Landsvägsregggad cross !?

SilentNajT

Lerig
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
YZF 450, KTM 690 SMC-R 2012
hejsan alla glada !

Jag har bestämt mig för att köpa en landsvägs reggad cross av storlek 450cc.. Är ganska insöad i en Yamaha just nu..

Någon som kör cross både enduro och landsväg som kan ge lite tips vad jag ska ha för en maskin och vilka prylar som ska sitta på den?

mvh nicklas......

Hade nog satsat på en motard istället för att landsvägsregga en cross. Bromsar, fjädring, utväxling på crossar lämpar sig inget vidare för landsvägskörning!

Hade nog satsat på en motard istället för att landsvägsregga en cross. Bromsar, fjädring, utväxling på crossar lämpar sig inget vidare för landsvägskörning!

:fakta

Är det körstilen du gillar men ändå vill åka gata, så ska du satsa på motard!
Trots däcken är de väldigt lätta att köra grus med när man vill.. eller stigar, eller diken, trappor.. Ja du förstår ;)

Kan ju säga att det inte kommer vara landsvägskörning som kommer att vara mitt första val, men vist, lite kommer det ju att bli, men betydligt mer grus och skog :)

Jag funderar på en nyare yamaha yzf 450 -06>

yzan är inte, och går inte att landsvägsregga..
Men wr:en är ju en fin hoj annars!

Går ju att e regga en yz dock.. Och konstant vara påväg till/från träning :näsblod

Vad funderar du på? Köp en WR450. Ju nyare desto bättre, hade problem med växellådorna förut.

Eller så köper du min 450...

Det som ska sitta på är:
Handtagsvärme
Hasplåt i aluminium (inte plast)
Barkbusters
Beroende på modell bättre generator (så du kan ha xenon hjälmlyse, roligaste som finns)
Ev större tank

Det som ska sitta på är:
Handtagsvärme
Hasplåt i aluminium (inte plast)
Barkbusters
Beroende på modell bättre generator (så du kan ha xenon hjälmlyse, roligaste som finns)
Ev större tank

Last edited:
Hitta en lv-reggad Honda CR 500 AF.. verkar ju vara riktiga as... Men det är väl lika lätt som att gå till närmsta kiosk och plocka högvinsten på triss ;-)

Så det är alltså svårt att få en yzf reggad? vad är skillnaderna mellan WR450 och yzf 450 då? :) det BEHÖVER ju inte vara en yamaha såklart. Just nu är jag vid-öppen för alla förslag och överväger in i det sista !

yzan är inte, och går inte att landsvägsregga..
Men wr:en är ju en fin hoj annars!

Går ju att e regga en yz dock.. Och konstant vara påväg till/från träning :näsblod

Det finns ett problem med E regat.

Du måste alltid ha tävlings licensen med dej från svemo oavsett om du bara skall besiktiga eller köra till och från träning- tävling,
Händer det en olycka och du inte uppfyller dessa kriterier utan kör för nöjets skull, Då blir det dyrt som F-N försäkringen gäller inte då.

mvh

Så det är alltså svårt att få en yzf reggad? vad är skillnaderna mellan WR450 och yzf 450 då? :) det BEHÖVER ju inte vara en yamaha såklart. Just nu är jag vid-öppen för alla förslag och överväger in i det sista !

Leta upp en honda XR 650R vatten kyld och levererar ungefär 62-65 hp.
Jag är definitivt en yamaha bög allt annat är skit men det finns ju undantag som honda XR650R,
Dessa motorer är totalt odödliga honda lämnade 5 års maskin garanti på dessa när dom var nya och den gällde även om man tävlade med maskinen, bara tätare service intervaller.

mvh

Last edited:
Har ingen aning var Yamaha har för service intervall. När jag en gång i tiden letade e/lv reggad enduro som jag tänkte motard kitta så var serviceintervallen prio för mig. Oljebyte var 5h känndes liksom inte så ball.

Nu har jag sökt lite info och tänkte kolla om jag fattat rätt..
YZF450 är mer en cross som ska köras stenhårt på bana och hoppas med & WR450 är mer en enduro anpassad maskin..?

Skall du köra väg så glöm allt vad crossar är....
Satsa på en Motard alt Enduro som du köper till motard däck till.
Med dessa kan du ju ta en sväng på grusvägar också...
KTM har flera lämpliga enduro modeller som ex 400/450/530 EXC...

Kompis hade en Yamaha WR450 -08 som iof nu är stulen, den såldes LV-regad i butiken och skulle tydligen vara mer anpassad för att köra på gatan med längre service-intervaler etc. Kanske var därför den var tröttare än motsvarande Husaberg också.

Hursom, jag sålde precis mina SM fälgar som jag hade på min Husa FE450e, varför? För att det sög att köra den på gatan. Den är byggd för att köras i skogen och det är där den är rolig.

Satsa på en riktigt motard KTM 660 eller liknande, mitt tips

Alla enduros är är samma skit för en med dina behov. Kanske att insprutning/förgasare är viktigt för dig. Annars gå upp i kubik. Det gäller alltid om man inte ska in i skogen.

Skillnad mellan cross och enduro? Typ hela elsystemet. Tänk inte ens tanken...

YZF450 är mer en cross som ska köras stenhårt på bana och hoppas med & WR450 är mer en enduro anpassad maskin..?

Japp, WRF är en Enduro, YZF är ren oreggad cross, går att e-regga men varför skulle man det när det finns WRF?

YZF har 19" bakhjul, hårdare fjädring, annan utväxling(?) och eventuellt något rappare motor.
WRF har 18" bakhjul, mjukare fjädring,elsystem med lyse och elstart, motorn är rapp så det räcker. Finns både som Landsvägsreggad och enduroreggad.

99-02 såldes de flesta enduroreggade, 03-06 var de flesta landsvägsreggade samt 07 och framåt enduroreggade. Undantag finns såklart.
Köper du en landsvägsreggad(vilket är smidigast) så skall du se till att få "landsvägskitet" med på köpet. Detta består av e-godkänd framlampa, blinkers, bromsljuskontakt för frambroms, hastighetsmätare med mera. Saknas kitet blir det jobbigt på besiktningen. De flesta som kör enduro med WR plockar av landsvägskitet när de kör i skogen, även om cykeln inte är enduroreggad eftersom man vill spara på de dyra besiktningsdelarna.

E-reggad innnebär då att man inte behöver blinkers, bromsljus på frambromsen med mera. Dock: -Cykeln får endast köras på landsväg i samband med träning och tävling av förare som innehar körkort och Endurolicens utfärdad av SVEMO.

WR400-450 är fina cyklar som är i det närmaste skottsäkra, ungefär som xr400 ansågs tidigare.
Finns flera i detta avlånga land som använder sin wr450 endast till grusvägssmisk även om det är en ren endurocykel.
En vanlig motionär byter olja och filter var 10:e timma och kontrollerar ventilspelet var 20:e timma.
Jag har ju en 450 -05 själv som gått 140timmar, har aldrig behövt ställa ventilerna. Bytt några drivpaket och spände ekrarna i början men annars inga problem.

Den stora skillnaden mellan en cross och en tävlingsenduro är fjädring, utväxling, lampor och motorkaraktär. En enduro är lika mycket racehoj som en cross fast är anpassad för att kunna köras just i endurospår (mjukare fjädring för småhinder, lampor för nattetapper, mjukare motorkaraktär för att kunna klättra bättre i backar och på löst underlag.) Ganska vanligt att enduro förväxlas med offroad. Offroad är en enduroliknande landsvägskompromiss anpassad för nöjeskörning.

Det du ska leta efter är alltså en enduro. Yamaha har wr, ktm har exc, osv. En enduro funkar även bra på crossbana men känns lätt lite väl mjuk i fjädringen vid stora hopp. Från ca -03 och framåt är de flesta endurohojarna lv-reggade, om de är e-reggade kan det bli porblem för landsvägsanvändning.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla