Lagerproblem i toppen YZF 750

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har plockat av toppen eftersom den ska portas, men såg något oönskat när jag lyfte av kammarna. Som ni ser på bilden ser det ena lagret inte så bra ut. Kamaxeln verkar oskadd vid första anblick.

Vad kan ha orsakat detta? Böjd kamaxel? Dålig oljetillförsel?
Går det att åtgärda på något sätt, eller måste jag byta "camshaft case", överfallen och ev. kamaxeln?

Någon som vet om dessa delar är likadana på alla årsmodeller (93-97)?

20130128_155133.jpg
 
Det där är inget att bry sig om. Oljefilmen har trots spåren gott om yta att spjärna emot med. Skav bort eventuella "flarn" som ser ut att kunna lossna.
 
Det där är inget att bry sig om. Oljefilmen har trots spåren gott om yta att spjärna emot med. Skav bort eventuella "flarn" som ser ut att kunna lossna.

Det var ju väldigt glada nyheter måste jag säga!
Observera att aluminiumet har smetats ut så mycket att jag inte kan få ut lyftarna på naturlig väg.
Vad kan leda till att det blir såhär?

Edit: Bör jag kanske köra med tjockare olja framöver?
 
Last edited:
Nä tjockare behöver du inte, men kanske en med bättre oljekvalitet.

Vad för olika oljor har du kört med innan på denna motorn ?
 
Last edited:
Jag har inte alls kört mycket med hojen sen jag köpte den så jag har inte bytt olja, men det är nog hög tid att göra det..

Biltemas racingolja, alt. SBK racing blir det nog. Borde duga.
 
Jag har inte alls kört mycket med hojen sen jag köpte den så jag har inte bytt olja, men det är nog hög tid att göra det..

Biltemas racingolja, alt. SBK racing blir det nog. Borde duga.

Då kan jag förstå, undra hur tidigare ägare på motorn har sköt oljebytena.
 
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?
 
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?

Spelar ingen roll hur hårt dom är dragna, inget som påverkar lagerspelet.
 
Spelar ingen roll hur hårt dom är dragna, inget som påverkar lagerspelet.

Jo det spelar stor roll på dessa motorer. Du kan utan svårighet låsa fast kammarna om du drar för hårt. Det känns nästan fjantigt lite att dra åt dem med de få moment som faktiskt är angivna så det är nog väldigt lätt att dra för hårt. (Tro mig, har testat...)

På Thunderacemotorn (som är snudd på identisk förutom kubiken) så ska de dras med max 10 nm.
 
Last edited:
Jo det spelar stor roll på dessa motorer. Du kan utan svårighet låsa fast kammarna om du drar för hårt. Det känns nästan fjantigt lite att dra åt dem med de få moment som faktiskt är angivna så det är nog väldigt lätt att dra för hårt. (Tro mig, har testat...)

På Thunderacemotorn (som är snudd på identisk förutom kubiken) så ska de dras med max 10 nm.

Vad, låter osannolikt. Men då om så är fallet måste jag ta tillbaka mitt svar.
 
Det viktiga här är ju hur överfallet ser ut eftersom kammen pressas uppåt.
Du bör klara dig med att skava ur så du får ur tryckarna och se till att det inte ligger något skräp nånstans.
 
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?
Det var draget som det ska. Har haft av överfallen innan och kommer inte ihåg att det såg ut så. Drog dem med momentnyckel enligt manualen. Den bakre yttre skruven ska sitta 2 Nm lösare enligt Haynes kommer jag ihåg.




Det viktiga här är ju hur överfallet ser ut eftersom kammen pressas uppåt.
Du bör klara dig med att skava ur så du får ur tryckarna och se till att det inte ligger något skräp nånstans.
Såklart! Jag missade att ta en bild på det dum som jag är.
Överfallet ser bättre ut än toppen, vilket ju är bra. En kunnig kille har tagit en titt på det och det ska räcka att slipa lite försiktigt med 320- sen 600-papper. Sen blir det att hålla tummarna. Det finns ju dessutom ett lager precis bredvid eftersom det är en 5-ventilare och det är ju lite tur.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top