Lapplisor härjar!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Såg tre nitiska lappLisor, eller LappOtto var det snarare, på Olof Palmes gata i dag på lunchen. Var tydligen fyra hojar som stod parkerade utanför MC-rutan...... Aja baja!:huvet

re.jpg

Är de nitiska för att de gör sitt jobb?
Istället för att klaga på dem så kan man ju klaga till kommunen att mc-parkeringen är för liten. Formulerar man sig bra kan man ju göra mc-kollektivet en rejäl tjänst om man lyckas övertyga kommunen att öka upp storleken på rutan.

Kan bara konstatera att ni parkerar tätt och fint i hufvudstaden. Kan inte finnas en repfri hoj i stan...

Är de nitiska för att de gör sitt jobb?
Istället för att klaga på dem så kan man ju klaga till kommunen att mc-parkeringen är för liten. Formulerar man sig bra kan man ju göra mc-kollektivet en rejäl tjänst om man lyckas övertyga kommunen att öka upp storleken på rutan.

Så rätt. Och vill man göra sig själv en tjänst så monterar man skylten med en ordentlig bit kardborre och tar den med sig när man parkerar.

Så rätt. Och vill man göra sig själv en tjänst så monterar man skylten med en ordentlig bit kardborre och tar den med sig när man parkerar.
De har tillgång till fordonsregistret i sin handdator.
Så finns det ett ramnummer så har de även ett regnummer på dig.
Tro det eller ej, men aktiva parkeringsvakter är bland de bästa på att hitta stulna fordon.

borde vara omedelbar bortbogsering på trehjulingar och moppebilar som får för sig att det är ok att parkera i hojrutorna.

Håller med! Dom behöver inte ta A-kort för köra skiten men ändå har dom fått för sig att dom ska åtnjuta samma fördelar som riktiga hojar har.
Släpa bort skiten bara.....

De har tillgång till fordonsregistret i sin handdator.
Så finns det ett ramnummer så har de även ett regnummer på dig.
Tro det eller ej, men aktiva parkeringsvakter är bland de bästa på att hitta stulna fordon.

Hur uppkopplade dom än må vara så måste ramnummret fram och så enkelt att plocka fram är det inte, sitter avigt till. Framför allt inte med ett ilsket larm. Sen så kanske man slipper hembesök av slöddret som "jobbar natt" om dom inte kan scouta regnummer lika lätt. Risken för en bot är mindre utan skylt men inte obefintlig.

Hur uppkopplade dom än må vara så måste ramnummret fram och så enkelt att plocka fram är det inte, sitter avigt till. Framför allt inte med ett ilsket larm.
Sitter inte det väl synligt på höger sida på styrhuvudet på en Monster? Den sida som du exponerar när du vänder styret till vänster för att låsa styrlåset och få lite stabilitet på hojen när den står på stödet.

Saknar en hoj skylt så hoppas jag att parkeringsvakterna tar sig tiden och mödan att kolla ramnummer och kontrollera att hojen inte är stulen. Fast det kanske bara är jag som tycker så..
Sen är ju avsaknad av en skylt en laglig grund för fordonsflytt till uppställningsplats, även om nu det är ganska sällan flyttar sker på den grunden. Men de har rätt att kalla dit bärgare och få den bortforslad för att sen skicka räkningen till dig.

Saknar en hoj skylt så hoppas jag att parkeringsvakterna tar sig tiden och mödan att kolla ramnummer och kontrollera att hojen inte är stulen.

Vakterna kan öht inte verka lite pragmatiskt ibland? Även det konceptet borde ingå i deras "jobb". Men tyvär borde den privatiserade vinstdrivande p-botsbranschen ha ett nakcskott direkCt :ratatttatattat :rattattadadaada, det saknas incitament helt enkelt idag.

Vakterna kan öht inte verka lite pragmatiskt ibland? Även det konceptet borde ingå i deras "jobb". Men tyvär borde den privatiserade vinstdrivande p-botsbranschen ha ett nakcskott direkCt :ratatttatattat :rattattadadaada, det saknas incitament helt enkelt idag.
Jag tror de gör det i större utsträckning än folk tror.
Senast idag såg jag kommunala p-vakter strunta i att lappa fordon på grund att parkeringen precis intill var full och fordonet hade parkerat med halva bilen utanför.
Fast hur många såg att de gjorde det...?
Folk ser bara när de lappar.

Sen är ju kommunal parkeringsövervakning inte vinstdrivande. Har för mig det finns nedskrivet i någon lag eller förordning att den inte får bedrivas i vinstsyfte.
Och parkeringsvakterna på bild är ju kommunala parkeringsvakter.

Fast du kanske menar tomtmarksbevakning? Sådant där som Q-park och dylikt har.

Jag tror de gör det i större utsträckning än folk tror.
Senast idag såg jag kommunala p-vakter strunta i att lappa fordon på grund att parkeringen precis intill var full och fordonet hade parkerat med halva bilen utanför.
Fast hur många såg att de gjorde det...?
Folk ser bara när de lappar.

