Laseroperation ögon?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Finns det nån här som har erfarenheter av detta?
Hur funkar det?
Hur stor är risken att nåt kan gå fel?

Jag har fått nån form av ärrbildningar på ögonen, som visas i form av små mörka skuggor och repor i synfältet. Kan det vara nåt som laser kan fixa?

Vem kontaktar man?

finns en tråd om de redan.. där får du svar på alla frågor

Min sambo laseropererade sina ögon för ungefär ett år sedan, för att bli av med sitt synfel. Han är 100% nöjd och skulle lätt göra om det hela om han hade behövt det.

Det hela gick till som så att han fick lägga sig på en brits under "laserkanonen" och ögonlocken spändes upp. Innan dom påbörjade själva operationen droppade dom en bedövningsvätska i varje öga och efter det skrapade dom bort det översta lagret av hornhinnan. Sen fick han ligga och stirra in i den röda pricken på lasern och därefter "sköt den" ett antal gånger i varje öga. Tack vare bedövningen kände han inget, men det luktade tydligen lite bränt.
Det hela gick rätt fort och direkt när han kom ut från kliniken kunde han se allt vad som stod på skyltarna på andra sidan av vägen. Han var LYRISK!

Det hela var alltså relativt smärtfritt, men dagarna efter kändes det som om han hade grus i ögonen och det skrapade varje gång han blinkade. Han var även rätt ljuskänslig den närmsta tiden och blev lätt torr i ögonen. Hem från kliniken fick han dock mer bedövande, både salvor, droppar och piller, plus att han fick konstgjord tårvätska att droppa i ögonen för att just undvika torrhetskänslan.

Gällande risker och om det kan ta bort dina ärrbildningar kan jag inte svara på. Jag rekomenderar att du tar kontakt med en ögonklinik i din närhet och frågar. Går säkert att hitta på antingen nätet, eller i tidningar du har hemma. Brukar finnas en del reklam om just laseroperationer.

Har du tänkt ta flygcert, kolla upp vad som gäller där ett par gånger extra. Det kan bli problem, framförallt att flyga kommersiellt häruppe i den kalla mörka nord.

Gick på en föreläsning om synfel på akademiska i uppsala och hade möjligheten att fråga föreläsaren som va överläkare (eller professor, minnet sviker) inom ögon om just detta.
Han tyckte att laserbehandlig är totalt vansinne om man har synfel som kan korrigeras med glasögon. Hans främsta skäl va att tex närsynthet inte är ett handikapp om man kan korrigera det med glasögon och att då riskera försämmrad synd, även om risken är liten. Han varnade även för att det är en ny teknik och man vet inget om de långvariga effekterna av den sortens behandling.

Men du säger ju att du har ärrbildning, tycker ju att du borde kunna få tid hos en ögonläkare då som kan kika på det där och som kan ge dig råd och tips. Kan ju vara ett bra alternativ med laser då eftersom glasögon inte lär hjälpa mot det.

Hur som helst.. Lycka till, inte kul med taskig syn..

Agent Apelsin skrev:
Jag har hört att det kan minska nattseendet lite grann, stämmer det?

Just därför många flygbolag i norden varit tveksamma att anställa piloter med laseropererade ögon.

organdonator skrev:
Gick på en föreläsning (...) inte kul med taskig syn..
Handikappet kommer ju när du av någon anledning inte kan använda glasögonen eller när de går sönder (tex vid resa på MC). Tekniken utvecklas hela tiden och blir konstant bättre, det är skillnad mellan laserkirurgi idag och för tio år sedan. Risken för att synen skulle bli sämre är mycket liten, utan ställningstagandet bör istället bli om de små eventuella bieffekterna stör mer eller mindre än vad glasögonen själva gör.
Trivs man i glasögon och inte gör aktiviteter där de är i vägen finns heller ingen anledning till laseroperation.

Jag vet i fanken om jag skulle offra något av mitt nattseende det är så begränsat på människan ändå. Hade en kompis som var nattblind, hon såg inte ett skit. När en annan tyckte det började bli ordentligt skumt att se någon så var det svart för henne. Jobbigt.

Orca69 skrev:
Handikappet kommer ju när du av någon anledning inte kan använda glasögonen eller när de går sönder (tex vid resa på MC). Tekniken utvecklas hela tiden och blir konstant bättre, det är skillnad mellan laserkirurgi idag och för tio år sedan. Risken för att synen skulle bli sämre är mycket liten, utan ställningstagandet bör istället bli om de små eventuella bieffekterna stör mer eller mindre än vad glasögonen själva gör.
Trivs man i glasögon och inte gör aktiviteter där de är i vägen finns heller ingen anledning till laseroperation.

