Laga punktering??

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
Hej...
Kan man laga punktering på mc däck eller är de bara till att köpa ett nytt däck??

Det finns delade åsikter om detta

Jag arbetar själv på en av de större däckfirmorna i stan
& generellt sett, så skall man inte laga ett mc däck, då stommens uppbyggnad skiljer sig från ett bildäck

men det GÅR att laga, se bara till att det inte enbart pluggas utifrån, utan att man monterar av däcket & använder ett så kallad spikplugg, med en kappa inifrån

detta går att göra som en temporär lösning, inte på ett nytt däck, som du t,ex ska köra bana med.

Om nu detta görs, ha i åtanke att det är lagat, så du anpassar din körning därefter

Fick ett knivblad i bakhjulet i somras, kör fortfarande på samma däck med lagning, har funkat hur bra som helst.:tummenupp

ok om man använder ett så kallad spikplugg, med en kappa inifrån kan man va lugn då??
däcket är bara en vecka gammal =(

det va precis samma för mig, 50km hann jag köra tror jag. ingen aning va det heter, jag lämnade in hos swt så patrik fick fixa

jag har kört runt med diverse lagninagr i däck och gemensamt med dem all är att de har hållt..
Allt från punkasprej till limpistol har använts..

åandra sidan har jag inte kört längre än 6 månader med det däcket....
mina däck har inte så lång livslängd... :näsblod

Tror ni att detta däcket kommer gå sönder om man kör lite lugnt med det till däckverkstan....?

Bifogat

• PICT0001.JPG
    PICT0001.JPG
    99.1 KB · Visningar: 96
Tror ni att detta däcket kommer gå sönder om man kör lite lugnt med det till däckverkstan....?

Shiiiiit vad välandvändt det däcket är, inte ett spår kvar av original mönstret, inte ens på sidorna... :skrämd

:D

BMW:s punkterringssats (vulksats, ca 350 kr) fungerar om man vet lite och är lite cool och snabb. Gummibit + solution utifrån.
Det är upp till egna samvetet hur långt man vågar åka.
På semestern eller längre turen är det guld värt.
Jag åkte hem från Tjeckien med denna lagning i alla fall.
Man bör inte prova toppfarten med denna lagning.

AleX skrev:
Har du inte ABS-bromsar?

Last edited:
Kör du LUGNT till Piffes, borde väl inte vara så långt.

Anledningen till frågar är att detta däck höll i 20 mil ... efter fotot tagits... det va inget puttrande o fiskörande ... en del gånger va de faktiskt laglig hastighet på motorvägen.. även om det gick på ett hjul då...

Var vill jag komma med detta?..... kanske så menar jag att en däcklagning inte är världens undergång trots allt...

O andra sidan behöver man inte vara på gränsen som på detta däcket...

Allt går att laga med silvertejp och/eller superlim.

Limma lite, dra några var silvertejp runt däck och fälj sen ä de bar å åk!

......nä naturligtvis så går det inte så prova inte ens!

Varför ödslar jag tid och plats på att skriva skit här, int vet ja.

Jag lagade själv ett däck med en plugg innifrån på ett bakdäck på BMW'n (tung maskin). Mest för att komma hem då jag var på resa och hade 60mil hem. Däcket hade bara gått 300mil så det kändes surt att kasta på hög. Så det fick sitta på, några hundra mil til, försiktiga farter. Som sagts förut så kan man väll plugga ett litet hål som inte har rivt sönder stommen längsmed. Skulle aldrig våga köra fort på ett lagat däck...

Min erfarenhet

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...