Lambdavärde i lågfart

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Med lite varv på motorn ca 4000rpm och däröver och med "lite mer" gaspådrag, då stämmer det ganska bra att motorn trivs med ett värde på min lambdamätare, 12-13 ungefär. Blir i vissa fall 10, utan att den går dåligt.
Men på tomgång och lågfart, runt gathörn och i jämn fart i 40km/h, då rycker och hoppar hela hojen om värdet är under 14. När värdet är 15-16 går den som bäst.
Har jag någontyp av mätfel eller är det lämpligt att ligga på 15
Enligt översättningstabell blir det 1,05-1,10 i lambdavärde

Läste på formumet att portningen har en viss betydelse på hur fett den måste gå. I mitt fall är insuget plastat ganska rejält. Bottendraget är riktigt hyfsat faktiskt. FZR1000. Med små Keihin FCR 33or.
Stora kanaler kräver mer soppa. Kanske därför min går bra på mager blandning.

Jävla kul tillbehör med Bredbandslambda i alla fall.:yoparty

Ser fram emot mina nålar som är beställda för att få bort svackan vid 4mm trottellyft.

Last edited:
Vad har Ni för lambdavärde på låga varv då?

de vändor som jag prövat bredbandare (dock på bilar) så har man fått ett rätt fett värde....runt 9-10.. på lågvarv..

optimalt värde ska väl vara 12,7 ggr luft och 1 bränsle....så den ska väl visa 13,7 på mätaren då... på vanlig soppa...

har för mig att denna blandning inte är hållbart i längden då den inte kyler tillräckligt...

Då min hoj använder smalbandslambda och kör i closed loop vid tomgång/låga pådrag så rullar den runt 14.7. Detta kan dock ge ett litet ryckigt beteende vid övergång mellan avslag och påslag. Jag försöker nå 13.5-14.5 i stället vilket ger ett mjukare beteende.

Jag bifogar ett exempel på en färsk logg från min hoj. Denna är körd med smalbandet inkopplad och värden över 15.5 är bortsorterade (motorbroms).

Jag har inte gjort något åt motorn (än) utan endast luft- och bullermoddat...

Som Du ser verkar dagens motordesign (på Trajjan i a f) fungera bäst med lambda runt 13. Själv siktar jag på 13.1 med denna mapp.

Lycka till!

Bifogat

• AF-logg cyl3 0825.JPG
    AF-logg cyl3 0825.JPG
    70.2 KB · Visningar: 86
Last edited:
Lämplig A/F kan variera på lågvarv mellan motorer mycket pga portarnas utformning vilket ger olika grader av swirl/tumble, det gör att många moderna motorer går tvärilla när man snålar ut.

Sen är det inte omöjligt att man får märkliga A/F vid små trottelöppningar/låga varv framförallt med elaka kammar då en massa färskgas trycks igenom och påverkar sensorn.

Tack för svaren

Får nog försöka labba lite mer och kombinera känslan med lambda värdet!
:va

/Mats

Var sitter din sensor , hur ser röret i övrigt ut

Det låter som du har problem med luft som sugs in " bakvägen "

Vad är det för hoj , Du har väl ingen avgasrening inkopplat den fuckar upp
A/F värdena rejält

Men precis som Boris skrev så påverkar kanalutformningen vilket A/F som krävs , Ju " vassare" kanal ju mer bränsle går åt ( blandas sämre)

Busan exempelvis vill ha rejält med bränsle men så skiljer det en del på olika sonder och plasering

Bäst är ju att använda sonden som ett verktyg och men man får själv ta reda på vad som är lämpligt A/F

Offtast mycke bättre att ligga på feta sidan , kör man för magert så slår det gärna över och då går dom riktigt illa

Var sitter din sensor , hur ser röret i övrigt ut

Det låter som du har problem med luft som sugs in " bakvägen "

Vad är det för hoj , Du har väl ingen avgasrening inkopplat den fuckar upp
A/F värdena rejält

Men precis som Boris skrev så påverkar kanalutformningen vilket A/F som krävs , Ju " vassare" kanal ju mer bränsle går åt ( blandas sämre)

Busan exempelvis vill ha rejält med bränsle men så skiljer det en del på olika sonder och plasering

Bäst är ju att använda sonden som ett verktyg och men man får själv ta reda på vad som är lämpligt A/F

Offtast mycke bättre att ligga på feta sidan , kör man för magert så slår det gärna över och då går dom riktigt illa

Det är en gammal "Svartmotor" :) (Gamla bekanter till dig va?) FZR 1000 -87
Toppen är plastad, ganska rejält. Tanken var att få ett maffigt bottendrag, vilket det också blev. Var inte intresserad av mer toppeffekt då jag kör med Crossstyre och damen där bak. Men jag har inte bänkkört men jag tror inte effekten har sjunkit, utan snarare ökat pga plastningen och FCR33:orna.

Sonden sitter ganska långt bak. Ca en dm bakom fotpinnen. Det har jag också funderat på om det läcker in luft i avgasröret, och på så vis späder på lambda värdet.

Den startar utan chok, och rupplar/blödrar på låga varv trots att jag lägger värdet på 14
När jag lägger den magrare drar det starkt, går mjukt, riktig dieselkänsla, med andra ord helt kanon. Så det kanske är avgasröret som lurar mig.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back