Sen är ju kommunal parkeringsövervakning inte vinstdrivande. Har för mig det finns nedskrivet i någon lag eller förordning att den inte får bedrivas i vinstsyfte.
Och parkeringsvakterna på bild är ju kommunala parkeringsvakter.

Fast du kanske menar tomtmarksbevakning? Sådant där som Q-park och dylikt har.

Jag avser bl.a Q-Park, Europark m.fl ja. Tomtmarksbevakning? Ja kalla det vad du vill, men även kommuner och dylika hyr in deras tjänster för allmänytor nu också.

Fick böter på hojen på Nybrogatan (Östermalm/Stockholm) häromdagen. Hade parkerat på bilparkering då samtliga hojparkeringar i omgivningarna var tvärfulla. Inget fel på boten i sig (hade inte betalat). Men då jag kom till hojen precis som parkeringsvakten började skriva boten hamnade jag i en diskussion med denne.
Ni som känner till området vet att det är konstant trafikstopp pga alla felparkerade supersportbilar och överlyxiga vrålåk som dubbelparkerar hela vägen från Strandvägen och Stureplan till Östermalmstorg. När jag påtalade detta blev svaret att de inte lappar dubbelparkeringar(!) då dessa är polisens uppgift. Kan det verkligen stämma?
Samma svar fick jag på frågan om de som dagligen parkerar PÅ torget. "Inte vårt område"...
Har man inte missat själva grundpoängen i privatiseringen av tjänsten när vakterna inte får/kan böta dem som verkligen står farligt och fel?

Jag frågade till slut vakten om hon hade bötat mig om jag ställt hojen framför entrén på mitt jobb (dvs på trottoaren tre meter från där jag fick boten). Denne svarade "antagligen inte då jag inte vet vem som äger marken just där".

Puh!

Jag avser bl.a Q-Park, Europark m.fl ja. Tomtmarksbevakning? Ja kalla det vad du vill, men även kommuner och dylika hyr in deras tjänster för allmänytor nu också.
Gatumark = kommunal mark med kommunalt förordnade parkeringsvakter med 4 veckors utbildning. Typ gatorna där bilarna kör, osv.
Tomtmark = privat mark med p-vakter med ingen utbildning. Typ bostadsrättsföreningens mark, företagars mark, köpcentrum, osv.

Kommuner lägger numera ut saker på entreprenad. Stockholm gör det oftast när det är borgeligt styre. När det är sossar så brukar dessa saker skötas av eget folk.
När saker ligger på entreprenad så är p-vakterna fortfarande kommunalt utbildade och kommunalt förordnade. Alla pengar som kommer från lappandet går till kommunen, med undantag för administrativa avgifter som transportstyrelsen tar ut för att sköta penga-biten.

Att dra alla över samma kam är ju lite som med mc-gäng. Vi får ju skiten för att vissa vill ha väst med fula loggor och stå utanför lagen. Men att kalla alla hojåkare för kriminella är lite elakt.

Och nej, jag är inte p-vakt. Jag kör yrkestrafik med lastbil inne i stan. Jag gillar p-vakter, för utan dem kan jag inte lasta av något.

Sitter inte det väl synligt på höger sida på styrhuvudet på en Monster? Den sida som du exponerar när du vänder styret till vänster för att låsa styrlåset och få lite stabilitet på hojen när den står på stödet.

Saknar en hoj skylt så hoppas jag att parkeringsvakterna tar sig tiden och mödan att kolla ramnummer och kontrollera att hojen inte är stulen. Fast det kanske bara är jag som tycker så..
Sen är ju avsaknad av en skylt en laglig grund för fordonsflytt till uppställningsplats, även om nu det är ganska sällan flyttar sker på den grunden. Men de har rätt att kalla dit bärgare och få den bortforslad för att sen skicka räkningen till dig.

Jo den sitter på höger sida men inte direkt väl exponerad och jag kan inte själv läsa den utan ficklampa och jag måste fippla bort kablar för att kunna läsa den. Rätt att forsla bort fordon som saknar skylt hoppas jag inte att dom har om man är korrekt parkerad, det är min fulla rätt att ta bort skylten när jag inte kör. Är man felparkerad så har dom naturligtvis rätt att göra det. Jag försöker alltid att inte provocera vid parkering och det har funkat fint så långt.

Rätt att forsla bort fordon som saknar skylt hoppas jag inte att dom har om man är korrekt parkerad, det är min fulla rätt att ta bort skylten när jag inte kör. Är man felparkerad så har dom naturligtvis rätt att göra det.
Står du korrekt parkerad händer det inte mycket.
Har iofs för mig polisen får göra fordonsflytt vid oskyltade uppställningar, men där är jag lite osäker helt ärligt.

Står du felparkerad så kan det hända mycket, men det sker väldigt sällan vad jag hört.

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
......
3. Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och
........
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen, eller

Kan ju tilläggas att de får flytta fordon ifall du inte betalat skatt eller saknar trafikförsäkring, det ni :tungan
b) det för fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret gäller brukandeförbud enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller motsvarande förbud enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) eller enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt
c) fordonet är trafikförsäkringspliktigt enligt trafikskadelagen (1975:1410) och enligt uppgift i vägtrafikregistret saknar föreskriven trafikförsäkring,

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul