är den högfrekventa tändpulsen du menar, den som ska bryta oxiden på nåt sätt.Läste lite om det.

Hmm, kanske ska ge fan i detta å lämmna bort det till nån kunnig tigsvetsare.

Tack för era svar och åsikter!

mvh benfre

Re: Re: Re: Re: Re: Legering i motorblock och ram ?

benfre skrev:
OK, det är den högfrekventa tändpulsen du menar, den som ska bryta oxiden på nåt sätt.Läste lite om det.

Hmm, kanske ska ge fan i detta å lämmna bort det till nån kunnig tigsvetsare.

Tack för era svar och åsikter!

mvh benfre

Kan nog stämma rätt så bra.

Skulle kunna hjälpa dig att svetsa men bor ju inte i Gbg ni har garanterat duktiga alu svetsare där ochså :tummenupp

andersbrink skrev:
Det är mycket enklare om du ger dig på ramen med en bra TIG-svets istället. Har du ingen proffsutrustning blir inte heller svetsfogen proffsig. Kompisens Kempi kostar 50k ny men är trots det bara semi-proffsig trots datorstyrning, vattenkylning och "tusen" rattar och finesser.

Skolan köpte in en leksak för ett tag sedan, 120 papp exkl. moms :skrämd Ändå är inte skiten större än en gymbag!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back