Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Farsan har på någon mässa köpt en LED-belysning som han ville ha på snöslungan. Den gamla belysningen bestod av vad som verkar vara en 12V/35W PAR56-halogenlampa, vanligen använd till undervattensbelysning i swimmingpooler.
Nyfiken som man är så vill man ju mäta lite innan man kopplar in nya saker. Och ser då att slungan ger ifrån sig ca 6-12V AC (6V vid tomgång och 12V kring fullvarv). Belysningen som ska kopplas in är märkt för 10-30V. Eftersom det som sagt var finns en viss nyfikenhet så kopplade jag in belysningen lite temporärt och den lyste utan att flimra nämnvärt ifrån tomgång och upp till fullgas.
Kan belysningen tänkas ta skada av att köras på för låg spänning och växelström?
Vad blir bästa alternativet om man nu skulle ge sig på att koppla in en likriktare? Någon liten sak avsedd för mopeder eller små motorcyklar? Köpa billigaste kinesiska alternativet man kan hitta? Bygga egen lösning med likriktarbrygga och eventuella glättningskondensatorer?
Nyfiken som man är så vill man ju mäta lite innan man kopplar in nya saker. Och ser då att slungan ger ifrån sig ca 6-12V AC (6V vid tomgång och 12V kring fullvarv). Belysningen som ska kopplas in är märkt för 10-30V. Eftersom det som sagt var finns en viss nyfikenhet så kopplade jag in belysningen lite temporärt och den lyste utan att flimra nämnvärt ifrån tomgång och upp till fullgas.
Kan belysningen tänkas ta skada av att köras på för låg spänning och växelström?
Vad blir bästa alternativet om man nu skulle ge sig på att koppla in en likriktare? Någon liten sak avsedd för mopeder eller små motorcyklar? Köpa billigaste kinesiska alternativet man kan hitta? Bygga egen lösning med likriktarbrygga och eventuella glättningskondensatorer?