Larm till mc

Abderus

Harley Davidson Breakout
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Vad använder ni för larm till era hojar? Något specifikt ni kan rekommendera?
Har kollat lite skivbromslås med larm.

Har inte hittat något riktigt bra system på marknaden. De funktioner jag vill ha (åtminstone när jag bodde i stan) är:
  • Avskräcka allmänt klåfingriga människor från att röra hojen (varningsljud när någon kommer för nära eller vid vibrationer)
  • Avskräcka tjuvar från att försöka stjäla hojen (varningsljud osv)
  • Få en tjuv att avbryta ett stöldförsök (mycket stark siren)
  • Varning till ägaren när larmet utlöses
  • Spårning av hojen om den ändå blir stulen
Testade ett amerikanskt avancerat larm för några år sedan. Det hade allt det där, med uppkoppling via mobilnätet, app osv. men fick det aldrig att funka ordentligt, trots flera utbytesenheter, så jag lade ner försöken.

Numera står hojen ordentligt fastlåst i larmat garage osv. så nu är det bara skivbromslåset med larm jag använder, framför allt när jag är ute och kör och har parkerat hojen någonstans. Men det är verkligen inte mycket till larm - knappt att folk reagerar. Men om man sitter på en uteservering och har hojen parkerad runt hörnet får man ju iaf en varning om någon rör hojen.

Annars brukar ju de fabriksmonterade larmen vara helt ok, även om de bara har ett fåtal av funktionerna ovan, så har man möjligheten att välja till det och sedan t ex komplettera med dold GPS-puck för spårning kommer man ju hyfsat långt.

Vad använder ni för larm till era hojar? Något specifikt ni kan rekommendera?
Har kollat lite skivbromslås med larm.
Dom du nämner är bra och tar ju nästan ingen plats till skillnad från tex. kätting. Ryms med övrig packning i ankstjärten när man är ute på resor också😉
received_743224587020100.jpeg

Jag vill rekommendera Oxford Micro XA5, ett skivbromslås med larm som piper utav bara helvete så både jag, och tjuven, får ont i öronen.

Dessa brukar kosta nånstans mellan 600-700 kr, och är avsedda för skooter. Dock passar låset över mina bromsskivor, har ett lås för varje hoj som komplement till kätting så klart.

Samt är detta larm-lås lätt att ha med sig i fickan, väger mycket mindre än dom "godkända" tunga klumparna, samt piper något högre (110dB)

Box (yellow).JPG

Visst, låset är inte lika motståndskraftigt som dom tyngre skivbromslåsen, och det går förmodligen lätt att knäcka med rätt verktyg. Men larmet går igång direkt när man så lite som petar på det, och det ger mig tid att sticka ner till hojen och låsa upp åt tjuven, så han kan åka iväg på hojen till 'lyan', varpå jag sedan spårar upp brottslingen via GPS för att konsekvent elda upp hela verksamheten.

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...