Lameller el. olja?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tjena. Har en cbr 1000f -87. Har varit ute ett par dagar och kört nu, och märkt
ett jefla klonkande när 1:an och 2:an ska petas i. Låter ungefär som om inte
kopplingen tar ordentligt. Kan det vara lamellerna, eller så enkelt som att
det är för tunn olja i maskineriet?

Är inte jag som bytt på den senast så har ingen aning om vad han hällde i.

Mvh Steffe
 
Trubbnosarna men även de nyare har klonkiga lådor. Det blir mindre klonk med ny och tjockare olja.
 
Trubbnosarna men även de nyare har klonkiga lådor. Det blir mindre klonk med ny och tjockare olja.
Tjockare olja gör att kopplingen driver med ännu mera, men den tjocka oljan gör att klonkandet inte hörs lika mycket.

Var bestämd när du växlar, inget mjukt ismekande av växlarna, det är då klackarna nästan greppar och klonkar.
 
Viktigt med rätt form av olja samt att ha en justerad vajer till kopplingen och en lagom spänd kedja om vi nu förutsätter att lamellerna är okey.Att ettan klonkar vid iläggning är förmodligen inget nytt men pga en mc växellåda med rakskurna drev så lönar det sig knappast med att smyga i växlarna.Bättre med ett bestämt växlande.Du har kanske provat med att växla med farten uppe någon gång utan att ha använt kopplingen.
 
Last edited:
Tjockare olja gör att kopplingen driver med ännu mera, men den tjocka oljan gör att klonkandet inte hörs lika mycket.

Var bestämd när du växlar, inget mjukt ismekande av växlarna, det är då klackarna nästan greppar och klonkar.

Ok, ja då slänger jag i lite tjockare olja och kickar i växlarna lite mer bestämt.
Tack för råden grabbar!

Mvh Stefan
 
Om inte bromsoljan till kopplingen är bytt på länge så är det läge att göra det också så kopplar den ur bättre.

Ja, är förmodlingen dags för det också. "Skriver upp på inköpslistan" Senaste besiktningen va ju 2009 på min, och sen har den bara stått tills nu pga. dödsbo. Va snål och bara bytte bromsvätskan, och en polare slängde i oljan av okänt märke i motorn. Har besiktning den 23:e, så är förmodligen lika bra att byta allt i flytande form i den utan soppan.

Tack för tipset!

Mvh Stefan
 
Eller så kör man några mil och ser om det löser sig.
När hojjen stått över vintern med lamellerna ihoppressade, så kan de ta ett tag innan de slutar kleta.
Jag brukar låta den stå på tomgång tills den blir varm, med kopplingshandtaget intejpat.

Om det nu är efter uppehållet det börjat strula.
Började det strula efter service, så skulle jag byta olja till en som jag vet/tror funkar med kopplingsmaterialet.
Sedan får den gärna stå och puttra med kopplingen indragen så att gamla oljan sköljs bort mellan lamellerna.
 
Ok, ja då slänger jag i lite tjockare olja och kickar i växlarna lite mer bestämt.
Tack för råden grabbar!

Mvh Stefan
Nej, tjockare olja gör ju att kopplingen kopplar ur sämre, eftersom den tjocka oljan drar runt kopplingen mer än en tunnare olja! Om det nu är där felet sitter.

Om inte bromsoljan till kopplingen är bytt på länge så är det läge att göra det också så kopplar den ur bättre.
Nja, dels är det bromsvätska, dels har det ingen som helst betydelse om vätskan är gammal eller ny, den är lika okomprimerbar för det! :fakta Dvs förmedlar den exakt samma krafter oavsett om den är ny eller inte. Luft i systemet är en helt annan sak, men det har ju heller inget med ny eller gammal vätska att göra.
 
Eller så kör man några mil och ser om det löser sig.
När hojjen stått över vintern med lamellerna ihoppressade, så kan de ta ett tag innan de slutar kleta.
Jag brukar låta den stå på tomgång tills den blir varm, med kopplingshandtaget intejpat.

Om det nu är efter uppehållet det börjat strula.
Började det strula efter service, så skulle jag byta olja till en som jag vet/tror funkar med kopplingsmaterialet.
Sedan får den gärna stå och puttra med kopplingen indragen så att gamla oljan sköljs bort mellan lamellerna.

Bra tips, det ska jag göra nu när nya oljan ska i!

Tack
/Steffe
 
Nej, tjockare olja gör ju att kopplingen kopplar ur sämre, eftersom den tjocka oljan drar runt kopplingen mer än en tunnare olja! Om det nu är där felet sitter.


Nja, dels är det bromsvätska, dels har det ingen som helst betydelse om vätskan är gammal eller ny, den är lika okomprimerbar för det! :fakta Dvs förmedlar den exakt samma krafter oavsett om den är ny eller inte. Luft i systemet är en helt annan sak, men det har ju heller inget med ny eller gammal vätska att göra.

Jaha, nu va det dags för att göra mig förvirrad. :)
SE eller SF olja står det i boken för motorn. Men får väl testa mig fram med en "tunn" olja först, och om inte det funkar så testa en lite fetare olja. :)
 
Jaha, nu va det dags för att göra mig förvirrad. :)
SE eller SF olja står det i boken för motorn. Men får väl testa mig fram med en "tunn" olja först, och om inte det funkar så testa en lite fetare olja. :)
SE och SF är klassningar av oljan, och har ingenting med viskositeten att göra. Högst troligt ska du ha en 10-40-olja, som alla andra hojar, även om vissa vill ha 15-50, men det ska stå i handboken till hojen, eller så får du googla lite.

Olja ska man inte testa å labba med, ingenjörerna i Japan har hyggligt mycket bättre koll på det än medelsvensson som har hört något från nån som läste nått på nätet från nån som gissade vad han hade hört av en polare som...

Som sagt, kolla spelet, växla bestämt, gör några dragracingstarter så att lamellerna verkligen lossnar, och har du fortfarande samma problem då, då kan du börja titta på om det är oljan som ska bytas, eller om stålskivorna har slagit sig. Om oljan ska bytas så är det till ett annat märke, inte annan viskositet, eftersom olika märken har olika tillsatser som trivs olika bra med olika kopplingslameller. Tex blev min koppling som helsvetsad av Castrol GPS på gixxern, medan R1'or slirar av vissa oljor.
 
Börja dessutom varje dags körning med att ha ettans växel i när du startar; lägg i växeln, dra in kopplingen och tryck sedan på startknappen. På så vis släpper lamellerna från stålskivorna - de har en tendens att klibba ihop när bågen står.
 
Börja dessutom varje dags körning med att ha ettans växel i när du startar; lägg i växeln, dra in kopplingen och tryck sedan på startknappen. På så vis släpper lamellerna från stålskivorna - de har en tendens att klibba ihop när bågen står.
Japp, och så får man byta startmotor vid varje oljebyte, om lamellerna sitter ihop rejält! :tummenupp Jag har varit med om flera hojar som har åkt iväg med indragen koppling när man stampade i ettan, det orkar ingen hojstartmotor i världen dra isär!
 
Japp, och så får man byta startmotor vid varje oljebyte, om lamellerna sitter ihop rejält! :tummenupp Jag har varit med om flera hojar som har åkt iväg med indragen koppling när man stampade i ettan, det orkar ingen hojstartmotor i världen dra isär!

Så tvärfast har jag då inte varit med om att det varit efter någon dags vila i garaget.
Är det så illa föreslås i stället att innan start lägga i växel, dra in kopplingen och sedan rucka bågen lite fram och åter så det släpper. Bättre?
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top