LED-lampa på snöslunga?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Farsan har på någon mässa köpt en LED-belysning som han ville ha på snöslungan. Den gamla belysningen bestod av vad som verkar vara en 12V/35W PAR56-halogenlampa, vanligen använd till undervattensbelysning i swimmingpooler.

Nyfiken som man är så vill man ju mäta lite innan man kopplar in nya saker. Och ser då att slungan ger ifrån sig ca 6-12V AC (6V vid tomgång och 12V kring fullvarv). Belysningen som ska kopplas in är märkt för 10-30V. Eftersom det som sagt var finns en viss nyfikenhet så kopplade jag in belysningen lite temporärt och den lyste utan att flimra nämnvärt ifrån tomgång och upp till fullgas.

Kan belysningen tänkas ta skada av att köras på för låg spänning och växelström?

Vad blir bästa alternativet om man nu skulle ge sig på att koppla in en likriktare? Någon liten sak avsedd för mopeder eller små motorcyklar? Köpa billigaste kinesiska alternativet man kan hitta? Bygga egen lösning med likriktarbrygga och eventuella glättningskondensatorer?

Jag kan ha fel nu men jag tror inte det ska vara något problem.
Dioder har ju den egenskapen att dom bara släpper ström åt ena hållet.
Jag tror det gäller även LED.

I sådant fall så är det enda problemet att utan likriktare så lyser den bara halva tiden. Dvs den blinkar djävligt fort.
Men om du inte upplever det som störande så är det inte något problem.
Det är ju lite så en PWM reglering till dioder fungerar i så fall.

Gällande spänningen så är det ju så att lyser den så lyser den. då är det inget problem. Det enda är väl att du inte får ut max ljus mot vad du borde få ur den men samtidigt så borde det förlänga livstiden för dioden. (Men den är väl ändå längre än livslängden för en snöslunga)

Är du säker på att snöslungan ger ifrån sig växelspänning. Även till förbrukarna?

Kollar man på en bil eller MC så sitter det ju likriktare inbyggt i generatorn ganska ofta eftersom det mesta som skall vara där vill ha likspänning. som tändspolar mm.

Är ingen elektriker men håller med Steffo ovan och tycker att om du har två lampor så kan du väl koppla dem parallellt men i motsatt polaritet så slipper man använda lampan som en likriktare.
Då går ju växelströmmen genom ena lampan i ena fallet och andra lampan i det andra fallet.
Med risk för att jag nu löser ett ickeproblem.

Med risk för att jag nu löser ett ickeproblem.
..och jag skapar ett..
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag skulle tro det finns en viss risk at det är "nån form av elektronik" mellan +anslutningen och dioderna. "Tillåten matningsspänning på 10-30V" tyder på det.
Hur den uppskattar AC är mig obekant har inte dissekerat någon LED strålkastare ännu, alla jag äger har hittills hållit bra så någon anledning har inte funnits.
LED har f ö en rätt låg tillåten backspänning. en 1N4004 likriktare tål 400VDC (280VAC) en LED ligger nog under 10VDC...

Om jag nu fortf cyklar på....

Lösning: En enkel likriktarbrygga?

..och jag skapar ett..
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag skulle tro det finns en viss risk at det är "nån form av elektronik" mellan +anslutningen och dioderna. "Tillåten matningsspänning på 10-30V" tyder på det.
Hur den uppskattar AC är mig obekant har inte dissekerat någon LED strålkastare ännu, alla jag äger har hittills hållit bra så någon anledning har inte funnits.
LED har f ö en rätt låg tillåten backspänning. en 1N4004 likriktare tål 400VDC (280VAC) en LED ligger nog under 10VDC...

Jag tror snarare det är så enkelt som att dioden helt enkelt inte lyser med lägre spänning än 10 volt och brinner över 30 volt.

..och jag skapar ett..

Det fick bli likriktarbrygga åt gubben i farsdagspresent. För säkerhets skull. Om lampan har en röd och en svart sladd så gör det ju antagligen det av någon god anledning.

Otroligt nog så fanns det på Kjell&Co. Jag trodde att de bara hade iPhone-skal och hdmi-kablar nu för tiden. Fast de hade inte kondingar på lösvikt så eventuell glättning får väl bli ett senare problem om det skulle behövas.

Det fick bli likriktarbrygga åt gubben i farsdagspresent. För säkerhets skull. Om lampan har en röd och en svart sladd så gör det ju antagligen det av någon god anledning.

Otroligt nog så fanns det på Kjell&Co. Jag trodde att de bara hade iPhone-skal och hdmi-kablar nu för tiden. Fast de hade inte kondingar på lösvikt så eventuell glättning får väl bli ett senare problem om det skulle behövas.
DU begrep iaf vad jag menade. Och löste det på rätt sätt.:tummenupp

För er andra.
Angivet inspänningsområde "10-30V" tyder på förekomsten av nån form av "styrelektronik" och den gillar nog inte AC..
Aplösningar KAN fungera - eller inte - eller ett tag...:va

Kjell&Co har rätt mycket, och en helvågs-likriktarbrygga är nog inte dum att ha, men utan att ha dissikerat någon LED belysning gissar jag att det sitter en skyddsdiod och en liten konding på ingången redan från start, vilket ditt test också indikerar, så det halvvågs-likriktar nog av sig själv.

Jag funderar på att sätta lysdiodslyktor på min snöslunga också, då konstruktören tyckte att bästa platsen för orginallyktan var precis bakom snöutkastar-röret, det röret ser man jättetydligt om det är mörkt ute.

Nackdelen med lysdioder är IOFS att dom inte smälter snön som virvlar upp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT