Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är de nitiska för att de gör sitt jobb?
Istället för att klaga på dem så kan man ju klaga till kommunen att mc-parkeringen är för liten. Formulerar man sig bra kan man ju göra mc-kollektivet en rejäl tjänst om man lyckas övertyga kommunen att öka upp storleken på rutan.
Och slipar bort ramnumret när man ändå håller på, så att dom bogserar bort den misstänkt stulna hojen?Så rätt. Och vill man göra sig själv en tjänst så monterar man skylten med en ordentlig bit kardborre och tar den med sig när man parkerar.
De har tillgång till fordonsregistret i sin handdator.Så rätt. Och vill man göra sig själv en tjänst så monterar man skylten med en ordentlig bit kardborre och tar den med sig när man parkerar.
De har tillgång till fordonsregistret i sin handdator.
Så finns det ett ramnummer så har de även ett regnummer på dig.
Tro det eller ej, men aktiva parkeringsvakter är bland de bästa på att hitta stulna fordon.
Sitter inte det väl synligt på höger sida på styrhuvudet på en Monster? Den sida som du exponerar när du vänder styret till vänster för att låsa styrlåset och få lite stabilitet på hojen när den står på stödet.Hur uppkopplade dom än må vara så måste ramnummret fram och så enkelt att plocka fram är det inte, sitter avigt till. Framför allt inte med ett ilsket larm.
Saknar en hoj skylt så hoppas jag att parkeringsvakterna tar sig tiden och mödan att kolla ramnummer och kontrollera att hojen inte är stulen.
Jag tror de gör det i större utsträckning än folk tror.Vakterna kan öht inte verka lite pragmatiskt ibland? Även det konceptet borde ingå i deras "jobb". Men tyvär borde den privatiserade vinstdrivande p-botsbranschen ha ett nakcskott direkCt :ratatttatattat :rattattadadaada, det saknas incitament helt enkelt idag.
Jag tror de gör det i större utsträckning än folk tror.
Senast idag såg jag kommunala p-vakter strunta i att lappa fordon på grund att parkeringen precis intill var full och fordonet hade parkerat med halva bilen utanför.
Fast hur många såg att de gjorde det...?
Folk ser bara när de lappar.
Sen är ju kommunal parkeringsövervakning inte vinstdrivande. Har för mig det finns nedskrivet i någon lag eller förordning att den inte får bedrivas i vinstsyfte.
Och parkeringsvakterna på bild är ju kommunala parkeringsvakter.
Fast du kanske menar tomtmarksbevakning? Sådant där som Q-park och dylikt har.
Såg tre nitiska lappLisor, eller LappOtto var det snarare, på Olof Palmes gata i dag på lunchen. Var tydligen fyra hojar som stod parkerade utanför MC-rutan...... Aja baja!
View attachment 407577
Gatumark = kommunal mark med kommunalt förordnade parkeringsvakter med 4 veckors utbildning. Typ gatorna där bilarna kör, osv.Jag avser bl.a Q-Park, Europark m.fl ja. Tomtmarksbevakning? Ja kalla det vad du vill, men även kommuner och dylika hyr in deras tjänster för allmänytor nu också.
Sitter inte det väl synligt på höger sida på styrhuvudet på en Monster? Den sida som du exponerar när du vänder styret till vänster för att låsa styrlåset och få lite stabilitet på hojen när den står på stödet.
Saknar en hoj skylt så hoppas jag att parkeringsvakterna tar sig tiden och mödan att kolla ramnummer och kontrollera att hojen inte är stulen. Fast det kanske bara är jag som tycker så..
Sen är ju avsaknad av en skylt en laglig grund för fordonsflytt till uppställningsplats, även om nu det är ganska sällan flyttar sker på den grunden. Men de har rätt att kalla dit bärgare och få den bortforslad för att sen skicka räkningen till dig.
Står du korrekt parkerad händer det inte mycket.Rätt att forsla bort fordon som saknar skylt hoppas jag inte att dom har om man är korrekt parkerad, det är min fulla rätt att ta bort skylten när jag inte kör. Är man felparkerad så har dom naturligtvis rätt att göra det.
Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
......
3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och
........
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen, eller
b) det för fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret gäller brukandeförbud enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller motsvarande förbud enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) eller enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt
c) fordonet är trafikförsäkringspliktigt enligt trafikskadelagen (1975:1410) och enligt uppgift i vägtrafikregistret saknar föreskriven trafikförsäkring,
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|