Larm

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har hojen ståendes utomhus på gården (lägenhet) och bor väl inte i vääärldens bästa hood. Tänkte därför att jag skulle köpa larm. Någon som har tips på ett shysst larm som inte börjar tjuta när det blåser eller om grannkatten hoppar upp och sätter sig på hojen? Enda kravet på funktion är att det tjuter som fan om/när någon flyttar på hojen. Jag har för mig att jag även sett nån funktion hos mc larm där larmdosan man har med upp i lägenheten börjar tjuta när larmet går. Men en sådan funktion är inte superviktig, har hojen strax nedanför vardagsrumsfönstret så jag lär ändå höra om det går. Fast om jag sover så vettifan..

Även en fördel om det är enkelt att installera, och inte kräver ingrepp på hojens övriga elsystem. Vill typ koppla in på batteriet, gömma larmet på lämplig plats på hojen, klart. Ungefär. Fancy funktioner som fjärrstyrd avstängning etc känns inte så intressant att koppla in.

Jag köpte detta: Ebaylänk

Det fungerar perfekt!! Enkelt att installera och det har många fördelar.
Ena larmdosan du får med vibrerar och tjuter om larmet på hojen går, om någon aktiverar larmet och inom 15 sekunder fortsätter att fippla med hojen så går "huvudlarmet" och hojen tjuter längre och dosan tjuter mer.

Det går att ställa larmet genom fjärren på 3 olika känslighetslägen, det går även att stänga av ljudet på larmet helt så det bara vibrerar och tjuter i din fjärr, samt blinkar på hojens blinkers, allt sköter man genom huvudfjärren.

Det finns även startspärr samt att du kan starta hojen från fjärrkontrollen, vilket jag inte testat då jag sket i att koppla in det.

Det enda som krävs är egentligen att du kopplar in det på + och - polerna, om du nu inte vill att blinkerserna ska blinka när larmet går, vilket var superenkelt....

Last edited:
Vill du ha det riktigt enkelt så köper du ett eller två bromsskivelås med larm. Inte riktigt lika säkert men i kombination ett kapell så räcker det rätt långt.
Har du ett larm fram och ett bak plus ett kapell så ska det mycket till innan tjuven kommer iväg utan att det tjuter.

Den där 2way funktionen har jag lite dålig erfarenhet av på billiga larm. Krånglar ibland för "registrering" mot larmet som gör att man får trycka 3-4gånger innan dosan går in, tappar kontakt med larmet så dosan låter inget om larmet går osv. Detta är med fulla batterier o på ett avstånd 2-3meter. Haft ett par stycken på olika hojar o desamma på samtliga, kanske bara jag som fått måndagsex men..
Fast som 1way alarm har dom funkat klockrent.

Sen om det finns nån stolpe eller liknande i närheten borde ju en vajer/kedja med larm när man bryter kretsen funka rätt bra, runt 2-300 biltema/jula. Detta med ett vanligt larm borde funka mot 99,9% "joyriders" iaf.

Jag köpte detta: Ebaylänk

Det fungerar perfekt!! Enkelt att installera och det har många fördelar.
Ena larmdosan du får med vibrerar och tjuter om larmet på hojen går, om någon aktiverar larmet och inom 15 sekunder fortsätter att fippla med hojen så går "huvudlarmet" och hojen tjuter längre och dosan tjuter mer.

Det går att ställa larmet genom fjärren på 3 olika känslighetslägen, det går även att stänga av ljudet på larmet helt så det bara vibrerar och tjuter i din fjärr, samt blinkar på hojens blinkers, allt sköter man genom huvudfjärren.

Det finns även startspärr samt att du kan starta hojen från fjärrkontrollen, vilket jag inte testat då jag sket i att koppla in det.

Det enda som krävs är egentligen att du kopplar in det på + och - polerna, om du nu inte vill att blinkerserna ska blinka när larmet går, vilket var superenkelt....

Tja, hur länge har du haft larmet? har du upplevt några av dom problem som Culpa nämner?

//ThaBazZ

http://vikinglarm.se/mc--och-mopedl...m-med-motorfjarrstart-5000m-rackvidd/c6/p180/

Jag funderar på det här larmet. Är det här också ett "billigt" larm, som kan ha de problem Culpa uppger? Bara hittat detta larm hos just den här butiken, så det känns som att det lika gärna kan vara ett 500krs larm som de tar 1300kr för..

Larmet kostar runt 900 kr på ebay, men troligtvis kommer du få betala moms och tull för det vilket kommer sluta på samma pris som i affären. Jag var inne på ett sånt larm först men tyckte det räckte med det jag köpte. Dock läste jag en hel del goda reviews om det larmet du nämner..

Tja, hur länge har du haft larmet? har du upplevt några av dom problem som Culpa nämner?

//ThaBazZ

Jag har haft det ca en månad och har aldrig upplevt något sånt med det. Visst, man får vad man betalar för, men det är absolut inget dåligt larm, det gör sitt jobb perfekt.
Detta larm har bara en liten kabel som "antenn", som man kan koppla in en liten längre kabel på för att få ut den utanför hojen en liten bit, det gör att signalen blir mycket starkare och fjärren funkar bättre.

Larmet kostar runt 900 kr på ebay, men troligtvis kommer du få betala moms och tull för det vilket kommer sluta på samma pris som i affären. Jag var inne på ett sånt larm först men tyckte det räckte med det jag köpte. Dock läste jag en hel del goda reviews om det larmet du nämner..

Menar du larmet jag hitta hos vikinglarm? För det du länka gick ju endast på 42 dollar. :)

Ja det larmet du hittade hos vikinglarm finns även på ebay. Men det är sådan liten pris-skillnad om du köper det i sverige eftersom du troligtvis kommer få betala moms och tull på varan. Jag hade köpt det i Sverige iaf, då har du ju även lättare om det skulle uppstå ett garantiärende.

Om vi tar tex det larmet jag kollat på hos vikinglarm och som finns på ebay. Vad är det egentligen larmet larmar för? Såg att man kunde välja till "tilt-sensor", och det är väl att larmet går om man reser hojen från stödet typ. Men om man inte väljer till den sensorn, när går larmet?

Om vi tar tex det larmet jag kollat på hos vikinglarm och som finns på ebay. Vad är det egentligen larmet larmar för? Såg att man kunde välja till "tilt-sensor", och det är väl att larmet går om man reser hojen från stödet typ. Men om man inte väljer till den sensorn, när går larmet?

Larmet reagerar på stötar och rörelser. Så om någon tex sparkar, slår, stöter till hojen, sätter sig på den mm så går larmet.

Bra tips från Culpa om varor från England/tyskland!

Att ställa skiten på gatan/utomhus är som att be om att få den snodd. tråkigt men sant i dagens samhälle. gör skiten strömförande, alt nåt herrejösses horn till tuta som går igång om nån försöker rucka på den. Lycka till och hoppas att du får ha din dyrgrip ifred.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti