Laga motorkåpa med kemisk metall?

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
ZX10R
Hej

Välte hojen nyligen och motorkåpan på vänster sida fick en liten buckla samt en spricka som nu läcker.
Någon som vet om det går att laga aluminium kåpor med kemisk metall?

Ja,men risken är att det kan fästa lite dåligt om det är fullt med olja.

Bräjk-clean (eller startgas för luktens skull) och lite tur brukar lösa det hela.

Tack farbron du är ett ämne!

Ps kan du berätta hur man handskas med kärringar via pm?

Börja med att sandpappra så limmet kan fästa. Tvätta med aceton. Laga med J-B weld från Clas Ohlson. Det är bästa sättet att fullaga på enligt mina sökningar på sporthoj.com Svetsa är bättre.

Försök få tag på JB Weld, grymt bra grejer till just sånt där :tummenupp

Börja med att sandpappra så limmet kan fästa. Tvätta med aceton. Laga med J-B weld från Clas Ohlson. Det är bästa sättet att fullaga på enligt mina sökningar på sporthoj.com Svetsa är bättre.
Fast de va väl ett tag sen dom sålde de va? :va Jag köpte mitt från http://thojo.se

Last edited:
När jag ställde samma fråga så påpekade någon vis man att om man klotar igen så är chansen mycket större att kåpan skrapas upp så mycket så att man skadar svänghjul och eventuellt hela veven.

Jag lagade min kåpa med glasfiber och polyester och det blev tätt, men jag köpte ändå en ny.
Kostar typ 300 kr på ebay.
Mitt tips är att köpa en ny, nu på vintern har man ju tid att vänta lite också :)

Last edited:
Vad är jb weld egentligen? aluminiumlod som man löder med lr?
Nix, 2-komponents kemisk metall, stark nog att borra och gänga när den har härdat :tummenupp

När jag ställde samma fråga så påpekade någon vis man att om man klotar igen så är chansen mycket större att kåpan skrapas upp så mycket så att man skadar svänghjul och eventuellt hela veven.
Fast, det kan man ju säkert göra redan från början, och jag har aldrig hört talas om att det har hänt. Man får väl helt enkelt laga ordentligt ;)

Last edited:
Det kan gå, hur bra beror lite på skadan och om det ska synas att det är lagat eller ej.

Värt att veta om du försöker kladda med skräp och inte får det bra har du även förstört chanserna att det ska kunna svetsas bra.

Låter lite som häftmassa, klibbigt men fastnar aldrig på riktigt så att säga? Känns som att det är svårt att få in det i porer osv också, jämfört med något som man målar på, som tex JB Weld?

Härdare ligger inbäddad i mitten av "korven" därför knådar man i hop geggan:D

Låter lite som häftmassa, klibbigt men fastnar aldrig på riktigt så att säga? Känns som att det är svårt att få in det i porer osv också, jämfört med något som man målar på, som tex JB Weld?

Precis. JB-weld är nog bäst trots allt. Men bägge produkter är ju epoxybaserade så det är ju inte enormt stor skillnad.

Har använt just den här typen av kemisk metall, "korv" med härdare i mitten som man knådar ihopa. Använde det just på en motorkåpa på kopplingssidan där det blivit en spricka vid luftningsnippeln för kopplingsvätskan pga att man tidigare dragit den för hårt. Hållt i nära 2 år nu.
Inga som helst problem att få det tätt och gå in i porer och fäster alldeles utmärkt.

En gång så lossnade min kopplingskorg och svarvade ner motorkåpan så den blev max 1 mm tjock i en rund cirkel samt sprickor på utsidan på motorkåpan. Jag rengjorde sjukt noga och sandpapprade lite för att rugga upp ytan. Fyllde kemisk metall i cirkeln så den blev 3-4 mm tjock. Höll mkt mkt bra.

Tog upp och kollade till de hela varje gång jag kollade oljan. Såg grymmt bra ut varje inspektion!

EDIT: jag använde kemiska metallen som finns i 2 tubar. (en härdare och en massa)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick