Laddningsregulator var leta sedan? (Yamaha)

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Försöker hjälpa min bror (via telefon) med hans Virago 750 som inte vill ladda batteriet... Har hört tidigare att Laddningsregulatorna är std fel på Yamaha men det hjäpte inte att byta bara den! Vad skall han kolla här näst? :va

Batteriet.

Edit. Ok nu har jag bägge händerna fria för att skriva.

Batterier slutar fungera när dom blir för gamla så det kan vara en trolig orsak. Om nu batteriet skulle vara nytt så kan det vara generatorn (Alternator? vet inte vad det sitter på den hojen) som kan vara sliten. Det borde finns kol även i en sådan hojs generator som också tar slut så småninom.

Last edited:
Mäta spänning. Nyladdat batteri ska ha typ 12-13v. Med puffran igång (och lite varv så den kan ladda ordentligt) ska du ha typ 13,5-14,5v. Dvs lite högre spänning än med motorn avstängd.
Ta inte spänningarna bokstavligt, det intressantaste är egentligen skillnaden mellan påslagen och avstängd motor.
Om nu spänningarna är så som ovan så laddar den ok, har du då startprblem är det med stor säkerhet batteriet.
Avviker spänningen med påslagen motor (dvs spänningen är samma eller lägre än avslagen motor) så blir det till att börja mäta lindningen (du har ju redan kollat regulatorn).

DumDum skrev:
... Det borde finns kol även i en sådan hojs generator som också tar slut så småninom.
Kanske inte då det är en växelströmmare. Vissa har kol, vissa inte. De som har generatorn direkt på vevaxeln har oftast inte kol medan vissa som har generatorn på annat ställe (ex vis bakom cylindern) har nog kol.
Skillnaden ligger i att de som har gen direkt på vev oftast har permanenta magneter i svänghjulet (som på gamla mopeder) medan de som har separat generator oftast har elmagneter i rotorn (som på de flesta (alla?) moderna bilar). Dessa elmagneter strömsätts via kolen.

Generator är gemensamt namn för lik- och växelströmmare. Alternator är alltid växelströmmare.
Likströmmare kan vi glömma, finns inte många såna här på SH. Betvivlar att japaner eller italienare har producerat en enda likströmmare sen 60-talet.
Sådärja, då har man varit viktigpetter också.

Robban_C skrev:
Sådärja, då har man varit viktigpetter också.

För mig så får du vara hur mycket viktigpetter som helst. Jag har skruvat hoj och bil i 10 år men har nog inte lärt mig så mycket under ett helt år som jag har gjort de senaste dagarna tack vare dig och Johannes.. Jag e ju en sådan där uschlig Skiftnyckelmekaniker som kan lite om sådant jag har hållt på med men har väldigt bristande kunskaper på andra områden och teoretiska kuskaper om motorer är det väldigt dåligt ställt med.

Den absolut viktigaste egenskapen är ju att inse sina begränsningar. Gör man det så är man en bättre mekaniker än många andra! Om man då pausar och i lugn och ro tar reda på det man behöver veta så löser man ju oftast problemet utan att förstöra en massa dyra bitar! :tummenupp

Om jag minns rätt så är det här sista repliken i "Magnum Force" med Clintan:
A man has got to know his limitations!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25