Laga ABS-plast

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Gårdagen slutatde med gråt och tandagnissel:huvet Nej, men förbannade mig själv när jag kommer tillbaka till hojen som har ramlat. Jag hade iofs vansinnig tur (högt gräs, mjuk jord) då inte en skråma syns sånär som 2 sprickor i min kvartskåpa.

Nu till min själva fråga (sökte i forumet efter ABS, men gav bara bromsrelaterade frågor...).

Jag har lyckats laga sprickorna med superlim och det verkar sitta ganska bra. Men man har ju en brottanvisning och tänkte förstärka med nån form av plast och glasfiber på baksidan. Vad ska man använda, d.v.s. ska det vara hårt, flexibelt, glasfiberväv. Plastic padding finns ju i en uppsjö av sorter. Vad fäster på ABS-plast och ska den vara hård eller tillåta flexa en aning. Sen bör den ju tåla väder och vind.

Tack på förhand /Martin
 
Laga med LEGO

Ta en LEGO-bit i rätt färg, lägg en i aceton tills det blir en gegga som tuggummi. Fäster på allt!:tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK
du kan även ta nån sorts nät och lägga de på baksidan sen en värmepistol lite nätt o fint så du smälter plasten lite så nätet fastnar i plasten, det håller iaf ihopa de.
 
Ta en LEGO-bit i rätt färg, lägg en i aceton tills det blir en gegga som tuggummi. Fäster på allt!:tummenupp


Det stora problemt är att "plast" är ett mycket vitt begrepp..
Finns tusentals plastsorter, alltifrån såna som mjuknar bara man tittar på det till de som används inom rymdteknik..
Var och en ska lappas/lagas på sitt sätt..
Enklast är termoplaster, dom kan man smälta ihop, svårast är teflonsorter..
Lösningsmedel som brukar funka är ju Xylen, Aceton, syntetförtunning, cellulosförtunning.
Man får prova, först.
Jag reparerade en kåpa med Biltemas polyesterplast+glasfibernät, men det var just DEN kåpan det..
 
Jag skulle ha smält ihop sprickan med en lödkolv. Man kan borra ett litet hål i slutet på sprickan om man är rädd att den ska växa vidare.

Superlimmet skulle jag aldrig ha blandat in.

Vill man sedan förstärka kan man lägga ett lager glasfiber på insidan av kåpan.
 
Tack för svaren. Så här gjorde jag. Plastic Padding med "inbyggd" glasfiberförstärkning (efter att ha mattat ner plasten och rengjort med aceton). Sen hade jag turen att hitta en billackerare som lovade att lacka om kåpan. Lagningarna på baksidan syns inte då det är en mjukare/fetare plast som täcker den synliga delen av kåpan på bak-,/insidan.

Det där tipset med legobiten var ju kanon måste provas på en annan detalj.

/Martin
 
Laga Plast

Hej.

Du har fått ett par vettiga svar redan, typ att "smälta Lego-bitar", något som jag själv använt trots att jag har plastsvets, en hög olika kemiska medel, och olika lim osv...för att laga just "plast" då!
Och det var nån som kunde de flesta tungvrickande namnen på de olika material man hittar på hojar oxå....

Men mest rätt hade den som sa att det är nåt som får gå "lite på känn", för det är väl vad de flesta eg vill veta, hur man enklast fixar till nåt trasigt bara, och helst utan att beh doktorera i ämnet innan man ens har börjat ta i prylarna.
Jag hade verkligen gillat att kunna ge alla en smidig lösning, men tyvärr så är det en djungel om man vill vara "säker" på att det verkligen håller oxå.
Och ska det synas så lite som möjligt oxå, så..

Jag vet att det här kommer att bli rätt långt, och låta rätt idiotiskt mycket av det, men läs det och ta den biten du gillar eller behöver bara.
Jag har sysslat en del med sånt här de sista nästan 30 åren eller så, så jag skulle kunna vara väldigt käck o duktig, o låta så seriös såå..men det är sällan vad man behöver när skiten är trasig... nån som är överlägsen o korrekt o så där liksom...ok??
Att jag inte haft nåt backjobb på det jag gjort genom åren talar för sig själv, så den seriösa biten finns med, men jag tar det i ekonomisk ordning idag...

Jag kan ju berätta exakt hur man handskas med den o den skadan på just den hojen osv, men det är så många saker som spelar in, så det skulle kanske skada mer än det gjorde nytta....
(Jag är så gammal att senil-demensen skulle skapa luckor överallt oxå..)
Men jag kan ju försöka ge en bild av alternativen, så att det går att bestämma vad man orkar med, eller har råd med....

Jag hatar allt som betyder väntan, tjafsa med nån om saker jag inte ens vet orden för, eller betala vad bra industriprylar oftast kostar..så jag gör slut på allt som är kletigt o varmt hemma först, innan jag ger upp o gör som man ska göra då...eller skiter i det o tar tejp bara.

Därför kan jag säga att det finns mycket som funkar över förväntan många ggr, som Lego i aceton, lödkolvar, droppa i "brinnande" plast som lim, och en massa ännu värre trix......som "jämna rader av 1 mm hål" på var sida om sprickan, och "stark tråd"...
Själv föredrar jag korsstygn, men jag är ingen sömmerska, så om nån har bättre ideer......och med snabblim i sprickan(och på tråden, när den väl sitter där, och är spänd..) så håller det bättre än nåt annat.

Låter sjukt, men på ställen där det inte syns, eller måste hålla, så....
Vurpad racer t ex...snabbare o riktigt bra lagning är svår att hitta.
(Ev med någon "spjälkning".... om det nu skulle behövas?)
Lite snabblim på första biten av tråden, så går det löjligt lätt oxå!
Inbyggd nål s a s.

Det är ju ofta en fråga om att smälta ihop saker med lösningsmedel el värme bara, och det går att testa på baksidan osv, och tänker man bara efter lite, så är det mesta rätt givet.
Man får inte mer material runt skadan av att använda lödkolv t ex, så lite extra material från en annan hoj behövs för att kunna få tillbaka rätt tjocklek.

Man behöver tejp för att kunna tighta till skadorna, maskeringstejp är bra, och helst ska den "ge efter" några mm, så att den drar ihop sig o fixerar delarna när man spänt den tvärs över en spricka osv..
Silvertejp är bra, men tål inte lösningsmedel, och smälter av värme, så till nåt annat än det här då... och "eltejp" är likadan...

Och allt som spänner ihop o fixerar skadan är ok att använda, möbler, snören, pinnar, whatever..."det är inte resan, det är målet liksom", och det finns sällan(aldrig) nåt som passar just där, så improvisera bara..
Tills det härdat... eller torkat eller stelnat igen då.
Det är fördelen med svetsen, man håller det i rätt läge några sekunder, sedan har allt stannat i det läget.
Och man kan använda varmluft för att ändra tills det blir bra igen, med bara tummarna oftast, för plast är underbart att jobba med eg.
Lite tålamod och bara en hårtork gör underverk om man vill och vågar.

Värme utan att smälta något, det tar bort all spänning i plast, även bara lite värme alltså, så att spola hett vatten en stund t ex, det kan räcka för att göra allt enklare att få ihop igen.
Känn på plasten, är den på gränsen till att kunna hålla i, så behövs sällan mer för att tämja den lite, och med värmaren typ 10-20 cm ifrån, och hela tiden känna av värmen med handen då o då, så har man rätt bra koll.

Börjar det brännas när man tar snabbt på prylarna, så är det nog snart lite hängande plast nånstans, eller en svag bula kanske.
Plast reagerar rel snabbt uppe vid smältgränsen, och man ser det inte annat än som "lite fuktigt", eller "blankare" strax innan det börjar röra på sig utan hjälp...men...

Det behövs inte så mycket som man kan tro för att ändra form på grejorna...."knakar det inte i dem", eller känns stelt o sprött när man tvingar prylarna lite, så brukar det räcka långt.
(Och helst ihop med ett IQ över femtio då förstås..)
Och har man inte den känslan för sakerna, eller förstår vad jag säger här, då ska man nog be nån som gjort det innan.
Eller öva på skräpbitar en stund bara, för det är enkelt om man känner på det hela tiden, och väl fått se det där som ändrar sig på ytan innan smältningen börjar, för man hinner lätt backa, ta bara bort värmen direkt, så är allt lugnt igen.

Ordet svetsning är lätt överdrivet, smälta ihop nåt mjukt är ju vad det eg är, så 30 min lek med lite skräpbitar, sen är man självlärd i stort sett..och det finns nästan en "ångra-knapp" inbyggd i plasten, böj tillbaka skiten bara...
Mycket svårare e d inte eg.


Kemisk smältning?
Aceton, cellulosa-thinner, och många av de där käcka nya lösningsmedlen med bara ett nr, eller ordet "universal" på etiketten, de kan funka...är det illa at stoppa ner näsan, så visst..testa det..men det går mest bara med "leksaks-plast" o sån där i vattenhinkar, lite seg o mjuk o utan styrsel i sig.
Mycket av all plasten används ju som dunkar för syra o allt möjligt likn, och den som oftast sitter på hojar, den brukar inte smälta så lätt heller.

Värme är ju enklast, sedan rätt lim då, ..och allt går ju, med rätt tanke, och tur, och noggrannhet på rätt sätt, men jag blandar inte plast och "härdplast", eller snabblim, typ, för det är totalt fel med en hård o spröd sak för att limma nåt som rör på sig.
Det blir brytningar, och går upp i skarven igen.

Enklast är att bara ta det rakt av som en sanning, även om mängden härdplast ihop med ett kilo fibrer kan hålla ihop vad som helst ett bra tag, men det funkar bara vid viss typ av skador, på rätt ställe då.
Blir det inga brytningar ö h t, är slipat o rengjort på rätt sätt, typ aceton då, o si o så, då funkar det.

Men jag kan inte säga att du ska testa det ens, för det är två totalt olika material, som trä och stål ungefär, om man nu ska försöka förklara det...och det här är ju tänkt som en hjälp, så..
Jag har sett det funka, men aldrig lyckats själv...ok?
Ett bra kontaktlim(industri-lim, inte Statoils..)och en likadan plastbit, väl tilltagen, på baksidan..
Det håller så många ggr bättre, om man bara läser beskrivn innan, och bryr sig om den oxå....
Det är ingen som tar sig tid med att ljuga ihop instruktioner för skoj skull liksom, så det är rätt listigt att följa dem helt oxå.

Och, nu då, i den proffsiga delen här, så kan du sluta läsa om du inte följer instruktionerna exakt, för det är dyra prylar, som oftast är allt eller inget eftersom det är små marginaler och exakt rätt som gäller.
Man tvättar inte med bensin t ex, eller nåt annat som kan vara hur logiskt som helst eg, för det funkar inte då...punkt slut bara.

Är du fortf beredd att lägga en tusenlapp och en del energi på att laga nåt, så ok då, för det funkar i så fall.
Men står det tvätta med "09817", så köp den för 250 spänn extra...eller inget av det.
Och se till att du läst både fram o tillbaka i instruktionerna innan du börjar.

Fråga mig varför jag vet det!
Och vad det kostat att inte göra det helt självklara eg...


Och nu kan jag slänga in lite länkar som är så lättlästa de kan bli i a f.
Jag har ju förstått dem, så...

Och för enkelheten skull då:
Tänk på pellets, eller vita plastskivor, till skillnad på plast i burk, som luktar hysteriskt mycket, och ska blandas med härdare och fibrer, så blir det inte bara "plast" av alltihop.
Annars är det väl 7-8 kemiska termer att hålla isär, för att få rätt saker med sig hem.
Polyeten? Polyester? O en massa andra som heter Polly oxå...vem fan orkar med det för att man vält med hojen en gång?
Och hur kul e det eg?

Jag har använt 3M´s "05900" , eller "Automix, plastic repair" som systemet kallas i reklamen, och den funkar till det mesta, med små justeringar i tvättning, eller nån spray som ska till i vissa lägen, men den är enkel att jobba med.
Ung som Plastic Padding, eller enklare tom...och den håller, det är verkligen prövat o klart.
Det finns många olika fabrikat som har samma funktion osv, och är lika bra kanske, men det här vet jag, och jag har lagat några hojar liksom..

Vilken plast just din hoj har, det får du läsa dig till, eller höra med hoj-försäljaren osv...men resten ska vara enkelt då...

Här är mycket olika länkar, och tyvärr är det störst utbud i USA, så för att kunna se vad som finns, och för att kunna läsa deras skolor om plast, så får det bli att de följer med här.
Här hemma säljs det i butiker för billack o liknande.
Och de billiga från USA kan säkert vara värt ett försök...


http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu7zK1fslxtUN8mvP8_eev7qe17zHvTSevTSeSSSSSS--

http://solutions.3mdanmark.dk/wps/p.../ResourceCentre/RepairProcesses/BumperRepair/

http://www.jcacoatings.com/downloads/TL846 Adhesives by Manufacturer UPDATE November 2009.pdf


http://www.hex.co.uk/tds/3M/M5900 5901 Flexible Parts Repair Material.pdf

http://www.tcpglobal.com/3m/duramixplastic.aspx

http://www.plasticsmag.com/ta.asp?aid=3750

http://www.plasticweldingschool.org/tech/techtips.php

http://www.toolstation.com/shop/Adhesives+Sealants/Specialist+Glues/d180/sd3202

http://www.urethanesupply.com/

http://semproducts.com/Catalog.asp?prod=126

http://www.google.se/imgres?imgurl=...&ndsp=20&tbs=isch:1&ei=GHl7TJz0DMKJ4Qb6hpnyBQ

http://www.ptonline.com/

http://www.delviesplastics.com/mm5/...Y&Store_Code=DPI&Category_Code=Acrylic_Cement

http://www.abbeon.com/

Och sist men inte minst:
PlastTeknik, som ligger i Hisings Backa, och är bra att ha att göra med ang svetsning av plast.
De har funnits länge, och jobbar enbart med plastsvetsning, så de vet vad de pratar om.
Dyr(?) utrustning kanske, men känner du nån golvläggare som har en Leister varmluftsapp, så finns resten på PT, för att laga vad som helst.

Eg den rätta vägen, fast dyr och lite mer avancerad för bara ett jobb då, men rätt kul, och bra att kunna i alla möjliga lägen om man har den läggningen.

Så, helt löjligt onödigt mycket ord osv, men det verkar inte vara så många som jobbat med det här ihop med hojar, och jag hade tid över ihop med att jag letat prylar själv nu, så vafan...
Hoppas det hjälpt nån i a f, med det som inte går att läsa sig till kanske.
Och när jag hittar mina länkar igen, så kan jag slänga in dem här då.
Men det finns allt man behöver veta i de här oxå, lite mer letande bara.

Kanske kommer på nåt mer, eftersom det här var en impulsgrej bara, då försöker jag lägga till det oxå.
Men jag är inte mycket för att diskutera såhär, så ursäkta om jag inte svarar osv...


PS. Angående Plastic Paddings glasfiberförstärkta plast, jag vill inte ta glädjen från någon, men den innehåller så korta fibrer att det mest är reklam eller så.
Minns inte namnet nu, men det är skillnad på en med riktiga fibrer i, den slutar aldrig att hänga kvar i spackelspaden, som spagetti ungefär, och den lagar tydl med samma kraft som en rostlagning med "svetsloppor" runt plåten.
Det ska vara som att kamma håret ungefär, när man tar upp det ur burken.
Ok, inte mitt ex-hår nu då, men normalt alltså...då har det mycket styrka oxå.
Onödigt mycket ev, men bra att veta om det är en sadelbotten kanske.
Det tål hammarslag...hyfsade sådana...bara det?
Oxå testat, så klart!!
 
ädit: många bra tips annars ;)

Vill bara tillägga att man skall använda kemisk ren aceton typ från apotek eller dylikt. En del acetoner finns det tillsatser i som inte hjälper precis. tex nailremover som har olja i sig ofta.

Hej.

Du har fått ett par vettiga svar redan, typ att "smälta Lego-bitar", något som jag själv använt trots att jag har plastsvets, en hög olika kemiska medel, och olika lim osv...för att laga just "plast" då!
Och det var nån som kunde de flesta tungvrickande namnen på de olika material man hittar på hojar oxå....

Men mest rätt hade den som sa att det är nåt som får gå "lite på känn", för det är väl vad de flesta eg vill veta, hur man enklast fixar till nåt trasigt bara, och helst utan att beh doktorera i ämnet innan man ens har börjat ta i prylarna.
Jag hade verkligen gillat att kunna ge alla en smidig lösning, men tyvärr så är det en djungel om man vill vara "säker" på att det verkligen håller oxå.
Och ska det synas så lite som möjligt oxå, så..

Jag vet att det här kommer att bli rätt långt, och låta rätt idiotiskt mycket av det, men läs det och ta den biten du gillar eller behöver bara.
Jag har sysslat en del med sånt här de sista nästan 30 åren eller så, så jag skulle kunna vara väldigt käck o duktig, o låta så seriös såå..men det är sällan vad man behöver när skiten är trasig... nån som är överlägsen o korrekt o så där liksom...ok??
Att jag inte haft nåt backjobb på det jag gjort genom åren talar för sig själv, så den seriösa biten finns med, men jag tar det i ekonomisk ordning idag...

Jag kan ju berätta exakt hur man handskas med den o den skadan på just den hojen osv, men det är så många saker som spelar in, så det skulle kanske skada mer än det gjorde nytta....
(Jag är så gammal att senil-demensen skulle skapa luckor överallt oxå..)
Men jag kan ju försöka ge en bild av alternativen, så att det går att bestämma vad man orkar med, eller har råd med....

Jag hatar allt som betyder väntan, tjafsa med nån om saker jag inte ens vet orden för, eller betala vad bra industriprylar oftast kostar..så jag gör slut på allt som är kletigt o varmt hemma först, innan jag ger upp o gör som man ska göra då...eller skiter i det o tar tejp bara.

Därför kan jag säga att det finns mycket som funkar över förväntan många ggr, som Lego i aceton, lödkolvar, droppa i "brinnande" plast som lim, och en massa ännu värre trix......som "jämna rader av 1 mm hål" på var sida om sprickan, och "stark tråd"...
Själv föredrar jag korsstygn, men jag är ingen sömmerska, så om nån har bättre ideer......och med snabblim i sprickan(och på tråden, när den väl sitter där, och är spänd..) så håller det bättre än nåt annat.

Låter sjukt, men på ställen där det inte syns, eller måste hålla, så....
Vurpad racer t ex...snabbare o riktigt bra lagning är svår att hitta.
(Ev med någon "spjälkning".... om det nu skulle behövas?)
Lite snabblim på första biten av tråden, så går det löjligt lätt oxå!
Inbyggd nål s a s.

Det är ju ofta en fråga om att smälta ihop saker med lösningsmedel el värme bara, och det går att testa på baksidan osv, och tänker man bara efter lite, så är det mesta rätt givet.
Man får inte mer material runt skadan av att använda lödkolv t ex, så lite extra material från en annan hoj behövs för att kunna få tillbaka rätt tjocklek.

Man behöver tejp för att kunna tighta till skadorna, maskeringstejp är bra, och helst ska den "ge efter" några mm, så att den drar ihop sig o fixerar delarna när man spänt den tvärs över en spricka osv..
Silvertejp är bra, men tål inte lösningsmedel, och smälter av värme, så till nåt annat än det här då... och "eltejp" är likadan...

Och allt som spänner ihop o fixerar skadan är ok att använda, möbler, snören, pinnar, whatever..."det är inte resan, det är målet liksom", och det finns sällan(aldrig) nåt som passar just där, så improvisera bara..
Tills det härdat... eller torkat eller stelnat igen då.
Det är fördelen med svetsen, man håller det i rätt läge några sekunder, sedan har allt stannat i det läget.
Och man kan använda varmluft för att ändra tills det blir bra igen, med bara tummarna oftast, för plast är underbart att jobba med eg.
Lite tålamod och bara en hårtork gör underverk om man vill och vågar.

Värme utan att smälta något, det tar bort all spänning i plast, även bara lite värme alltså, så att spola hett vatten en stund t ex, det kan räcka för att göra allt enklare att få ihop igen.
Känn på plasten, är den på gränsen till att kunna hålla i, så behövs sällan mer för att tämja den lite, och med värmaren typ 10-20 cm ifrån, och hela tiden känna av värmen med handen då o då, så har man rätt bra koll.

Börjar det brännas när man tar snabbt på prylarna, så är det nog snart lite hängande plast nånstans, eller en svag bula kanske.
Plast reagerar rel snabbt uppe vid smältgränsen, och man ser det inte annat än som "lite fuktigt", eller "blankare" strax innan det börjar röra på sig utan hjälp...men...

Det behövs inte så mycket som man kan tro för att ändra form på grejorna...."knakar det inte i dem", eller känns stelt o sprött när man tvingar prylarna lite, så brukar det räcka långt.
(Och helst ihop med ett IQ över femtio då förstås..)
Och har man inte den känslan för sakerna, eller förstår vad jag säger här, då ska man nog be nån som gjort det innan.
Eller öva på skräpbitar en stund bara, för det är enkelt om man känner på det hela tiden, och väl fått se det där som ändrar sig på ytan innan smältningen börjar, för man hinner lätt backa, ta bara bort värmen direkt, så är allt lugnt igen.

Ordet svetsning är lätt överdrivet, smälta ihop nåt mjukt är ju vad det eg är, så 30 min lek med lite skräpbitar, sen är man självlärd i stort sett..och det finns nästan en "ångra-knapp" inbyggd i plasten, böj tillbaka skiten bara...
Mycket svårare e d inte eg.


Kemisk smältning?
Aceton, cellulosa-thinner, och många av de där käcka nya lösningsmedlen med bara ett nr, eller ordet "universal" på etiketten, de kan funka...är det illa at stoppa ner näsan, så visst..testa det..men det går mest bara med "leksaks-plast" o sån där i vattenhinkar, lite seg o mjuk o utan styrsel i sig.
Mycket av all plasten används ju som dunkar för syra o allt möjligt likn, och den som oftast sitter på hojar, den brukar inte smälta så lätt heller.

Värme är ju enklast, sedan rätt lim då, ..och allt går ju, med rätt tanke, och tur, och noggrannhet på rätt sätt, men jag blandar inte plast och "härdplast", eller snabblim, typ, för det är totalt fel med en hård o spröd sak för att limma nåt som rör på sig.
Det blir brytningar, och går upp i skarven igen.

Enklast är att bara ta det rakt av som en sanning, även om mängden härdplast ihop med ett kilo fibrer kan hålla ihop vad som helst ett bra tag, men det funkar bara vid viss typ av skador, på rätt ställe då.
Blir det inga brytningar ö h t, är slipat o rengjort på rätt sätt, typ aceton då, o si o så, då funkar det.

Men jag kan inte säga att du ska testa det ens, för det är två totalt olika material, som trä och stål ungefär, om man nu ska försöka förklara det...och det här är ju tänkt som en hjälp, så..
Jag har sett det funka, men aldrig lyckats själv...ok?
Ett bra kontaktlim(industri-lim, inte Statoils..)och en likadan plastbit, väl tilltagen, på baksidan..
Det håller så många ggr bättre, om man bara läser beskrivn innan, och bryr sig om den oxå....
Det är ingen som tar sig tid med att ljuga ihop instruktioner för skoj skull liksom, så det är rätt listigt att följa dem helt oxå.

Och, nu då, i den proffsiga delen här, så kan du sluta läsa om du inte följer instruktionerna exakt, för det är dyra prylar, som oftast är allt eller inget eftersom det är små marginaler och exakt rätt som gäller.
Man tvättar inte med bensin t ex, eller nåt annat som kan vara hur logiskt som helst eg, för det funkar inte då...punkt slut bara.

Är du fortf beredd att lägga en tusenlapp och en del energi på att laga nåt, så ok då, för det funkar i så fall.
Men står det tvätta med "09817", så köp den för 250 spänn extra...eller inget av det.
Och se till att du läst både fram o tillbaka i instruktionerna innan du börjar.

Fråga mig varför jag vet det!
Och vad det kostat att inte göra det helt självklara eg...


Och nu kan jag slänga in lite länkar som är så lättlästa de kan bli i a f.
Jag har ju förstått dem, så...

Och för enkelheten skull då:
Tänk på pellets, eller vita plastskivor, till skillnad på plast i burk, som luktar hysteriskt mycket, och ska blandas med härdare och fibrer, så blir det inte bara "plast" av alltihop.
Annars är det väl 7-8 kemiska termer att hålla isär, för att få rätt saker med sig hem.
Polyeten? Polyester? O en massa andra som heter Polly oxå...vem fan orkar med det för att man vält med hojen en gång?
Och hur kul e det eg?

Jag har använt 3M´s "05900" , eller "Automix, plastic repair" som systemet kallas i reklamen, och den funkar till det mesta, med små justeringar i tvättning, eller nån spray som ska till i vissa lägen, men den är enkel att jobba med.
Ung som Plastic Padding, eller enklare tom...och den håller, det är verkligen prövat o klart.
Det finns många olika fabrikat som har samma funktion osv, och är lika bra kanske, men det här vet jag, och jag har lagat några hojar liksom..

Vilken plast just din hoj har, det får du läsa dig till, eller höra med hoj-försäljaren osv...men resten ska vara enkelt då...

Här är mycket olika länkar, och tyvärr är det störst utbud i USA, så för att kunna se vad som finns, och för att kunna läsa deras skolor om plast, så får det bli att de följer med här.
Här hemma säljs det i butiker för billack o liknande.
Och de billiga från USA kan säkert vara värt ett försök...


http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu7zK1fslxtUN8mvP8_eev7qe17zHvTSevTSeSSSSSS--

http://solutions.3mdanmark.dk/wps/p.../ResourceCentre/RepairProcesses/BumperRepair/

http://www.jcacoatings.com/downloads/TL846 Adhesives by Manufacturer UPDATE November 2009.pdf


http://www.hex.co.uk/tds/3M/M5900 5901 Flexible Parts Repair Material.pdf

http://www.tcpglobal.com/3m/duramixplastic.aspx

http://www.plasticsmag.com/ta.asp?aid=3750

http://www.plasticweldingschool.org/tech/techtips.php

http://www.toolstation.com/shop/Adhesives+Sealants/Specialist+Glues/d180/sd3202

http://www.urethanesupply.com/

http://semproducts.com/Catalog.asp?prod=126

http://www.google.se/imgres?imgurl=...&ndsp=20&tbs=isch:1&ei=GHl7TJz0DMKJ4Qb6hpnyBQ

http://www.ptonline.com/

http://www.delviesplastics.com/mm5/...Y&Store_Code=DPI&Category_Code=Acrylic_Cement

http://www.abbeon.com/

Och sist men inte minst:
PlastTeknik, som ligger i Hisings Backa, och är bra att ha att göra med ang svetsning av plast.
De har funnits länge, och jobbar enbart med plastsvetsning, så de vet vad de pratar om.
Dyr(?) utrustning kanske, men känner du nån golvläggare som har en Leister varmluftsapp, så finns resten på PT, för att laga vad som helst.

Eg den rätta vägen, fast dyr och lite mer avancerad för bara ett jobb då, men rätt kul, och bra att kunna i alla möjliga lägen om man har den läggningen.

Så, helt löjligt onödigt mycket ord osv, men det verkar inte vara så många som jobbat med det här ihop med hojar, och jag hade tid över ihop med att jag letat prylar själv nu, så vafan...
Hoppas det hjälpt nån i a f, med det som inte går att läsa sig till kanske.
Och när jag hittar mina länkar igen, så kan jag slänga in dem här då.
Men det finns allt man behöver veta i de här oxå, lite mer letande bara.

