Lamdamätare

LaverdaRogge

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Hoj
Ducati 900ss , Laverda 1200, MuZ Skorpion 660
Funderar på att skaffa mig en lamdamätere för att kolla blandningen på mina hojar.

Kan någon förklara för mig skillnaden mellan bredband och smalband?

Smalband funkar egentligen bara bra runt lambda 1.0 (A/F ca 14.7) och används oftast för att hålla optimala blandningsförhållanden vid låga belastningar. Billig.

Bredbandslambda mäter i intervall runt A/F 10 - 19 och duger bra för att justera soppa och tändning inom rimliga intervaller. mer detaljerad info finns t. ex här (jämför utgångarna för bred- resp smalband).

http://www.innovatemotorsports.com/ , http://www.zeitronix.com/Products/zt2/zt2.htm eller den jag har www.wbo2.com är väl de vanligaste fabrikaten. Sedan börjar ju ett antal "autotuning" system som PC-V, Motty eller Bazzaz att dyka upp på marknaden. Enligt vad jag hört funkar de rätt bra vid rimliga gaspådrag, men kan vid fullgas behöva lite "mänsklig" hjälp på traven.

Mina 2p - Lycka till:tummenupp

Det enda jag behöver lambdamätaren till är att kolla blandningen i förgasarmotorer vid gatukörning (ev. bankörning också).

@roffe_s
Vad menar du med "vid låga belastningar" ang smalband?

Såklart vill jag komma undan så billigt som möjligt ;)

Moderna ECU använder smalbandslambda för att justera soppablandningen i realtid till lambda = 1.0 för låga eller inget gaspådrag, s k "closed loop"-mode. Min Trajja går ut i "open loop" så snart jag ger gas...

Du vill normalt sett ha en soppablandning på A/F 12.5 - 13.5 eller lambda 0.75 - 0.9 (exakt värde behöver Du kolla i en bromsbänk) i en icke överladdad sugmotor. Det enda Du ser med en smalbandslambda är egentligen att Du har en fet blandning A/F <14.5 när volttalet är nära 1.0V respektive mager A/F>15 när volttalet är närmare noll. Och lite mer exakt vill Du väl ha det?

Bredbandslambda är ju egentligen ingen förmögenhet, för ett par tusenlappar får Du ju en wbo2 2J1 (loggar både varvtal, trottelposition och lambda samt ytterligare två 0-5V ingångar om Du vill, jag använder en för Manifold Air Pressure). Innovatives prylar har ÅF i Sverige, titta på LC-1 eller LM-2, dock är ju ingång för varvtal ett klart plus enligt mig i alla fall...

EDIT - Är Du riktigt intresserad kan Du ju kolla igenom denna tråd, där jag får hjälp av kloka människor att komma igång med min egen loggning/tuning...-EndOfEdit

@roffe_s
Vad menar du med "vid låga belastningar" ang smalband?

Såklart vill jag komma undan så billigt som möjligt ;)

Last edited:
Innovates mätare is the shit, jag använde dem mycket när det mappades riskokare..

Och skall man kolla bränslet med någon form av noggrannhet, är det bredbandslambda som gäller, smalband ger som redan nämnts bara en fingervisning att det går rikt eller snålt så fort du avviker från lambda 1 (14,7:1).

/J

Jag trodde smalbandslambda endast var verksam i ett smalt varvtalsområde upp till 3000-3500 varv, medans bredband visade hela registret. eller?

Nope, den verkar i hela varvtalsregistret men i ett smalt område för luft-/bränsleblandning.

Jag trodde smalbandslambda endast var verksam i ett smalt varvtalsområde upp till 3000-3500 varv, medans bredband visade hela registret. eller?

Jodå, det stämmer bra det!
Smalband i bil, reglerar bara bränsleblandningen i normal landsvägsfart. För att blandningen ska ligga så nära 14,7 som möjligt.
Men på tomgång, kraftiga gaspådrag och höga varvtal så är det datorn som bestämmer bränsleblandningen.

Mats

Då jag mappade RX-7or (wankel) så körde jag med bredbands lambda från
http://www.plxdevices.com/
Hur smutt som hellst

Som tidigare sagts
smalbands lambda visar 3-5 lägen av soppa (/luft blandning)
(väldigt för mycket) - för mycket - normalt - för lite - (väldigt förlite)

Bredbands lambda visar 10-17 med en decimal oftast.
Detta gör att du får betydligt mycket bättre koll på sopp/luft blandiningen.

Vet inte vad du bör för värden ha på en sugis(icke-turbo) men roffes värden tycker jag att jag känner igen.
Jag mappade turbo-wankel som sagt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...