lagligt med ljudupptagning om man blir stoppad av polis?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Som ganska många vet så blev jag förut påkörd av polisen, då de jagade någon annan på mc (liknande det som hände i helgen). De tog helt enkelt fel på person.

...det går långsamt framåt, men framåt går det. Poliserna är anmälda, och ärendet har gått från polisens interna utredningar till åklagaren, som ska besluta om det blir rättegång, eller om det enbart ska tas upp hos polisens ansvarsnämnd. I vilket fall som helst kommer jag få ersättning.

Hur som helst. Jag har hört rykten om att polisen påstår att de bara skulle vända på den gatan jag kom körandes på, och att jag "var ivägen" då de vände, alltså att det hela var mitt fel. Skumt att de råkar köra på en mc under en pågående mc-jakt i januari, då det kanske fanns 5-6 mc ute på vägarna i Stockholm.

Grejen var, att eftersom de trodde att det var rätt person så höll de fast mig, stod och skrek åt mig : "vad fan tror du att du gör", "varför stannar du inte när vi hängt efter dig hela tiden" etc, och det vore vääääldigt lågt av dem om de förnekar allt det helt, utan går på han-var-ivägen-storyn.

Min undran är nu - hade det varit lagligt att med en fickbandspelare spela in situationen, eller vilken situation som helst då man blir stoppad och får prata med polisen? Man kanske måste informera dem först om att man tänker banda samtalet? Är det lagligt?

edit: syfte med inspelningen är då att kunna bevisa vad som egentligen sades på plats, så att berättelsen inte ändras med tiden.

Last edited:
Spelar du in ett möte eller ett samtal mellan två parter oavsätt om det är på film eller bandspelare så måste minst den ena parten vara medvetet om inspelningen!

Du får alltså banda din egen telefon men ingen annan o.s.v.

edit: m.a.o. Ja du skulle fått banda poliserna.

Om inspelat material är olagligt ( vilket det troligen är ) så kan du skicka in det till tidningarna och se vad dom gör av det , media kan få till det rätt bra , det som sägs kanske skulle komma fram till allmänheten och göra det svårare för snuten att "efterhands konstruera " sitt vittnesmål , vilket dom är jäkligt bra på för övrigt.

tks skrev:

Hur som helst. Jag har hört rykten om att polisen påstår att de bara skulle vända på den gatan jag kom körandes på, och att jag "var ivägen" då de vände, alltså att det hela var mitt fel. Skumt att de råkar köra på en mc under en pågående mc-jakt i januari, då det kanske fanns 5-6 mc ute på vägarna i Stockholm.

Skönt att höra att det rör på sig i alla fall, sånt där kan ta lång tid.
Men jag är lite förbryllad av ovanstående. Är det således ok för dem att vända utan att se sig för om det är något hinder i vägen ?
Om de skulle vända så bör de väl vara ansvariga för att se till att inget kommer emellan. Detta gäller ju även utryckning, de kan påkalla fri väg, men de får inte köra in i valfria fordon bara för att "de står i vägen".
Jag undrar om det skulle bli ett hållbart försvar vid eventuell rättegång.

Det är ok att spela in sina egna samtal, som kajkyl säger. Vidare har vi fri bevisföring, och bevisvärdering, i det här landet vilket innebär att du får komma dragandes med i stort sätt vad f-n som helst inför rätten. Däremot är det upp till domstolen att avgöra detta bevis värde.

t-rex skrev:
Det är ok att spela in sina egna samtal, som kajkyl säger. Vidare har vi fri bevisföring, och bevisvärdering, i det här landet vilket innebär att du får komma dragandes med i stort sätt vad f-n som helst inför rätten. Däremot är det upp till domstolen att avgöra detta bevis värde.

Teknikmagasinet har en liten platt och fin, den kan du till och med koppla till en liten mic till också :tummenupp

Perfekt för innerfickan och en liten osynlig mikrofon.

Det är tragiskt om det faktiskt är så att polisen ändrar sina uppgifter i efterhand bara för att skönmåla sig själva, personligen har jag bara haft bra erfarenheter av poliser som stoppat mig, men då jag har gjort någonting så har jag stått för det också. Det är nästan alltid bättre att knipa käft vid vägkanten och ta det i rätten istället.
Naturligtvis beroende på om det är normal lugn polis eller om det är en som har jagat dig ett tag och har lite för mycket adrenalin i kroppen. ;)

Re: Re: lagligt med ljudupptagning om man blir stoppad av polis?

K-Micke skrev:
Även i den versionen är det väl inte ditt fel!

Håller med! :fakta

Dessutom vill jag minnas att du skrev i din första post att det var heldragen linje där de skulle "vända" samt att de körde utan blåljus, således skulle de ju bryta mot gällande lagstiftning själva och vara vållande till olyckan.

Oavsett så får du ju ersättning.

Re: Re: Re: lagligt med ljudupptagning om man blir stoppad av polis?

Bara en liten fråga vid sidan om så här!

Hur lägger ni ín bilderna vid vänster sida?

MVH
Henrik

Re: Re: Re: Re: lagligt med ljudupptagning om man blir stoppad av polis?

wheelieman skrev:
Bara en liten fråga vid sidan om så här!

Hur lägger ni ín bilderna vid vänster sida?

MVH
Henrik

Min profil > Edit Options > Avatar

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...