Laddningsregulator och generatorhaveri Yamaha R1

Svarta faran

Ny medlem
Gick med
24 May 2014
Hoj
Yamaha R1
Jag har en Yamaha R1 2002. I augusti 2013 brände laddningsregulatorn/likriktaren sönder och förmodligen var det anledningen till att även generatorn brände sönder. Jag bytade dessa i Augusti 2013. Nu, igår den 23/5 2014 händer precis samma sak, regulator och generator bränns sönder. Vad kan detta bero på? Har jag fått ett måndagsexemplar av laddningsregulatorn eller kan det vara något annat som orsakar detta?

Nåt borde orsaka det. Visst är laddningsregulatorerna på dessa dåliga och man bytte senare ut dem mot en betydligt kraftigare modell som går att byta upp sig till men de ska inte gå sönder på ett halvår. Det brukar vara laddregulatorn som går och tar med sig generatorn.

Ok, då är det väl bara att försöka få nya grejor på garantin eller jaga fatt i en bättre modell av regulator. Tack för svaret.

Den klassiska laddningsregulatorn består av
en 3-faslikriktare som likriktar växelströmmen från generatorn
före 3-faslikriktaren sitter 3 st triacar mellan sladdarna från generatorn
efter 3-faslikriktaren sitter en "batterispänningskännare" som om spänning blir för hög aktiverar triacarna som då KORTSLUTER generatorn.
Resultatet blir givetvis en våldsam värmeutveckling i generatorn och i "laddningsregulatorn".
Vilket betyder att laddningsregulatorn blir rejält varm. Och generatorn också. Så att båda brinner. Normalt !
Och är laddningsregulatorn inte placerad så den får bra kylning så brinner den.
(Som på min SV650S 2001 till höger under sadeln inne i en plastkåpa, klart den brann)
På min nya Suzuki GSX1300R sitter laddningsregulatorn precis framför bakhjulet lågt under svingen, helt öppet.
Jag har sett customhojar där laddningsregulastorn idag sitter framför motorn direkt bakom framhjulet för bra kylning.

Nyare laddningsregulatorer har triacar eller transistorer som bryter strömmen från generatorn till 3-faslikriktaren.
När batterispänningen visar på laddat batteri.
På samma sätt som när man släcker en lampa med en strömbrytare.

Hur undvika att den gamla typen av regulator brinner?
Placera om den till en plats med bra luftkylning.
Ha alltid så mycket belysning som möjligt tänd. Så inte laddningsregulatorn behöver kortsluta bort så mycket effekt.
Kör längre sträckor med lågt varv på motorn. Tex under 7000RPM på en R1.

Hur undvika att den gamla typen av regulator brinner?
Placera om den till en plats med bra luftkylning.
Ha alltid så mycket belysning som möjligt tänd. Så inte laddningsregulatorn behöver kortsluta bort så mycket effekt.
Kör längre sträckor med lågt varv på motorn. Tex under 7000RPM på en R1.

Köp en sådan här kanske….

Sen ger du lämpligen fan i att köpa en originalstator också, de är mest dyra. Ricks stator eller ännu hellre Electrex är lämpliga ersättare för mindre pengar.

En sån har jag på min r1:a. Verkar funka bra.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...