Ja det är ju något man måste fundera på om man är beredd att ta risken att synen kan försämras. Men kan ju vara bra att lyssna på argument från andra än dom som genomför dessa ingrepp.
Tycker att man ska ha så mycket information som möjligt innan man tar ett så pass stort beslut som att operera ögonen.

Har oxå funderat på laser men blev lite tveksam då min optiker talade om att visst det funkar nu och i 15år eller mera men om du får sämre syn igen kan d inte göra om ingreppet.

Vet inte om detta stämmer kanske någon som vet?

Men det skulle va gött att slippa linser bara vakna upp och se perfekt.

Glasögon suger ju oxå döda vinklar imma osv

Tror man ska ta in vad alla säger innan man gör något.

Läkare säger att allt alltid är farligt eller cancerframkallande.
En optiker säger ju självklart att det inte är bra på ett eller annat sätt.
En som utför operationerna säger så klart att det är det bästa du kan göra.

Alla operationer innebär en risk, sen väger man in fördelarna och kör.
Du har en viss syn sen chansar du och försöker förbättra den. Du kan lika väl förstöra den helt. Värt att ta risken?

Singla slant är nog lättast och spar tid.

Jag har allvarligt funderat på att operera ögonen, men jag har kommit fram till att allt funkar ju med den syn jag har nu. Jag törs helt enkelt inte chansa på ett resultat som kan börja ändra sig till något helt annat. Hoppas däremot lite på den nya tekniken där de opererar in en lins i ögat istället, det är även reversibelt om synen skulle ändras. Med laser så är det inte mycket att göra.
En annan sak jag har reagerat på. varför har så många av ögonkirurgerna glasögon själva om det nu fungerar så bra?

Thermal skrev:
Jag har allvarligt funderat på att operera ögonen, men jag har kommit fram till att allt funkar ju med den syn jag har nu. Jag törs helt enkelt inte chansa på ett resultat som kan börja ändra sig till något helt annat. Hoppas däremot lite på den nya tekniken där de opererar in en lins i ögat istället, det är även reversibelt om synen skulle ändras. Med laser så är det inte mycket att göra.
En annan sak jag har reagerat på. varför har så många av ögonkirurgerna glasögon själva om det nu fungerar så bra?

Njae, inte en lins utan en liten ring! :mattias
De opererar in en ring under hornhinnan som stramar upp såpass mycket så att synen blir bra. Men det verkar som om det bara fungerar på närsynta och dessutom håller det inte hur länge som hellst, hornhinnan bli slapp. Men då är det ju bara att operera in en ny ring! :tummenupp
..Om vi nu tänkte på samma sak, kanske finns med linser också?!

hej på er!
både min sambo och min bror har gjort laseroperation i ögonen. tjejen tycker att hennes mörkerseende har blivit liiite sämre men det är inget hon stör sig på.

båda opererade sig i gbg på Vårda, www.varda.se

snacka med en doktor vettja!
/mvh erik

Ett litet trådlyft (har kikat lite i de andra trådarna om ögonoperationer också).
Är folk fortfarande lika nöjda med sina operationer?
Har faktiskt rätt dålig koll på själva operationerna. Så man försöker läsa allt man kan om detta.

Hittade på ett erbjudande om 7k/öga, vilket gjort att man blivit lite extra sugen...

hej på er!
både min sambo och min bror har gjort laseroperation i ögonen. tjejen tycker att hennes mörkerseende har blivit liiite sämre men det är inget hon stör sig på.

båda opererade sig i gbg på Vårda, www.varda.se

snacka med en doktor vettja!
/mvh erik

Kommer troligtvis göra min operation hos Vårda, ska ringa och prata med dem efter lunchen.
Var de nöjda med bemötandet hos Vårda?
Fortfarande lika nöjda med resultatet?

Ett litet trådlyft (har kikat lite i de andra trådarna om ögonoperationer också).
Är folk fortfarande lika nöjda med sina operationer?
Har faktiskt rätt dålig koll på själva operationerna. Så man försöker läsa allt man kan om detta.

Hittade på ett erbjudande om 7k/öga, vilket gjort att man blivit lite extra sugen...

Kommer troligtvis göra min operation hos Vårda, ska ringa och prata med dem efter lunchen.
Var de nöjda med bemötandet hos Vårda?
Fortfarande lika nöjda med resultatet?

Vart har du hittat det erbjudandet?

Jag har varit sugen på detta länge, ska bara övertyga mitt jobb om dealen man kan göra. Att man betalar med oskattade pengar.

Sådär, förundersökning nästa torsdag i hufvudstaden. Sen jävlar ska det lasras (hoppas jag)! :)

Tack TheJo för tipset! :tummenupp

På torsdag så ska det lasras helvet! Så om jag inte skriver mer här efteråt så kan ni anta att jag blivit blind. :hihi

Något nervös lär man ju vara.

Ni som gjort det, vilket moment är jobbigast under själva ingreppet?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti