Laga fet plast?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Behöver laga mitt expansionskärl till kylarvätskan.

Problemet är att plasten är av model fet. Dvs, svårt att få saker att fästa på den.

Någon som har idér?

Ett nytt kärl kostar 500kr. Så det måste naturligtvis vara MYCKET billigare än ett nytt.

:hej

PutteLiten skrev:
Problemet är att plasten är av model fet. Dvs, svårt att få saker att fästa på den.
Köp nytt! Feta platser går att laga men det är alltid svårt, detta bör ju dessutom förbli tätt. Köp nytt. Ställ kostnaden i relation till att bli stående efter vägen till följd av att nivån har sjunkit så att du fått luft i kylsystemet (kokande). Eller ännu värre att du fått motorras. Nu svartmålar jag en hel del men ändå...
Om du nu ska laga så är nog silikongummi av _bra_ kvalitet bland det enda som fäster någorlunda. Glöm såna där "packningssilikon" med mer. Jä*la dynga!
Biltema (av alla ställen) har (eller hade) ett silkongummi på patron för måttliga pengar som är riktig bra. Orange, blir ganska fast efter härdning och fäster bra.
Tror den heter 36-4813 men är inte säker.
Men mitt tips är ändå att byta.

Re: Re: Laga fet plast?

Robban_C skrev:
Köp nytt! Feta platser går att laga men det är alltid svårt, detta bör ju dessutom förbli tätt. Köp nytt. Ställ kostnaden i relation till att bli stående efter vägen till följd av att nivån har sjunkit så att du fått luft i kylsystemet (kokande). Eller ännu värre att du fått motorras. Nu svartmålar jag en hel del men ändå...
Om du nu ska laga så är nog silikongummi av _bra_ kvalitet bland det enda som fäster någorlunda. Glöm såna där "packningssilikon" med mer. Jä*la dynga!
Biltema (av alla ställen) har (eller hade) ett silkongummi på patron för måttliga pengar som är riktig bra. Orange, blir ganska fast efter härdning och fäster bra.
Tror den heter 36-4813 men är inte säker.
Men mitt tips är ändå att byta.

Tackar! :bow

Det är en förbannat liten läcka!
Jag har kört 300 mil med läckan och fyllt på 1,5 - 2 cl vatten...
Men jag har svarta kåpor, kylarvattnet lämnar vita sträck på sidan. Ser lite billigt ut med en läckande hoj, imho.

Jag testar den och funkar inte det får jag väll lyda ditt råd. :)

Min tank på Aprilian läckte, och den var av modell fet-plast... ingenting fungerade... Jag provade dock ett 2-komponentslim som höll tätt, men bensinen gjorde så att limmet sprack....

HA DE GÔTT

PutteLiten skrev:
Behöver laga mitt expansionskärl till kylarvätskan.

Någon som har idér?

Ett nytt kärl kostar 500kr. Så det måste naturligtvis vara MYCKET billigare än ett nytt.

Vänd dig till en billackerare som lagar plast.
Expansionskärl brukar gå att svetsa med varmluftspistol. Dock ingen vanlig utan en "plastsvets" som det går att justera temeraturen exakt på.
Skulle kunna hjälpa dig men blir nog billigare att vända dig till någon närmare :rolleyes:

Antar att det är polypropelen- (stavning?)plast som har spruckit... Sånt j-velskap som nästan inget biter på =P
Farsan jobbar på ett tryckeri där de trycker på bla sån plast... Men jag vet att de har nåt slags lim åt sånt ibland..kan kolla upp det!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti