Bandit12hundra
Medlem
Tjena!
Var ut på en härlig sväng med hojen under gårdagen(söndag), stannade för en tankning och då jag skulle fara iväg igen, så var hela hojen strömlös då jag vred på nyckeln, provade flera ggr, kollade säkringar osv men inget som kunde hänvisas till nått felaktigt. Då jag tog multimetern och kollade spänningen på batteriet så låg den på otroliga 15V, vilket jag aldrig varit med om.
Jag kopplade ur batteriet och tog även bort kontakterna för styrboxen och då jag därefter kopplat på både batteri och styrbox så kom allt på hojen igång igen.
Jag for lite fundersam hemåt sista sträckan utan nya problem och idag(måndag) så testade jag batteriet och det höll strax över 15V och då jag startade hojen så fick jag laddningsström på upp till 16V ju mer jag ökade varvtalet på hojen.
Fick två förslag av kompisarna på sannolika fel, antingen är det laddningsregulatorn eller så är det batteriet som är på upphällningen.
Jag öppnade generatorn, kollade regulatorn och diodbrygga samtidigt som jag satte batteriet på laddning(ctek), hitta inget som såg bränt ut varken i diodbrygga eller regulator och då jag satte ihop maskinen och startade den så hade jag nu 15volt i laddström på batteriet.
Har en bandit 1200 och jag tror att det fortfarande är ett original Yuasa-batteri.
Nån som har lite sjyssta idéer på felsökning eller annat fyndigt?
Var ut på en härlig sväng med hojen under gårdagen(söndag), stannade för en tankning och då jag skulle fara iväg igen, så var hela hojen strömlös då jag vred på nyckeln, provade flera ggr, kollade säkringar osv men inget som kunde hänvisas till nått felaktigt. Då jag tog multimetern och kollade spänningen på batteriet så låg den på otroliga 15V, vilket jag aldrig varit med om.
Jag kopplade ur batteriet och tog även bort kontakterna för styrboxen och då jag därefter kopplat på både batteri och styrbox så kom allt på hojen igång igen.
Jag for lite fundersam hemåt sista sträckan utan nya problem och idag(måndag) så testade jag batteriet och det höll strax över 15V och då jag startade hojen så fick jag laddningsström på upp till 16V ju mer jag ökade varvtalet på hojen.
Fick två förslag av kompisarna på sannolika fel, antingen är det laddningsregulatorn eller så är det batteriet som är på upphällningen.
Jag öppnade generatorn, kollade regulatorn och diodbrygga samtidigt som jag satte batteriet på laddning(ctek), hitta inget som såg bränt ut varken i diodbrygga eller regulator och då jag satte ihop maskinen och startade den så hade jag nu 15volt i laddström på batteriet.
Har en bandit 1200 och jag tror att det fortfarande är ett original Yuasa-batteri.
Nån som har lite sjyssta idéer på felsökning eller annat fyndigt?
, så jag ville höja procenten av säkerhet i själen min.



