LED Blinkers funkar ej! KTM 660

KTM Kalmar

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
2005, KTM, 660SMC
Jag har en KTM 660 -05, monterat led blinkers fram och bak samt ett led baklyse.

Men!

Får det inte att funka riktigt...

Jag har även monterat dit ett led blinkers relä.

När man blinkar vänster, så blinkar vänster blinkers fram och bak i normal takt fast det glimmar lite och lyser inte tillräckligt på alla lampor. Stänger man av positionsljus så blinkar blinkisarna felfritt fram och bak med ett starkt sken.

När man sen ska blinka höger, så funkar bara den främre blinkisen, med positionslyset på, men inte den bakre blinkisen.. Men om man slår av positionslyset så funkar både höger främre och bakre blinkers.

Vad tror ni felet kan vara?

Tacksam för snabbt svar så kan jag fortare dra ut i det härliga vårvädret! :kär

Vänt på sladdarna, alternativt satt relä på fel sida är min spontana gissning. Uppenbarligen har du ju krypström igenom

Vänster sida.
Med avstängt positionsljus funkar det.
Med positionsljset tänt funkar det inte.
Gissning: Positionsljuset och blinkers har en gemensam återledning till batteriets - (minus)
och det är glappkontakter i den återledningen till minus/ramen. (Eller till minus/ramen om du saknar batteri?)

Högersida
Se vänster sida.
För sån här felsökning är det guld att ha en multimeter.
tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Hållit på att flytta runt sladdarna på olika sätt där jag tro att det kanske funkar utan något vidare resultat. Fick det att funka en stund då jag kopplade den ena sladden(plus) från den högra icke fungerande blinkisen bak på samma plus kabel som den vänstra blinkisen bak. Behöll den andra(minus) till den högra som den satt innan.
Det funkade en stund och sen började vartenda lampa på hela hojen att långsamt börja blinka. Så bara att ta bort och göra om igen..

Kan inte vara så att jag behöver köpa motstånd till både den bakre och främre blinkisarna? Läst att dem som har behövt göra det har ju inte haft riktigt samma fel som jag. I deras fall har ju blinkisarna blinkat snabbt eller lyst hela tiden..

Hoppas du hängde med i min troligtvis dåliga förklaring..

Back