Leda MCn avstängd är dumt?

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej,

en snubbe jag träffade på en mack berättade att det var dumt att leda sin MC för långt, tex i ett garage, eller om man inte får köra till en plats man vill ha MCn etc.

Han påstod att det var bättre att ha den brummande på tomgång när man leder den längre än säg 25 m, så den får smörjning etc under rörelsen.

Är detta sant? :)

MVH
Robin

Om du skulle leda den med växel i och drar runt motorn... vilket är väldigt tungt. Så hade det kunnat ta skada.

Men annars så... nä, ser inte varför det skulle ta skada.

Vad är det som snurrar när du leder? Hjul, kedja och utgående axel på växellådan som oftast är stänksmord.

Ser inte hur något av det skulle få mer smörj av att ha motorn igång ;) om inte motorn läcker som fan då och skvätter på kedjan kanske.

Min BMW däremot bör man ha tändningen på när man leder, annars funkar bromsarna inge vidare (elektriska bromsservon).

Det kommer nog ifrån att en trycksmord växellåda måste ha motorn igång medans en gammal stänksmord kan rulla ner för långa backar i Alperna eller Norge med motorn avstängd för att spara soppa.

Sedan har det, utan kunskap, kortats ner till 25 meter! :D

Jag har trycksmord växellåda på min 955 Daytona och den har klarat 4 km utan motorn igång. :tungan
Som bonus, förutom motion, fick jag reda på att min 17-literstank har 16,1 användbara liter! :D

Torrsumpare skall helst ha motorn i gång på längre avstånd men fan 25m.......
Skulle jag rulla 4 km så skulle jag iaf startat spisen en gång
.

Om jag måste ha motorn igång för att leda hojen så kör jag den istället. :fakta

Lite puckat kan jag väl tycka att det är att köpa en hoj med 200hk motor, för att sedan gå runt och putta på den hela tiden.

Ha ha, du kan nog glömma den snubben. Du har blivit lurad eller bara utsatt för stor okunskap.

Större delen av världens hojar har nog varit skrot annars. Det gäller att tänka lite själv... ;)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Last edited:
Man bör även prata lugnt med hojen samtidigt som man leder den med motorn på tomgång och tutar

Förmodligen någon mupp som är "motorcyklist" och ville ge dig bra tips. Slitage på lådan utan någon som helst belastning annat än det du rullar den är nog försumbart. Du kan nog leda hojen jorden runt flera varv utan att det händer något.

MAO Bullshit!! Är Utbildad mekaniker och i den låga farten du leder en motorcykel kan inget ta skada.

:hjälm

Din mack-snubbe hade fel.

Men helt taget ur sitt sammanhang är det inte tycker jag. Jag har fått lära mig att man bör ta av kedjan om man bogserar sin hoj långa sträckor, för att växellådans utgående axel inte smörjs. Men då snackar vi i termer av att bogsera hoj i högre hastigheter och långa sträckor. Inte helt ovanligt förekommande när man kör offroadhoj ute i obyggden, samt med åksällskap som försummat underhåll. Dave Darcy (MADTV) bogserade exempelvis sin KTM 690 ca 40 mil pga soppapump som gett upp.

Om jag måste ha motorn igång för att leda hojen så kör jag den istället. :fakta

Jag tror att TS har träffat ZEVERIN (Tror han hette så) från USA han som modda sin kawa genom att kapa i sin ram och borra hål lite här och där :D :D ASG

Denna var ju ute och promenerade med sin mc sedan när han inte orkade putta denna mer gick han hem sen nästa dag så fortsatte han detta :rofl Pg soppa torsk :7peta

//Robin

Last edited:
SherwinRR hette la proffsmoddaren:rofl

Ett geni , tänk o låsa fast våran Jurgen med sportsern här på forumet i en bänk o låta Sherwin gå loss:hihi

Torrsumpare skall helst ha motorn i gång på längre avstånd men fan 25m.......
Skulle jag rulla 4 km så skulle jag iaf startat spisen en gång.

Jag rullade för att det var 4 km kvar till macken när soppan tog slut! :tungan Hade jag haft 2 dl bensin i packningen hade jag valt att fylla på! :tummenupp De första 300 metrarna var dessutom uppförsbacke... :(
Min medelhastighet med semesterpackad SportHoj med 0,9 liter oanvändbar bensin i tanken var 3 km/h! :)
Det är nu mer än 10 år sedan och den rullar än i min ägo... :tummenupp

Sedan kanske det inte är lämpligt att alltid starta hojen istället för att leda den. 42 starter i färjekön t.ex. kan ge oanade följder om man inte startar med kick eller har ett 300 Ah-batteri.
Då kan man bli tvungen att leda en ickefungerande MC och det är dumt! :D
Nej, det har inte hänt mig men jag har tillbringat en del tid i färjeköer. :)

Last edited:
EAZCqF8.gif

Typ R1 har trycksmorda axlar i växellådan och dreven ligger ovanför oljebadet i tråget så att t,ex bogsera en hoj med avstängd motor är väl inte idealt men att leda den kan ju inte innebära några stora problem.

Fast är det så att motorn inte gått på länge så oljan tömts ur axlarna kanske man inte ska frirulla flera km.

Bifogat

• 20170801_220031.jpg
    20170801_220031.jpg
    107.1 KB · Visningar: 78
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti