Lambda-varningslampan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Samtidigt som den tändes tappade bilen kraft för några sekunder och fortsatte att göra det när jag gav mer än 60% gas. När jag vid hemkomst stängde av motorn ville den inte starta igen. Inte ordentligt i alla fall. Hackade och dog. Fick parkera på startmotorn. Dagen efter startade den. Slog av och försökte starta på nytt. Gick inte. Hackade, tvekade, hostade. Vad kan det vara? Katalysatorn? Skulle bilen gå gå markant sämre helt plötsligt pga den - blir inte den succesivt sämre? Vad annars? Bilen är en -98 V70 AWD med högtrycksturbo.

Tror mer på att lambdasonden fuckat ur.
Se till att få rätt ny om du byter. Vet att en del volvo modeller är känsliga med att få helt rätt av någon jäkla anledning.

Hej, det lämpligaste är att läsa ut felkoderna. Kan vara tändlägesgivaren som sitter i änden på avgaskammen. Bilen brukar/kan uppföra sej så då.
Slang som hoppat av eller gått sönder vid intercoolern.
Men bara för att lambdalampan tänds så betyder inte det att man skall springa och köpa en ny lambdasond.

Är bilen en jävla budgetvariant importerad från sydeuropa? I så fall kan lambdan vara gjord av skum.

Hur som helst hade jag en Audi 80 med två lambdasonder och jag fick byta båda och det kostade runt 6000. Detta är 10 år sedan snart, det var sjukt irri kommer jag ihåg.

Kan vara LMMen, lamdan, kam/vevgivare eller innanmätet på katten som släppt.
Som sagt, få koderna avlästa. Det blir mycket enklare och billigare än att gissa sig till vilka delar som ska bytas.

:D byta lambdasonder.... Jävla puckon..

99% av gångerna som denna lampa tänds så är det INTE pga någon trasig lambdasond eller katalysator. Inget av detta skulle orsaka felen du beskriver heller. Lampan lyser när bilen av någon anledning får fel blandning dvs går för fett eller för snålt. När detta händer så går den in på ett "nödprogram" och felkoderna behöver oftast nollas för att bilen ska gå bra igen. Du får inte fullt ladd etc.

Vanligt på volvo är t.ex:
Fel på spjällhuset/spjällägesgivaren
Trasig luftmassemätare
Någon turboslang som gått sönder/hoppat av
Olja i turboslangarna pga täppt vevhusvent. som kan orsaka problem med gången om det går för långt
Tändlägesgivare
EVENTUELLT tändspolar (en på varje cyl)

Gå in på www.turboperformanceclub.com och forumet där. Finns ALLT om volvo med turbo.

99% av gångerna som denna lampa tänds så är det INTE pga någon trasig lambdasond eller katalysator. Inget av detta skulle orsaka felen du beskriver heller. Lampan lyser när bilen av någon anledning får fel blandning dvs går för fett eller för snålt. När detta händer så går den in på ett "nödprogram" och felkoderna behöver oftast nollas för att bilen ska gå bra igen. Du får inte fullt ladd etc.

Trasig luftmassemätare
Olja i turboslangarna pga täppt vevhusvent. som kan orsaka problem med gången om det går för långt
Tändlägesgivare

Gå in på www.turboperformanceclub.com och forumet där. Finns ALLT om volvo med turbo.

Lustigt. När min lambdasond var paj betedde sig bilen liknande som trådskaparens. Tappade effekt, svarade inte på gas, svårstartad. Och kassa avgasvärden. Symtomen försvann efter lambdasondbyte, likaså kassa avgasvärden. Men det kanske bara var placeboeffekt.

Jaa, lambdasondbyte... jävla puckon. :rolleyes:

Det är berjis den där jävla camphunden som attackerat din stackars bil! :mad:

Jag lägger min röst på spjällagesgivaren. Min bil hade samma symptom, jag hackade mig till VAG där detta konstaterades.

Lustigt. När min lambdasond var paj betedde sig bilen liknande som trådskaparens. Tappade effekt, svarade inte på gas, svårstartad. Och kassa avgasvärden. Symtomen försvann efter lambdasondbyte, likaså kassa avgasvärden. Men det kanske bara var placeboeffekt.

Jaa, lambdasondbyte... jävla puckon. :rolleyes:

Läs... 99%. Visst kan lambdasonder gå sönder men det hör definitivt inte till vanligheterna. Däremot älskar verkstäderna att byta dem och säga att de är sönder eftersom de kostar någon tusenlapp och tar typ 5min att byta.
Dessutom är man bara dum om man inte provar att göra rent den först.

Varför inte www.epatraktor.nu medan man ändå håller på?

Finns gott om kunskap samlad där om man jämför med dagisen www.zatzy.com och www.autopower.se t.ex..

Sen kan man ju tycka vad man vill om volvo. Kör inte volvo själv men det är definitivt något av det mest hållbara som finns.

Last edited:

Trasig luftmassemätare
Tändlägesgivare

Tack för bra svar. Finns det skäl att lämna in bilen till Bilia för avläsning av felkoderna och ev. åtgärd?

Tack för bra svar. Finns det skäl att lämna in bilen till Bilia för avläsning av felkoderna och ev. åtgärd?

Felkoder bör kollas ja. Volvo har bra datorer i bilarna och man brukar kunna se på vilka varvtal den får fel blandning och oftast vad för del som är paj.

Inte Bilia för de tar ca 1500spänn + att de kan oftast mindre om bilar än en normal IT-konsult. De kan byta olja och bromsbelägg PUNKT.

Åk till en riktig verkstad! En märkesoberoende med lite olja och skit på golvet :D de kollar felkoderna och hittar felet på 5min och för ca 250 pix.

Det var väl ett riktigt jävla dåligt svar då det uteslöt det varningslampan indikerar, som två andra medlemmar tydligen råkat ut för.

Men det är väl SATAN vad folk ska fatta dåligt. Lampan kallas lambdalampa JA. Men den indikerar INTE fel på någon jävla lambdasond, utan ett felaktigt lambdavärde som kan bero på precis vad fan som helst som har med bränsle/luftblandning att göra! Är precis samma sak som "motorlampan" i någon annan bil. Står tydligt i instruktionsboken för den som orkar läsa sånt.

JA lambdan KAN vara sönder men det är inget man ska anta bara för att det lyser en lampa.

Men det är väl SATAN vad folk ska fatta dåligt. Lampan kallas lambdalampa JA. Men den indikerar INTE fel på någon jävla lambdasond, utan ett felaktigt lambdavärde som kan bero på precis vad fan som helst som har med bränsle/luftblandning att göra! Är precis samma sak som "motorlampan" i någon annan bil. Står tydligt i instruktionsboken för den som orkar läsa sånt.

JA lambdan KAN vara sönder men det är inget man ska anta bara för att det lyser en lampa.

Seså. Lugna sig nu. Några stycken har skrivit förslag på vad som kan vara fel och några har skrivit var det var för fel när deras bilar betedde sig på liknande sätt. Det är väl ingen anledning att kalla folk idioter bara för att dom inte tagit med alla tänkbara anledningar till att varningslampan för avgasreningen lyser.
Det gjorde du för övrigt redan i ditt första inlägg. Vaknat på fel sida i morse?

Annars håller jag med dig om att lambdagivaren sällan lägger av. I alla fall inte om inte bilen gått närmare 20 000 mil. Troligare är tändlägesgivaren, LMM eller en tryckslang exempelvis.

Seså. Lugna sig nu. Några stycken har skrivit förslag på vad som kan vara fel och några har skrivit var det var för fel när deras bilar betedde sig på liknande sätt. Det är väl ingen anledning att kalla folk idioter bara för att dom inte tagit med alla tänkbara anledningar till att varningslampan för avgasreningen lyser.
Det gjorde du för övrigt redan i ditt första inlägg. Vaknat på fel sida i morse?

Annars håller jag med dig om att lambdagivaren sällan lägger av. I alla fall inte om inte bilen gått närmare 20 000 mil. Troligare är tändlägesgivaren, LMM eller en tryckslang exempelvis.

Ja jag har nog det :D
Jobbar 8h om dagen med att skälla på folk och bete mig som ett svin så det är svårt att vänja sig av med det... :va

Verkar vara en utbredd missuppfattning att lambdan är trasig bara för att lampan lyser...

Du vet ju ine ens halv sju vad du pratar. :rofl
Lambda är lambda, compreñde?
För övrigt tror jag du jobbar typ på däckverkstad med att rulla däck så försök inte inbilla någon att du har någon att skälla på, din senile svärfar som äger däckverkstan på sin höjd.

Nyteknik, har du kollat om det är skum i lambdan?

Kolla först hos fordonsprogrammet på närmsta gymnasieskola. Jag har fått felkoder avlästa där gratis flera gånger. Känns löjligt att betala 500:- för något som tar 30 sekunder att läsa av.

För övrigt så tror inte jag heller att du behöver oroa dig för att lambdorna skulle vara sönder.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti