LC4, för snål blandning? Vad kan hända?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Ok, lite rookiefråga här nu... :rolleyes:

Slängde på ny öppnare pipa och skar upp luftburken på LC4'an i helgen. Tänkte ladda i med 165-170 munstycke men en av skruvarna till flottörkoppen har totalhavererat och måste våldas bort på nått sätt. Den går inte dåligt eller så, men fick rekomendationen att sätta i 165-170 i och med att man öppnar upp den. Låter logiskt.

Frågan lyder, vad kan jag ställa till med om jag kör den lite för snålt? Gäller max ett par-tre dagar tills jag har tid att få isär förgasaren.

F.ö. går den så grönjäkligt mycket bättre nu än med originalsystemet...

ZpiX skrev:
Ok, lite rookiefråga här nu... :rolleyes:

Slängde på ny öppnare pipa och skar upp luftburken på LC4'an i helgen. Tänkte ladda i med 165-170 munstycke men en av skruvarna till flottörkoppen har totalhavererat och måste våldas bort på nått sätt. Den går inte dåligt eller så, men fick rekomendationen att sätta i 165-170 i och med att man öppnar upp den. Låter logiskt.

Frågan lyder, vad kan jag ställa till med om jag kör den lite för snålt? Gäller max ett par-tre dagar tills jag har tid att få isär förgasaren.

F.ö. går den så grönjäkligt mycket bättre nu än med originalsystemet...

Du riskerar att motorn går för varmt och värmenyper. Om du nu måste köra så kan du kanske höja nålen, så har du i varje fall gjort nåt...

ola_sandin skrev:
Du riskerar att motorn går för varmt och värmenyper. Om du nu måste köra så kan du kanske höja nålen, så har du i varje fall gjort nåt...
Misstänkte det... Hmmm... blir till att meka i morgon.

Alltså, varför, VARFÖR envisas konstruktörsarschlena med att sätta dit stjärnskruvar. Vad är det för fel på vanliga sexkant? Eller insex? Suck...

Ett, förtänder (puffar i förgasarna) hojen när du kör normalt utan normal belastning (acceleration), så är blandningen magert, Höj nålen/arna! Vrid inte ur hojen innan du bytt munstycken.

Två, kör i bromsbänk (kostar inte så mycket), för att vara säker.

/pang

Det går att köra, om man inte gasar så mycket. Feta på blandningen med blandskruven en aning och höj nålen så kan du köra tills du fått loss skruven. Byt sedan till insexskruvar istället - det är mycket lättare att meka med.

Tack för tipsen. Blir till att byta munstycket idag i alla fall, ingen idé att sitta och köra ändå.

pang skrev:
Två, kör i bromsbänk (kostar inte så mycket), för att vara säker.
/pang
Tanken slog mig igår att det ultimata vore att just bromsa den för att få till rätt inställningar. Moto Speed, tror jag dom heter, i Västerås har väl bänk? Frågan om dom är bra, var _väldigt_ länge sedan jag hade något med dom att göra.

Känner du till någon annan i Sala-trakten, Västmanland?

TomK skrev:
Byt sedan till insexskruvar istället - det är mycket lättare att meka med.
Absolut! Våga vägra stjärnskruv!

Tackar och bockar FörortsTigern!

Lyckades fippla ur stjärnskruvarna och nu sitter det ett par insex där istället.

Det satt ett 155 munstycke i och jag bytte till 165. Märkte helt klart skillnad! Vad jag än gör med den här hojen så går den bara bättre och bättre! :)

Ska senare prova med ett 170 och se hur den beter sig, får väl hålla lite koll på stiftet och se hur det artar sig.

Får bli en bänkning när jag har bytt ut "förljuddämparen" (eller hur dom nu benämner den i sprängskissen), ska in på avgasteknik i U-sala och höra vad dom tar för att bocka till en rörstump.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage