Laga punka på bakhjulet

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej har nu råkat ut för punktering på mitt bakhjul och undrar om man kan laga punkan?

Vet ju att det går med bildäck men har aldrig hört talas om mc däck har själv arbetat som mekaniker och där lagar man däcket med en gummitratliknande strop som ser utt som en svamp och med lim.

Vad kan det kosta att laga punkan?

Mvh Nicklas

Det går att laga på X antal sätt men är egentligen inget att rekommendera då det trots allt handlar om din säkerhet.
Beror såklart på hur stort hålet är. Finns spraylagning att spruta in i ventilen annars finns ju lappar att lägga på men de ska hälst en firma göra då de är viktigt att de sitter, monteras på insidan med värme och lim. Har hört att det även finns klad/klet man kan smörja på utan att öppna men det är nog farligt på MC då du bara har 2 hjul

Jürgen12 skrev:
Är det på däcket eller själva slangen?
de däcken är med största sannorlikhet slanglösa..

Går alldeles utmärkt att laga punka på hoj. Sök lite och du skall finna svar.
Jag har åkt i runda slängar 300 på lagat bakdäck.

en del mcfirmor vägrar laga däck med punktering. pga att de får spö av däcksföretagen.. kan finnas en anledning?
kan dock nämna att jag själv lagat ett däck med en sån där "gummipryl" det pratas om och det funkade fint, fast jag bytte däck efter en sisådär 100/200 mil..

drovy skrev:
en del mcfirmor vägrar laga däck med punktering. pga att de får spö av däcksföretagen.. kan finnas en anledning?
kan dock nämna att jag själv lagat ett däck med en sån där "gummipryl" det pratas om och det funkade fint, fast jag bytte däck efter en sisådär 100/200 mil..
Var iväg med en slang till en däckfirma och de "vägrade" laga den. De gjorde det såklart men var mycket skeptiska. När jag hade återkommit för att hämta slangen så hade de tagit hem en ny istället men jag fick inte betala extra. Han sa bara de att han ångrade sig och inte ville laga den trots allt. Så de är ganska hårda på sånt ja.

Körde in en spik i mitt 60mil gammla bakdäck på 600an.
Fick tvinga en gummisnubbe att laga det med löftet att inte säga vem han var eller visa mig där igen, väldigt kinkigt att laga högfartsdäck tydligen (både bil o mc)

En däckhandlare som varit med ett tag och som vet vad han gör lagar ett hojdäck precis som ett bildäck. En däckkrängare som inte vill laga till en början skulle jag aldrig övertala, tvekar han på sin egen lagning så kan den ju inte vara bra.

Riktigt rågummi som körs in från utsidan och som vänder inne i däcket för att sen dras ut en bit. Så är mina däck lagade och det håller. Det viktiga är att köra lugnt i början så lagningen hinner sätta sig och härda lite ihop med däcket. 10mil enligt skyltarna har jag för mej min däck kille sa.

Qwerty skrev:
Riktigt rågummi som körs in från utsidan och som vänder inne i däcket för att sen dras ut en bit. Så är mina däck lagade och det håller. Det viktiga är att köra lugnt i början så lagningen hinner sätta sig och härda lite ihop med däcket. 10mil enligt skyltarna har jag för mej min däck kille sa.

Gör du en lagning bara från utsidan? Dvs. du kränger inte av däcket och kollar insidan?

Man skall alltid ta av däcket och kolla insidan när man fått punka! Kan vara skador som du inte ser från utsidan. Och sen ska det alltid vara kappa ilagd på insidan av hålet. Om du har gått till en däckfirma som lagat däcket utan att kolla i det så tycker jag att du ska reklamera och förklara hur det ligger till.

Man kan laga mc-däck, det beror bara lite på hur hålet ser ut. Är det litet och sitter nåt så när mitten av däcket så funkar punkaspray utmärkt.

Är hålet lite större och/eller sitter mer på sidan av däcket så lagar man med en kappa som limmas dit från insidan.

Det som vi och dom flesta andra firmor vägrar laga, är med gummipluggar som man trycker i från utsidan, samma typ som man har i moppedäck. Där är risken stor att det inte funkar och att lagningen går upp och nån blir skadad.

Jag fick punka (en av gångerna) på nästan nytt däck. Lagade det provisoriskt. Ville inte riskera nåt utan köpte ett nytt. Säkerhet kostar! Jag tror iofs att det går att köra på lagat däck, men säkerhetsbedömningen att våga måste man göra själv och bedömma kvaliteten på lagningen.
Man skulle kunna resonera:
kör ganska lagligt=kanske lagat däck
upp till 300=nytt däck

Ett bra råd är att alltid ha med sig BMW:s vulksats, punka lagningssats, för ca 270 kr på hojen. Det är kanonbra och går inte att jämföra med punkaspray, som bara lagar små hål. Lite svår att laga med ibland om hålet är lite för litet. Har lagat en hål stort som ett hack med en Morakniv. Helst skall man göra en testlagning innan man gör det på riktigt.
Jag har lagat 3 däck med detta. Vissa åker med denna lagning däcket ut, men det vågar inte jag.

Det var puspunka på mitt däck en skruv som gjort ett lite hål mitt på däcket man såg avtrycket från skruven.

Jag köpte ett nytt däck eftersom det ändå var läge att byta det till nästa säsong. Och när jag ändå hade det av tyckte jag att det var lika bra att få det gjort så slipper man det till nästa säsong :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman