Lastbilar=automatiskt dömda förare?

  • Thread starter Thread starter tommi
  • Start date Start date

tommi

Guest
Måste få avreagera mig lite har läst flera artiklar om lastbilsolyckor bland annat masskrocken i skåne och nu senast :http://www.expressen.se/kvp/lastbilskrock-kravde-liv--klamdes-fast/

Vad är det som gör att dom som kör lastbil automatiskt verkar bli misstänkta för brott,jag menar olyckan i länken om det varit en personbil som halkat över på fel sida av vägen så skulle nog ingen bli dömd för nåt!

Vansinnigt tråkigt med olyckor hur det än slutar,tycker bara att det focuseras orimligt mycket på yrkestrafiken..
 
För att de fuskas något fruktansvärt. De var väl 12 förare som fuskat och kört vårdslöst på tranarpsbron.
 
Ja det är ju så.. Det fifflas nåt kopiöst med körtider, raster och sånt mer eller mindre systematiskt.Fakta.
Då blir det ju lätt att alla dras över samma kam.
 
Av samma skäl som poliser blir dömda i media för att de öppnat eld mot maskerade personer i köpcentrum som hotat folk och poliserna själva med automatvapen.
Eller för att de stänger en bro för att hindra att småkriminella & sannolikt påverkade personer som smitit från bensinnotan från att i full fart köra in i en stad med oskyldiga människor.

För att media gillar drev och de tror att detta säljer lösnummer/annonser. Ju fler stora mörka rubriker desto mera cash till tidningarna liksom.
 
För att de fuskas något fruktansvärt. De var väl 12 förare som fuskat och kört vårdslöst på tranarpsbron.

Ja det är ju så.. Det fifflas nåt kopiöst med körtider, raster och sånt mer eller mindre systematiskt.Fakta.
Då blir det ju lätt att alla dras över samma kam.

Vars står det att det var 12 som fuskade, och framför allt vad hade dom gjort?
Det räknas som fusk även om man exempelvis kört 2 minuter för länge på en hel dag..
 
Jag tror att det är för att man ställer högre krav på yrkesförare i tunga fordon än personbilsförare. En yrkesförare borde insett faran med halkan och dålig sikt och hållt lägre hastighet.

Sen vet jag att det finns en massa orsaker till att inte göra detta, bl.a. pressade scheman, långa dagar och lönsamhetskrav. Jag har själv jobbat med att köra lastbil.

Rätt eller fel så tror jag att det är det som det beror på.
 
Roliga svar ungefär som att alla som kör motorcykel kör för fort...:huvet
 
För att de fuskas något fruktansvärt. De var väl 12 förare som fuskat och kört vårdslöst på tranarpsbron.

Ja nu var det inte bara lastbilar,men lastbilarna har ju färdskrivare och med andra ord är det lättare att sätta dit dom än personbilarna vilka säkert körde ännu fortare men vad vet jag jag var inte där vid tillfället bara reagerar på hur man sållar bort lastbilarna och "glömmer"personbilarna.
 
Vars står det att det var 12 som fuskade, och framför allt vad hade dom gjort?
Det räknas som fusk även om man exempelvis kört 2 minuter för länge på en hel dag..

I tidningen. Vet inte vilken men de stod att de var 12 chaufförer som blir åtalade. Färdskrivarna satte dit de.

De är tyvärr så att många förare har dragit ner branschen. Vet lastbilsförare som jobbat 18 timmars pass genom lite knep och knåp.
 
Ja nu var det inte bara lastbilar,men lastbilarna har ju färdskrivare och med andra ord är det lättare att sätta dit dom än personbilarna vilka säkert körde ännu fortare men vad vet jag jag var inte där vid tillfället bara reagerar på hur man sållar bort lastbilarna och "glömmer"personbilarna.

Min åsikt är att alla som kolliderade på bron ska först ha en böteslapp för vårdslöshet. Sen ska alla granskas. För de hade aldrig hänt om fe hållt sitt avstånd.
 
Min åsikt är att alla som kolliderade på bron ska först ha en böteslapp för vårdslöshet. Sen ska alla granskas. För de hade aldrig hänt om fe hållt sitt avstånd.

Fast det kan ju finnas folk som hållit rätt hastighet och sedan blivit påkörd bakifrån?
 
Fast det kan ju finnas folk som hållit rätt hastighet och sedan blivit påkörd bakifrån?

Rätt hastighet var LÅNGT ifrån 110 som är högsta gällande hastighet där. Sikten var på några meter därav åtalas de 12 förarna för vårdslöshet.
Jag körde där lördagen innan under bron och jag såg väl 10-15 meter framför mig.

Så nä 110 var för fort ;) Och 80-90 var absolut för fort för en långtradare. Tänk avstånden chaffisarna brukar ha med så är de inte så konstigt att de small ihop.
 
Pengar är det enkla svaret vilket i sin tur resulterar i det dåliga ryktet p.g.a. det ena och det tredje. Knalla förbi en lastbilsverkstad någon gång och fråga lite nyfiket vad saker och ting kostar för ex. service, bromsar, motorhaveri osv. Sen frågar du en trevlig lastbilschaffis/åkare vad det kostar per timme/dag när en kärra blir stillastående som ex. på verkstad =0)
 
Tunga lastbilar skall inte vara på svenska vägar. Vi har ju faktiskt järnväg.
(Sen är ni snälla och inte tro att precis alla lastbilar skall bort)

Jag har erfarenhet själv av när en utländsk lastbil kör för fort på små krokiga vägar(riksväg i detta fall). Den erfarenheten tog nästan mitt liv... Men det gick bara åt en bakre kofångare och ett par kalsonger. Och en jävla massa kantstolpar.

Ja, jag hatar långtradar förare som inte håller reglerna!
 
Last edited:
Pengar är det enkla svaret vilket i sin tur resulterar i det dåliga ryktet p.g.a. det ena och det tredje. Knalla förbi en lastbilsverkstad någon gång och fråga lite nyfiket vad saker och ting kostar för ex. service, bromsar, motorhaveri osv. Sen frågar du en trevlig lastbilschaffis/åkare vad det kostar per timme/dag när en kärra blir stillastående som ex. på verkstad =0)

De där är märkligt. Jag hade en diskussion med en lastbilschaffis som var ca 60 år gammal och han hade jobbat med de hela sitt liv. Utlandsturer och norrlandsturer.
Han berättade där att bossen hade absolut inte ett dugg att komma med när de gällde att fuska med kort eller färdskrivare. Var något sönder på bil eller släp så vägra han köra. Han fick aldrig varningar eller riskera sitt jobb.
Men sen var de då de yngre i 20-30 års åldern, de körde som riktiga svin och struntade i att ha koll på lastbilen så de kom en massa saker att reparera.

Vems lastbil tror du drog in mest pengar i slutändan ?
De är liksom många gånger förarnas egna fel. De måste våga säga till.
 
Tunga lastbilar skall inte vara på svenska vägar. Vi har ju faktiskt järnväg.
(Sen är ni snälla och inte tro att precis alla lastbilar skall bort)

Jag har erfarenhet själv av när en utländsk lastbil kör för fort på små krokiga vägar(riksväg i detta fall). Den erfarenheten tog nästan mitt liv... Men det gick bara åt en bakre kofångare och ett par kalsonger. Och en jävla massa kantstolpar.

Ja, jag hatar långtradar förare som inte håller reglerna!

Ja, kör du allt på järnväg. :pannkyss

http://www.akeri.se/sites/default/files/uploaded_files/evul_rapport_2011.pdf
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top