Kanske kommer på nåt mer, eftersom det här var en impulsgrej bara, då försöker jag lägga till det oxå.
Men jag är inte mycket för att diskutera såhär, så ursäkta om jag inte svarar osv...


PS. Angående Plastic Paddings glasfiberförstärkta plast, jag vill inte ta glädjen från någon, men den innehåller så korta fibrer att det mest är reklam eller så.
Minns inte namnet nu, men det är skillnad på en med riktiga fibrer i, den slutar aldrig att hänga kvar i spackelspaden, som spagetti ungefär, och den lagar tydl med samma kraft som en rostlagning med "svetsloppor" runt plåten.
Det ska vara som att kamma håret ungefär, när man tar upp det ur burken.
Ok, inte mitt ex-hår nu då, men normalt alltså...då har det mycket styrka oxå.
Onödigt mycket ev, men bra att veta om det är en sadelbotten kanske.
Det tål hammarslag...hyfsade sådana...bara det?
Oxå testat, så klart!!
 
Last edited:
Bra inlägg, skäms lite för att jag missade den varningen


Och kan uppdatera lite nu när jag ända var förbi här igen, och kanske förklara lite mer om slipning av plastlim:
Har fått oväntat bra resultat med Biltemas billiga lim för plastlagning.
Det är en tub/spruta med nån grön plast i någon av delarna, i a f på den jag använde mig av, och består av nån krämfärgad massa med härdare i samma tub/spruta.
(doseringsmackapär?? ....det kommer material ur två rör samtidigt, bara att blanda rätt väl, och köra...)

En rejäl v-fog med vinkelslipen, så sitter det ordentligt ihop.
Rel grov slipskiva, och gärna lite "rått" slipat, det är bara bra för limmet att kunna "ta tag i" så var inte blyg liksom!

Och vinkeln på v-fogen är väl bättre om den är för flack än för brant, det är lättare för limmet att släppa från en för liten yta, än att lagningen bryts av mitt i limmet, så 45-60 graders vinkel är nog rätt vettigt.
(Svårt i verkligheten pga det ofta är trångt osv, och man får ofta slipa så som man kommer åt bara, men som en fingervisning...eller med helt rätt verktyg, så..)

Helst från både utsida och insida, (x-fog??) men det beror väl mest på hur mycket man kan rädda av utseeendet, om det är värt att bara göra det på insidan kanske.
Och samtidigt ta en liten chansning då, men det går ju att limma på förstärkningar på insidan också....såå...

Men limmet verkar göra vad det ska i a f, och är en enkel o billig variant som är lätt att hitta.
Dyra proffsprylar är trol bättre, men plastdelarna på hojar är ju sällan bärande, och då ska man nog inte ens tänka på att laga det själv, men det finns ju massor av ställen där det räcker mer än väl.
Fästöron på sidokåpor t ex, med lite silikon på gummigenomföringarna de ska tryckas in i, och medveten om att det är lagat, innan man bryter o bänder för hårt i det igen, så ska det inte vara några bekymmer.

Billigt, lätt att få tag i för de flesta (antar jag?) och inget hokus-pokus alls.
Testa det!
Nån femtio-lapp är det nog värt bara som "lär-pengar" även om det skulle släppa igen..inget är ju gratis här i livet, o 50 spänn...??

Men bara för att det är billigt, slarva inte med nåt av underarbetet..ok?
Jag har fått det att sitta, och det bra t o m!
Försiktigt med slipningen av det bara, en fil eller två, med rätt grovlek, det funkar för mig, ev med lite grovslip av maskin innan.
Men det sista innan spackling o lack, där funkar filar bra.

Känn dig fram, inget går att säga så exakt här, men man ser om det lyfter upp nån kant, eller "rullar av" limmet i små bitar, typ, o byter till finare fil bara.....
Tvärtom är evighetsgöra, tänk på att det är nåt likn gummimassa man ska fila o slipa på!
Så att lägga igen en miss tar noll tid i jämförelse...
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top