Laddproblem(?) CBR 900RR -94

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Nu har det blivit strul och då jag inte meckat med MC innan vet jag inte var jag ska börja..

Märkte problemet när jag var ute och körde häromdagen då den bara dog när jag frikopplade, ingen kräm i batteriet så fick springa igång den, samma sak hände flera gånger under turen och kom sen på att om jag stängde av lysena så dog den inte, men tillslut kunde jag nite tända bromsljuset utan att den dog.
Första tanken är såklart batteriet vilket jag mätte på och deet var ganska slut, mätte då även när motorn var igång och varvade för att se laddningen, som inte finns verkar det som.

Startar klockrent med starthjälp men vad kan problemet vara? Mina funderingar är Stator, generator eller laddningsregulator??

Vet inte vart något av dessa sitter då jag är nybörjare med mc tyvärr.

Någon som har några idéer??
 
Laddregulatorn sitter bakom högra plastskyddet vid sätet. Min brann upp förra året ;)
Statorn/generatorn sitter bakom vänstra motorkåpan.

Störst chans att regulatorn gått sönder, kolla den och kablaget först.


regulatorn: Nummer 12
 
Vill du lära dig att skruva?

isåfall så googlar du Honda CBR900 Service manual, Haynes manual osv.
Ladda ner och så börjar du felsöka som det står beskrivet.

Underlättar om du har en vän som är mekarkunnig som kan hjälpa till.

Här finns dock massa tips.
http://www.fireblades.org/forums/honda-fireblade/47384-93-cbr900rr-charging-system-woes.html

http://honda-tech.com/showthread.php?t=387040


Felsökningmanual

http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center/fault-finding-guide
 
Min laddregulator har också brunnit upp. Generator och Stator funkar dock bra (än så länge). Skulle tippa på laddregulatorn eller möjligen batteriet.
 
Tack för snabba svar! Blir att åka ut och leta upp regulatorn och se hur den ser ut! och en haynes blir det nog att köpa upp sig på!
 
Nu har jag vart och kollat upp laddningsregulatorn, kontakten var bränd och smält på vissa ställen, en kontakt hade lossnat.
Då är ju frågan om någon vet vart men får tag i en ny, med kylflänsar och ny kontakt?
Har letat men hittar inte mycket av intresse tyvärr...
 
Nu har jag vart och kollat upp laddningsregulatorn, kontakten var bränd och smält på vissa ställen, en kontakt hade lossnat.
Då är ju frågan om någon vet vart men får tag i en ny, med kylflänsar och ny kontakt?
Har letat men hittar inte mycket av intresse tyvärr...

Jag handlade en på eBay när min brann upp till en spottstyver mot vad de kostar hos handlare i Sverige. Nackdelen är att det tar en stund innan den kommer...
 
Ja jag har hittat några där men det är kina delar för typ $20, funkar dessa eller är det bara slöseri med pengar?
 
Ja jag har hittat några där men det är kina delar för typ $20, funkar dessa eller är det bara slöseri med pengar?

Tror jag betalade nåt sånt för min. Har fungerat i 1,5 år utan problem. Kan ha haft tur eller så är det som Biltema grejer. Vissa tycker dock alltid att den för 2000 extra är lite bättre ;) jag chansade och blev glad och hade 2000 extra till soppa!
 
Fick tag på ny regulator och kablage för ca 300.- på ebay, verkar fungera. Nu är det annat strul på gång istället... Suck..!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top