Laga punka med plugg i däcket?

Skulle du laga däcket med en plugg?


  • Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du har ett ganska nytt däck, och kör på en spik och får punka. Nya däck kostar ju en slant, skulle du åka till lokala däckskrängaren och sätta i en plugg, och få ut sista 500 milen ur däcket, eller skulle du köpa ett nytt bums? Självklart förutsatt att däcket bara har ett hål, och inte blev sönderkört.

Anledning till undran är frågespalten i en gammal Mc-folket, där meckexperten hävdar att man aldrig ska laga med plugg, för det blir obalans (går det bara att balansera mc-däck en gång?) och att däcksytan blir ojämn/knölig, antingen har han bara sett lagningar i stål, eller så har han ingen koll, alternativt säljer däck med stor vinst :rolleyes:
 
Tryckte i en plugg i mitt bakdäck förra året, inga problem.
Håller som det ska och det blev inte obalans, det är ju inte direkt någon 20 gram plugg.......

Köpte kit på Jula....
600209_d.jpg
 
både lagat med plugg och nu sist balanserade jag aldrig däcken efter bytet kände inga vibrationer eller skakningar i farter upp till 200 iallafall,svårt o balansera bort är skitsnack iallafall ,hur gör däckgubben om det är däcklås på fälgen han ska balansera isåfall?väger mer än en plugg iallafall.
 
Vad jag har lärt mej så är det ju inte främst för att det kan bli problem med obalans som man inte ska laga mc däck med plugg annat än i nödfall. En plugg som släpper vid aktiv körning med jäkligt snabbt minskande tryck i däcket är inget jag har lust o va med om i onödan bara för jag vart för snål o köpa nytt däck:näsblod Men vi har ju medlemar på forumet som kränger däck dagligen som säkert kan svara bättre:tummenupp
 
Visst det fungerar oftast rätt bra som en tillfällig lagning.
Vill ägarna sen köra 200km/h + med en sån lagning så är det upp till dom.

Har sett lagningar på scooterdäck som klarat däckets återstående livslängd (300-500mil)
 
Det är bättre att kränga av däcket och montera en "spikkappa" från insidan. :tummenupp

Det är en lagning jag personligen kan stå för på ett sporthojsdäck som rullar i 200km/h++
 
Aldrig att jag skulle köra med ett hemlagat däck med plugg från Jula. Om en seriös däckverkstad gör jobbet och säger att det är ok skulle jag lita på lagningen.

Tryckte i en plugg i mitt bakdäck förra året, inga problem.
Håller som det ska och det blev inte obalans, det är ju inte direkt någon 20 gram plugg.......

Köpte kit på Jula....
600209_d.jpg
 
Jag hade det på min förra hoj. (motard) och det funkade kanon,
men när jag lämnade in det så var det knappt att dom ville göra det på verkstan tills jag sa att det var till en motard
 
Mc däck har en lite anorlunda konstruktion istället för mettaltrådar så e de nästan som tyg trådar som håller upp däcket därav klara inte däcket att hålla ihop.


Jag kapade isär mitt förra mc däck...de va helt tätt med stålkord eller vad det heter...e ingen expert på däck men tyg va de inte i mitt iallafall...
 
Mc däck har en lite anorlunda konstruktion istället för mettaltrådar så e de nästan som tyg trådar som håller upp däcket därav klara inte däcket att hålla ihop.


Jag kapade isär mitt förra mc däck...de va helt tätt med stålkord eller vad det heter...e ingen expert på däck men tyg va de inte i mitt iallafall...

gjorde samma sak med ett pilot power 2ct stålkord där också
 
Aldrig att jag skulle köra med ett hemlagat däck med plugg från Jula. Om en seriös däckverkstad gör jobbet och säger att det är ok skulle jag lita på lagningen.

Du slipper, det är min hoj och du får inte låna :)

50% har testat med bra resultat, tycker att det säger en hel del....
 
!!!!!! Laga för f-n inte med "jula" plugg!!!!! Lämna in till en däckverkstad. Jobbar sj på en sådan och har lagat om många utvändiga lagningar ala jula, där stroppen lossnat helt lr börjat läcka. En plugg innifrån ska det vara. Dessutom ska man alltid kolla i däcket efter ev andra skador. Ok "jula" det funkar på en bil som man kan köra utan luft i ett däck, skulle aldrig våga på mc max 30km/h gäller då.. i 250 flyger väl en "jula" plugg ur. Mc däck har stålkord.
 
Enda "problemet" som jag kan se är att man inte kan verifiera att corden på insidan är hel. Ett cordsläpp/haveri är bra intressant. Nu har jag aldrig råkat ut för det på mc däck dock.. Sen är de i stål, ja.

Och att pluggen skulle åka ut är, hmm. Svårt? Det åtgår avsevärd kraft för att trycka in den lille fan. Därefter vulkar materialet. Att sen sen skulle få för sig att lämna boet? Näe, den kraften blir väl lite svår?:va
 
Läste den här tråden igår, och i morse hade jag punka på bakdäcket. Måste vara ett omen!

Fast jag lämnar in däcket till den lokala däckfirman istället för att fixa själv. :)
 
Kollat lite idag finns tydligen inga bestämelser om att man inte får laga mc däck e bara en rek. sen e de upp till varje gummihandlare om man får å varje mc cyklist om han eller hon vågar laga däcket.Men skulle avråda att laga de själv.
 
Kollat lite idag finns tydligen inga bestämelser om att man inte får laga mc däck e bara en rek. sen e de upp till varje gummihandlare om man får å varje mc cyklist om han eller hon vågar laga däcket.Men skulle avråda att laga de själv.

Varför inte laga själv om man har kunskap?
Det finns ingen garanti på att en däckhandlare gör det bättre.
 
Kollat lite idag finns tydligen inga bestämelser om att man inte får laga mc däck e bara en rek. sen e de upp till varje gummihandlare om man får å varje mc cyklist om han eller hon vågar laga däcket.Men skulle avråda att laga de själv.
Men lufta bromsarna är helt ok att göra själv, eller byta belägg, spänna kedjan osv? Jag tror att enda anledningen till att däcksnasare är emot lagning är att dom tjänar mycket mindre på det själva, å ännu värre, hojåkarna kan göra det själva :skrämd
 
Äsch..Julakittet funkar klockrent!

Fick skruv i däcket för 2 veckor sen, drog i en Julalagning sen har det bara varit att bomba på som vanligt!

Och då har mätarn som mest stått på 283...

Har som som värst haft 3 sådana lagingar i ett däck och det höll i 800 mil tills däcket var slutt..detta var då på en ZX12a som kördes som den skulle köras:tummenupp
 
Men lufta bromsarna är helt ok att göra själv, eller byta belägg, spänna kedjan osv? Jag tror att enda anledningen till att däcksnasare är emot lagning är att dom tjänar mycket mindre på det själva, å ännu värre, hojåkarna kan göra det själva :skrämd

Ledsen att behöva göra dig besviken men att laga ett däck brukar kosta typ 300 kr om du får kvitto på jobbet :tummenupp tyvärr brukar inte marginalen vara i närheten av detta när du säljer ett mc däck.
Många gummigubbar säljer mc däcket för ett riktigt "skit" pris bara för att fånga kunden mc föraren har ju garanterat en bil också :tungan
Sen tänker vi alla lite olika dock kan bara svara för min del:)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top