Laddningsregulator

perfect

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2010
Hoj
Yamaha R6, Yamaha R1
Halloj!

Är det någon som vet hur pass varm en laddningsregulator är vid arbetstemp på motor?

Jag har problem med min R6:a från 2000. Det började med att vid en tur så slutade den att ladda batteriet vilket medförde att hojjen dog tillslut, ett laddningsfel konstaterat! Efter lite felsökning så är laddningsregulatorn ur funktion (kontakten som kopplas till regulatorn lite bränd). En ny investerades från en mc skrot. Och så långt är allt frid och fröjd, allt fungerar igen, och laddas även!

Men laddningsregulatorn blir väldigt varm!! Hur pass varm ska en sådan vara vid körning? Lite oroväckande, ...eftersom jag aldrig noterat hur den gamla var i temp så vet jag heller inte hur varm den "nya" ska vara! Är detta normalt, eller är det något fel?
Otroligt tacksam för hjälp och tips!

Mvh Hasse

Är inte laddregulatorer en ganska basic pryl egentligen?

Borde det inte finnas lågpriskomponenter?

Själv gav jag 3800kr för en till min årsmodell, nyare kostade 1500kr och jag antar att det är elektronik för 50spänn i dom?

Är inte laddregulatorer en ganska basic pryl egentligen?

Borde det inte finnas lågpriskomponenter?

Själv gav jag 3800kr för en till min årsmodell, nyare kostade 1500kr och jag antar att det är elektronik för 50spänn i dom?

Japp, helt riktigt komponenterna kostar c:a 50:-
Det finns en hel del scheman för självbygge på nätet, utförandet beror lite på hur generatorn är kopplad. Rotor lindning eller permanent magnet...

Och bygga själv är inte billigt om man inte jobbar med det och har tillgång till komponenter..för en regualtor tillverkare osm köper in mycket material kanske komponenterna landar på en 50lapp.

Men man behöver 3 tyristorer,6 dioder samt en handfull andra komponenter.

Dom två försnämda är inte billiga att köpa enstaka av på elfa...man måste ha ganska effekttåliga sådana..så köp en eftermarknadsregulator eller beggad från skroten

Och bygga själv är inte billigt om man inte jobbar med det och har tillgång till komponenter..
Men man behöver 3 tyristorer,6 dioder samt en handfull andra komponenter.
Dom två förstnämnda är inte billiga att köpa enstaka av på elfa...man måste ha ganska effekttåliga sådana..så köp en eftermarknadsregulator eller beggad från skroten
Bara för att det SER enkelt ut Är det inte så enkelt. Finns en mängd olika beskrivningar på "hur-man-gör" på nätet men det är, minst sagt varierande kvalitet på resultatet (och beskrivningen).
Även om man efter 40 år i branschen har man lärt ju sig en del så tycker jag => Tjöp en färdig...

(Tycker det även om jag just nu pysslar lite med en regulator för en 50cc motor som ska byggas om från magnet till batteritändning..."bara på kul")

Det verkar vara många kunniga här, men jag har ännu inte riktigt fått svar på min fråga, ..Är det normalt med en så hög temperatur på laddningsregulatorn? Jag har en offroad hoj, och jämförde temperatur på bägge regulatorer, och på R6:an är det betydligt högre temp.

Hittade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177178

Dessa symptom stämmer rätt bra med de fel jag hade! Min kontakt var likaså bränd, dock inte riktigt lika mycket.

.. Min fundering är då återigen, är det normalt med en såpass varm regulator?

Mvh Hans

Det verkar vara många kunniga här, men jag har ännu inte riktigt fått svar på min fråga, ..Är det normalt med en så hög temperatur på laddningsregulatorn? Jag har en offroad hoj, och jämförde temperatur på bägge regulatorer, och på R6:an är det betydligt högre temp.

Hittade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177178

Dessa symptom stämmer rätt bra med de fel jag hade! Min kontakt var likaså bränd, dock inte riktigt lika mycket.

.. Min fundering är då återigen, är det normalt med en såpass varm regulator?

Mvh Hans
Hur pass varm är "såpass varm"? Vissa tycker att 40 grader är läskigt att ta i, vissa njuter av 120...

Den skall definitivt inte bli mycket varmare än att du kan ta på den.

Så lite beronde på så kanske 40 runt grader över omgivningstemp.
Som tidigare sagts kan du öka livslängden genom att slänga upp den på en aluplatta om den blir för varm , vissa har ju t.o.m satt processorkylfläktar på sina....det spelar ingen roll om fabriken säger att den skall vara 100grader...elektroniken slits hårt med ökad temperatur.

Min regulator håller kanske 40 grader - omoddad.

I länken ovan har han brända kontakter på Dc sidan av regulatorn som uppkommit av
rost , detta har gjort att kontakytan blivit så liten så den överhettats - påverkar inte regulatorn något.

Om det är en "shunt tpe" regulator så bli dom varm, varmt nog att du bränner handen på den. Tror dom har art nr. som innehåller "SH... 010" eller liknande. (SH står för shunt). Vet ej vad det heter på svenska..!

Senare typ av regulator , typ efter 2008 (?) har "MOSFET" istället för "shunt" för att sänka från runt 60-70v AC till 14v DV. Mosfet regulator går mycket kallare, lämna högre volt och är stabilare, och du kan ta på dom utan att bränna dig. Art nr. borjar då med "FH... 012" på R1. (FH står för MOSFET)

Mike

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...