Laga bucklor i tanken

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
Någon som vet vad jag kan spackla upp mina bucklor i tanken med. Förra ägaren åkte omkull och fixade en ordenklig knögel i sidan på tanken. Jag har lyckats trycka ut den hyfsat inifrån men det blir ju massor med små bucklor som måste spacklas släta innan omlackeringen.

Vad är lätt att jobba med och ser hyfsat ut när det är klart?

Brukar inte vara några problem att spackla tankar om dom är stabila i godset just där.

Pilla på tanken och kolla om du har lite svikt - sviktar det så lossnar sen hela kakan me lacken ganska fort pga vibrationer.
Bättre då att bonka till så du får massa små stabila bucklor att spackla igen än en stor sviktande bubbla.

Har du lite svikt så kan du använda så kallat metallspackel(hårt spackel) av nått märke.
Tänk på att slipa upp ytan där spacklet skall ligga med mycket grovt sandpapper - typ 80 eller under - repa med kniv för att få fästyta.

Rengörning är viktigt - tsprit,aceton eller dylikt - börja tidigt med att rengöra innan slipning med typ diskmedel så slipper du få med detta i finliret me acetonet eller vad du väljer.

Överliggande lager blir som vanligt med sprutspacling och våtslip i många steg.

Är i samma läge jag också, förra ägarn har dels gjort en djup repa i tanken, och dels en liten buckla. Det är hårt och stumt, så det är inga problem med att få det att fästa i spacklet. Men, kan man öht lacka det själv? Jag har tillgång till både kompressor och sprutor, men hur svårt är det att få vettig finnish? :va

Hoztic skrev:
2609537 Är i samma läge jag också, förra ägarn har dels gjort en djup repa i tanken, och dels en liten buckla. Det är hårt och stumt, så det är inga problem med att få det att fästa i spacklet. Men, kan man öht lacka det själv? Jag har tillgång till både kompressor och sprutor, men hur svårt är det att få vettig finnish? :va

Utan tillgång till ett dammfritt, väl ventilerat utrymme blir det aldrig riktigt bra tyvärr.

Hoztic skrev:
2609556 Näe, precis, det är det som oroar mig :( Hur bra funkar det att vara utomhus en helt vindstilla dag innan allt pollen kommer igång? :va

Skulle inte rekommendera det. Har du en gathoj som du vill ha bra finish på så lämna in det till en lackerare, alt gör det själv med bra utrustning - det är ju kul att lära sig också. :tummenupp

tobbe #11 skrev:
2609557 Skulle inte rekommendera det. Har du en gathoj som du vill ha bra finish på så lämna in det till en lackerare, alt gör det själv med bra utrustning - det är ju kul att lära sig också. :tummenupp
Jo, reggad är den ju iaf :rolleyes: Men blingbling står väl inte högst på listan :hihi Jag är mest ute efter att göra det själv, dels för att det är kul och dels för att jag gillar att lära mig nya grejer! Å sen kostar det ju en hel del att få det lackat av ett proffs också :huvet I synnerhet som det ska vara flera färger, läggas dekaler å sen klarlackas på dom, en hel del jobb mao :(

Har du tillgång till garage går det att "fixa" en "lackbox" med lite byggplast, 45x45 reglar en fläkt och ngt filter. Sandstream har jag för mig hade lite bra ideer på den fronten och hade snickrat ihop ngt.

Inom lackeringsindustrin är det max 2 mm spackel som gäller! Resten får man slå ut!

Om du vill försöka dig på att slå ut bucklorna är ett tipps att limma fast pluggar mitt i bucklan och sen dra! Det funkar! :tummenupp

Angående spackel ska du använda elastiskt, då vanligt lätt spricker efter något/några år!

Jag känner till två sätt.

1
Det ena är att täta tanken och blåsa på med tryckluft för att sen värma på bucklan så om man har tur så kommer den ut.

2
Svetsa fast en bult i tanken och dra ut bucklorna från utsidan ( oftast går det ju inte komma åt från insidan)

Sen efter någon av dessa får man ju självklart spackla.

Visar några bilder före och efter. Efter finns det inte ens en repa i lacken på dessa ställen:yoparty

Bifogat

• DSCN2417.JPG
    DSCN2417.JPG
    42.2 KB · Visningar: 141
  • DSCN2211.JPG
    DSCN2211.JPG
    97.2 KB · Visningar: 111
  • DSCN2245.JPG
    DSCN2245.JPG
    79.2 KB · Visningar: 194
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    49.1 KB · Visningar: 138
  • namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    48 KB · Visningar: 107
Joockey skrev:
2609659 Inom lackeringsindustrin är det max 2 mm spackel som gäller! Resten får man slå ut!

Om du vill försöka dig på att slå ut bucklorna är ett tipps att limma fast pluggar mitt i bucklan och sen dra! Det funkar! :tummenupp

Angående spackel ska du använda elastiskt, då vanligt lätt spricker efter något/några år!

Funkar nedanstående?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=234564

Chii skrev:
2610395 Jag använde PP100, är extremt lättarbetat så det rekomenderas varmt, Var noga med att blanda upp härdaren ORDENTLIGT annar blir det fel

Edit: Avsluta med sprutspackel

Tack... skönt att veta att det kommer att funka

Chii skrev:
2610395 Jag använde PP100, är extremt lättarbetat så det rekomenderas varmt, Var noga med att blanda upp härdaren ORDENTLIGT annar blir det fel

Edit: Avsluta med sprutspackel

Jag instämmer med Chii .
Fixade själv en buckla på min GSXF 750 med pp 100 blev kanonbra.
Först la jag lite rostskyddsprimer sen på med spaklet. (rätta mig om jag har fel)

Nyheter
Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h