Larzon`s Sv 650 bushoj

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
OBS!! Då det har visat sig att min våg inte stämmer kommer jag ta bort alla uppgifter om hur mycket jag har lättat olika delar.Ledsen för det..
Efter lite påtryckningar så tänkte jag göra en lite sammanfattande byggtråd på min SV 650.Jag köpte en krockad 01a precis efter nyår 2010.Framgaffeln var av,framfälg och skivor trasiga och framlyset saknades helt.För att få köpa den så var den tvynget att hojen gick i genom en besiktning,så jag lappade ihop den med lite beg delar och lappade ihop mycket eftersom mycket skulle sen bort för ombyggnad. Så hojen var besiktigad och min den 2010-02-08 och såg ut så här..
 

Bifogat

  • SV 650 002.jpg
    SV 650 002.jpg
    233.4 KB · Visningar: 575
  • SV 650 003.jpg
    SV 650 003.jpg
    230.9 KB · Visningar: 487
  • SV 650 006.jpg
    SV 650 006.jpg
    232.4 KB · Visningar: 530
Last edited:
Målet var och är att bygga en så lätt,clean hoj som möjligt för bus på gatan men ändå vara laglig.
Insåg att hojen var sänkt så jag tillverkade hundben som var några mm längre än org.
 

Bifogat

  • SV 650 210.jpg
    SV 650 210.jpg
    210.7 KB · Visningar: 382
Undertailen är ju i abs-plast och väldigt stor och ful vid skylten.Så jag sågade bort allt jag inte ville ha och smälte ihop det som blev kvar.
Provmonterade en gaffelkrona till en R1-01 som passade riktigt bra så då "lånade" framgaffeln från min RD 350,en R1-06
 

Bifogat

  • SV 650 007.jpg
    SV 650 007.jpg
    246.2 KB · Visningar: 420
  • SV 650 009.jpg
    SV 650 009.jpg
    228.4 KB · Visningar: 565
  • SV 650 012.jpg
    SV 650 012.jpg
    238.7 KB · Visningar: 423
  • SV 650 010.jpg
    SV 650 010.jpg
    245.1 KB · Visningar: 409
Last edited:
Undertailen är ju i abs-plast ochväldigt stor och ful vid skylten.Så jag sågade bort allt jag inte ville ha och smälte ihop det som blev kvar.
Provmonterade en gffelkrona till en R1-01 som passade riktigt bra så då "lånade" framgaffeln från min RD 350,en R1-06

Vågat att svetsa fast styrfästen i kronan. Inte rädd att släppa på härdning och liknande som gissningsvis får allt större betydelse i viktbespararhetsen inom sporthojar?
 
Snitsigt Larzon!

Äntligen fick han tummen ur :)
 
Den svetsade var en trasig jag hade när jag mätte, men den höll på en streetfighter i 2 år och en rejäl frontsmäll.Gaffeln och kronan pajade men inte svetsningen.Det var en kompis som gjorde den,körde den och krockade den.
 
Tog bort passagerarhandtaget, det vägde över 2 kilo.Tog även bort en del fästen på bakramen och några stora handtag även på den.Sen fick jag smälta igen dom hålen som blev efter alla handtagen !!Tillverkade en ny skyt och binkers fäste i alu.
 

Bifogat

  • SV 650 014.jpg
    SV 650 014.jpg
    236.7 KB · Visningar: 495
  • SV 650 021.jpg
    SV 650 021.jpg
    234.4 KB · Visningar: 596
  • SV 650 032.jpg
    SV 650 032.jpg
    236.8 KB · Visningar: 527
Last edited:
Ja, den där hojen (med ägarn bakom styret...) har man blivit stekt av...:-(
 
Haha..Thomas det ser inte jag som någon merit..asg
 
Bra initiv Larzon, eller som finnarna säger: Hyvvä initivi :)
Vem annan än du skulle komma på ide´n att bygga en dylik vägslåssare, den e asball :smööör
 
Last edited:
Tyvärr är många bilder mörka då dom togs i ett garage.
Hojen skulle vara billig och bli klart till säsongen 10, så sågade av org avgasröret och monterade ett gammalt kortat R1-99 rör som ett slip-on.Blev mycket lättare och kortare.
Sen köpte jag ett Duke lyse och monterade det, och helt plötsligt blev det en hoj igen!
 

Bifogat

  • SV 650 033.jpg
    SV 650 033.jpg
    232.3 KB · Visningar: 463
  • SV 650 036.jpg
    SV 650 036.jpg
    232.7 KB · Visningar: 606
  • SV 650 016.jpg
    SV 650 016.jpg
    230.7 KB · Visningar: 485
  • SV 650 040.jpg
    SV 650 040.jpg
    149.6 KB · Visningar: 485
Last edited:
Skoj o se hur hojen var från början, har ju bara sett den som den var i höstas (om det nu har hänt nåt mer under vintern).

Riktigt sjysst jobb på den... och jo, förarn på hojen går inte av för hackor han heller. :tummenupp
 
Jag är ju jättetjåck själv ju! Å sopig på att tjöra...
 
Köpte ett Koso-instrument,som jag tillverkade en "låda" runt instrumentet i ABS-plast som jag sen smälte ihop med orginal plasten från duken.Sen köpte jag en adapter för vattentemperatuen från Biltema.Bara kapa slangen och montera.Inte snyggt men enkelt.
Fick tillverka en liten hållare för givaren för hastighetsmätaren.Sen var det bara sätta dit medföljande magneter i hålen på insexbultarna till bromskivan.Använde en R1-01 fälg, och använde 3 magneter för jämnare mätning än bara en magnet.Sista bilden ser man givare och fäste som sitter dolt bakom framskärmen.
 

Bifogat

  • SV 650 050.jpg
    SV 650 050.jpg
    228.5 KB · Visningar: 615
  • SV 650 039.jpg
    SV 650 039.jpg
    223.5 KB · Visningar: 568
  • SV 650 162.jpg
    SV 650 162.jpg
    239.1 KB · Visningar: 502
  • SV 650 172.jpg
    SV 650 172.jpg
    217.9 KB · Visningar: 482
  • SV 650 201.jpg
    SV 650 201.jpg
    240.5 KB · Visningar: 326
Last edited:
Skrik till om du behöver hjälp med dekalsnidning.
 
Eftersom hojen inte var färdig tyckte jag i våras så hjälpte Pucken mig att lacka den i grundfärgsgrå men med klarlack på.Sen gjorde jag lite svarta fält på den.
 

Bifogat

  • SV 650 047.jpg
    SV 650 047.jpg
    233.5 KB · Visningar: 573
  • SV 650 054.jpg
    SV 650 054.jpg
    232.8 KB · Visningar: 518
  • SV 650 056.jpg
    SV 650 056.jpg
    201.4 KB · Visningar: 534
  • SV 650 058.jpg
    SV 650 058.jpg
    253 KB · Visningar: 682
  • SV 650 061.jpg
    SV 650 061.jpg
    234.3 KB · Visningar: 511
Last edited:
Hojen gick sen hela sommaren utan problem.Med bra bromsar och modern gaffel så var det kul att köra så länge det är krokigt.
Ända problemet uppstod på en tur till Åland med potatisarna..Ljuddämparen var ju gammal och lagad ,så redan på väg till Åland så delade den på sig men fick lite ståltråd på färjan så blev en provesorisk lagning.Sen dagen där på upptäckte jag att clipset till kedjelåset var borta ..Mer ståltråd,och det höll hem!!
Bild på en överlycklig Potatis som hittat hem till rätt hoj.
 

Bifogat

  • Åland 2010 042.jpg
    Åland 2010 042.jpg
    225.2 KB · Visningar: 634
  • Åland 2010 043.jpg
    Åland 2010 043.jpg
    245.1 KB · Visningar: 587
  • Åland 2010 044.jpg
    Åland 2010 044.jpg
    244.6 KB · Visningar: 614
  • Åland 2010 047.jpg
    Åland 2010 047.jpg
    255 KB · Visningar: 830
Last edited:
Det blev bara en dag på Tuvängens gokartbana och 2 pass å Gälleråsen när jag tog med SVn till en bandag, men kul är den.
Speciellt på gokartbana märktes det att styret vill styra in i svängen precis när man viker in i en kurva.Så jag bytte gaffelkronor till R1-06 precis innan säsongen tog slut.Hann provköra den 2 ggr och en kändes mycket bättre.Det är skillnad i offset på kronorna,hade flyttat offset ca 13 mm men nu bara ca 3 mm mot std kronorna.
 

Bifogat

  • DSC_0449.JPG
    DSC_0449.JPG
    66.3 KB · Visningar: 629
  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    70.3 KB · Visningar: 597
  • Öhlins 2010 003.jpg
    Öhlins 2010 003.jpg
    248.5 KB · Visningar: 601
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top