Leda mc utan körkort?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Kom på diskutiation i den onyktres tillstånd:dummer men kan inte släppa tanken nu efteråt...
Får man leda en mc utan körkort på allmän väg?
Isf får man sitta på den i nedförsbacke? (liten backe i gångfart eller en brantare i ~100?
Får man leda hem hojen efter en fyllefest?
Om svar ja på tidigare får man full sitta på en hoj i nerförsbacke i högre fart?
Inga moraliska svar tack, utan enbart rättsliga...

en mc är en mc vare sig motorn går eller inte, så du får inte köra den i fyllan, leda den är inte att köra

Leda får du göra.
Men inte med nyckel i låset.
Du får endast sitta på den och rulla i nedförsbacke om du har körkort för den samt minimum hjälm och självklart nykter.

en mc är en mc vare sig motorn går eller inte, så du får inte köra den i fyllan, leda den är inte att köra

Trots allt fordon? antar konstapeln har nått emot man puttar fram en bil utan körkort trots att man har den fysiska möjligheten o putta den flrera mil? eller kanske har helt fel nu?

Leda får du göra.
Men inte med nyckel i låset.
Du får endast sitta på den och rulla i nedförsbacke om du har körkort för den samt minimum hjälm och självklart nykter.
sitta på den stillastående ok? (flytta bakåt 10cm för o ställa den rätt på stödet oxå ok?) idiotiska frågor jag vet :dummer , men undran^^ ;)

sitta på den stillastående ok? (flytta bakåt 10cm för o ställa den rätt på stödet oxå ok?) idiotiska frågor jag vet :dummer , men undran^^ ;)

Tumregeln lär nog vara att ge fan i att sitta på hojen eller ha nyckeln i låset när du druckit. I annat fall låter nog farbror Blå dig vara ifred.

Tumregeln är nog att ge fan i att vara i närheten av hojen om du har nycklar på dig.

Tumregeln lär nog vara att ge fan i att sitta på hojen eller ha nyckeln i låset när du druckit. I annat fall låter nog farbror Blå dig vara ifred.

mycket möjligt men är ute efter gränser, tex hemma i radhus brukar jag själv ofta parkera vid sidan av ingången och ofta sitta på sidan av hojen när grillar tar nån bärs med nån kompis, olagligt?

mycket möjligt men är ute efter gränser, tex hemma i radhus brukar jag själv ofta parkera vid sidan av ingången och ofta sitta på sidan av hojen när grillar tar nån bärs med nån kompis, olagligt?

Är hojen parkerad.
Dvs inga nycklar i den så får du sitta på den.

Jag hade dock inte gjort det för saker har en förmåga att gå sönder när man blir full :gnissla

Är hojen parkerad.
Dvs inga nycklar i den så får du sitta på den.

Jag hade dock inte gjort det för saker har en förmåga att gå sönder när man blir full :gnissla

nja beror väl på hur aggresiv läggning du har:tungan

Med andra ord på svar på tråden : Det är ok att leda en hoj utan körkort på vägar som tillåter långsamgående fordon(utan nyckel i)? ( ok putta en bil med?:va)
leda hojen hem efter en fyllefest? fortfarande lite frågetecken, men antar ok så länge ingen nyckel i?

nja beror väl på hur aggresiv läggning du har:tungan

Med andra ord på svar på tråden : Det är ok att leda en hoj utan körkort på vägar som tillåter långsamgående fordon(utan nyckel i)? ( ok putta en bil med?:va)
leda hojen hem efter en fyllefest? fortfarande lite frågetecken, men antar ok så länge ingen nyckel i?

Klantig :D

Ja, och nej.
Du kan fortfarande åka dit för vårdslöshet i trafik om du promenerar på väg.
Detta kan du även göra om du bara går och polisen anser att du är helt enkelt för farlig för att vistas på en väg.

Nackdelen med att du leder hojen hem är att polisen kommer garanterat utgå från att du.

A: Har kört hojen
B: Kommer köra hojen
C: Du är för korkad för att inte sova på polisstationen eftersom du baxar runt på en 200 kg hoj på fyllan.

Inga moraliska svar säger du?
Vad tycker du om dumförklarande svar?

Klantig :D

Ja, och nej.
Du kan fortfarande åka dit för vårdslöshet i trafik om du promenerar på väg.
Detta kan du även göra om du bara går och polisen anser att du är helt enkelt för farlig för att vistas på en väg.

Nackdelen med att du leder hojen hem är att polisen kommer garanterat utgå från att du.

A: Har kört hojen
B: Kommer köra hojen
C: Du är för korkad för att inte sova på polisstationen eftersom du baxar runt på en 200 kg hoj på fyllan.

nja inte helt orimligt baxa på en hoj 2-3km efter en fest:va fast sant, men ändå vad polisen anser och vad rättsligt döms är helt skillda historier.
(bör nog tilläga att jag förespråkar definitivt inte fyllekörningar etc:3freak)

edit: dvs om man uppträder 100%nyktert med 0,3p / ej kk

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP