lager till växellåda!

pherna

Kung?
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
03 Kawasaki z1000
Lämnade in min kawa z1000 på 2400 mila service och bad dom även kolla upp mitt tjutande ljud som jag har på 6an i farter kring 90 och lägre.
Verkstadskillen säger säger att det är ett lager i växellådan som är på G att ge upp och att dom ska ha mellan 12000 - 15000 för att åtgärda detta, vilket låter upp åt väggarna för mkt och det måste finnas ett billigare alternativ!

Nån som vet med sig att det är ett barndomsproblem på -03 z1000!? Isf borde man ju kunna få det till reducerat pris.
Tips på billiga verkstäder?!
Nån som haft samma problem?!

Åkt lite mycket bakhjul med hårda växlingar?....

12-15kkr är dyrt men där åtgår många timmar att riva allt och återmontera. Men lite djupare felsökning innan man uttalar sig vore nog bra...

Låter mystist med att ett lager i lådan ska få till det ljudet bara på en växel?? Jag menar det borde ju låta på alla växlar! (finns ju inget lager speciellt för 6an)

Nä Jag tror hellre på skad på 6an drev + drevet som det går mot.(kan var pitting som ofta beror på oljebrist eller matriafel. Så skiten måste ju isär liks F... Och ännu dyrare blir det då:gnissla (hoppas jag har fel)

Uppsök en annan firma för felsök och skruvandet,,,prisbild

Har hört med lite gubbar på jobbet idag som vart med om en del. De hängde heller inte riktigt med på vad han menade med att det är ett lager på 6an som...
Antagligen så är det en skada på 6ans drev som är på vippen att ge sig enligt gubbarna!!

skit...

Det borde väl innebära att köra på 1an -> 5an inte borde vara någon fara? eller...?

Last edited:
Att köra sönder ett vxl drev är väldigt ovanligt i en standardhoj. Vanligare är att man kröker skiftgafflarna och har sönder ingreppsklackarna men symptomen på det är missade växlingar och urhoppade växlar....

Nu vet jag ju inte hur din låda ser ut, men enda chansen att det skulle vara ett lager är ju om sexans växel ligger i ändan på axlarna i lådan, och iom det belastar lagret extra hårt. Men det känns väldigt långsökt. Men hursom så lär ju lådan isär för att man ska kunna se exakt vad som är trasigt, allt annat blir ju bara gissningar. En verkstadshanbok kanske vore en bra investering? ;)

Nu vet jag ju inte hur din låda ser ut, men enda chansen att det skulle vara ett lager är ju om sexans växel ligger i ändan på axlarna i lådan, och iom det belastar lagret extra hårt. Men det känns väldigt långsökt. Men hursom så lär ju lådan isär för att man ska kunna se exakt vad som är trasigt, allt annat blir ju bara gissningar. En verkstadshanbok kanske vore en bra investering? ;)

Ringde kawas huvudkontor idag och kollade lite, de hade aldrig hört talas om det och tyckte också det var konstigt att en transportväxel som ger sig.Och han sa också att 6an ligger i ändan på axlarna...
Men han trodde mer på ett lager i motorn, drev, drivpaktet osv osv. men allt talar ju mot eftersom att det bara låter vid en viss hastighet och inte hela tiden...

Ringde kawas huvudkontor idag och kollade lite, de hade aldrig hört talas om det och tyckte också det var konstigt att en transportväxel som ger sig.Och han sa också att 6an ligger i ändan på axlarna...
Men han trodde mer på ett lager i motorn, drev, drivpaktet osv osv. men allt talar ju mot eftersom att det bara låter vid en viss hastighet och inte hela tiden...

Det enda säkra är att man måste demontera lådan för att veta.

Är man normalhändig och kan tänka sig att köpa och följa en mekhandbok (det sistnämda verkar ovanligt bland yngra SH:are ;) ). Så kan man sänka totalkostnaden väsentligt genom att själv montera ur motorn ur ramen och lämna motorn lös till den verkstad man anser vara mest prisvärd.

Merparten av arbetskostnaden är just det tidskrävande arbetet att ta loss resp återmontera och driftsätta motorn i hojen.

Last edited:
Det enda säkra är att man måste demontera lådan för att veta.

Är man normalhändig och kan tänka sig att köpa och följa en mekhandbok (det sistnämda verkar ovanligt bland yngra SH:are ;) ). Så kan man sänka totalkostnaden väsentligt genom att själv montera ur motorn ur ramen och lämna motorn lös till den verkstad man anser vara mest prisvärd.

Merparten av arbetskostnaden är just det tidskrävande arbetet att ta loss resp återmontera och driftsätta motorn i hojen.

jobbar som servicetekniker både med el och mek så plocka ned motorn är inga bekymmer, även gjort det förut. så normalhändig är man ju :) då sjunker ju iaf totala kostnaden, hittade denna sida:
http://www.powersportspro.com/pages/parts/viewbybrand/9/Kawasaki.aspx
rätt bra!
som sagt, dumt att pilla innan orsaken är fastställd =/

Att köra sönder ett vxl drev är väldigt ovanligt i en standardhoj. Vanligare är att man kröker skiftgafflarna och har sönder ingreppsklackarna men symptomen på det är missade växlingar och urhoppade växlar....

standard och standard, den är ju trimmad med 20 häst mer än org.
men inga växlar som hoppar eller dyl

Last edited:
Jo men problem brukar uppstå när man typ turboladdar och plockar ut dubbla originaleffekten vanligen inte innan....

precis, då lär ju inte detta vara nåt som påverkar.
Funderar dock på om det kan ha nåt att göra med att den har stått stilla i 2 år pga körförbud, säljaren sa dock att han bytt olja osv. om han inte gjort det, skulle det kunna påverka?

nu är dock annonsen på blocket ett faktumt :(

Var är anonsen? Skulle kanske skaffa sig en z1000 och renovera lådan på...

Lika bra att köra tills motorn rasar.

Du kan ju köpa en beg motor för dom 12-15000 det kostar att reparera!

Ge mig hojen kan jag riva motorn i delar, kolla upp alla lager när man ändå är i gång o mätta upp, bytta ut alla lager som behöver byttas, kan även kolla upp hur sliten växelådan är på växelaxlarna o dylik.

Stå bara för kostnaden på sakerna som behöver byttas o sen om de e nått annat som e slitet i motorn.

Kan göra de för en 1500kr, slipper du smuttsa ner dig :)

Annars får du lära dig att köra på 6an över 100km/h helt enkelt, jag brukar bräsa runt på 2an till minst 130km/h i allfall :D

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande