Nu har jag sökt lite info och tänkte kolla om jag fattat rätt..
YZF450 är mer en cross som ska köras stenhårt på bana och hoppas med & WR450 är mer en enduro anpassad maskin..?
Japp, WRF är en Enduro, YZF är ren oreggad cross, går att e-regga men varför skulle man det när det finns WRF?
YZF har 19" bakhjul, hårdare fjädring, annan utväxling(?) och eventuellt något rappare motor.
WRF har 18" bakhjul, mjukare fjädring,elsystem med lyse och elstart, motorn är rapp så det räcker. Finns både som Landsvägsreggad och enduroreggad.
99-02 såldes de flesta enduroreggade, 03-06 var de flesta landsvägsreggade samt 07 och framåt enduroreggade. Undantag finns såklart.
Köper du en landsvägsreggad(vilket är smidigast) så skall du se till att få "landsvägskitet" med på köpet. Detta består av e-godkänd framlampa, blinkers, bromsljuskontakt för frambroms, hastighetsmätare med mera. Saknas kitet blir det jobbigt på besiktningen. De flesta som kör enduro med WR plockar av landsvägskitet när de kör i skogen, även om cykeln inte är enduroreggad eftersom man vill spara på de dyra besiktningsdelarna.
E-reggad innnebär då att man inte behöver blinkers, bromsljus på frambromsen med mera. Dock: -Cykeln får endast köras på landsväg i samband med träning och tävling av förare som innehar körkort och Endurolicens utfärdad av SVEMO.
WR400-450 är fina cyklar som är i det närmaste skottsäkra, ungefär som xr400 ansågs tidigare.
Finns flera i detta avlånga land som använder sin wr450 endast till grusvägssmisk även om det är en ren endurocykel.
En vanlig motionär byter olja och filter var 10:e timma och kontrollerar ventilspelet var 20:e timma.
Jag har ju en 450 -05 själv som gått 140timmar, har aldrig behövt ställa ventilerna. Bytt några drivpaket och spände ekrarna i början men annars inga problem.