Laddningsregulator/Batteri

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02
Tjena!
Var ut på en härlig sväng med hojen under gårdagen(söndag), stannade för en tankning och då jag skulle fara iväg igen, så var hela hojen strömlös då jag vred på nyckeln, provade flera ggr, kollade säkringar osv men inget som kunde hänvisas till nått felaktigt. Då jag tog multimetern och kollade spänningen på batteriet så låg den på otroliga 15V, vilket jag aldrig varit med om.
Jag kopplade ur batteriet och tog även bort kontakterna för styrboxen och då jag därefter kopplat på både batteri och styrbox så kom allt på hojen igång igen.
Jag for lite fundersam hemåt sista sträckan utan nya problem och idag(måndag) så testade jag batteriet och det höll strax över 15V och då jag startade hojen så fick jag laddningsström på upp till 16V ju mer jag ökade varvtalet på hojen.

Fick två förslag av kompisarna på sannolika fel, antingen är det laddningsregulatorn eller så är det batteriet som är på upphällningen.

Jag öppnade generatorn, kollade regulatorn och diodbrygga samtidigt som jag satte batteriet på laddning(ctek), hitta inget som såg bränt ut varken i diodbrygga eller regulator och då jag satte ihop maskinen och startade den så hade jag nu 15volt i laddström på batteriet.

Har en bandit 1200 och jag tror att det fortfarande är ett original Yuasa-batteri.

Nån som har lite sjyssta idéer på felsökning eller annat fyndigt?

Jag tycker du har gjort felsökning nummer ett: spänningen över batteriet med motorn igång ligger på 15V och ökar med ökat varvtal. Är lika med trasig regulator. Är lika med byt. Det ska ligga strax över 14V och inte ändras hur man än vrider på gasen.

Har du tur har batteriet klarat sig, men du kan ju börja med att kolla till exempel vätskenivån i cellerna.

Last edited:
Jag tycker du har gjort felsökning nummer ett: spänningen över batteriet med motorn igång ligger på 15V och ökar med ökat varvtal. Är lika med trasig regulator. Är lika med byt. Det ska ligga strax över 14V och inte ändras hur man än vrider på gasen.

Har du tur har batteriet klarat sig, men du kan ju börja med att kolla till exempel vätskenivån i cellerna.

Tackar!:tummenupp
Jag lutar också åt regulatorproblem, men den är ju så förbannat dyr:3freak, så jag ville höja procenten av säkerhet i själen min.
Jag har beställt ett nytt batteri som kommer vilken dag som helst, antagligen bara att gräva i plånboken om tvåhjulsnjutandet ska kunna fås.

Jasså... Ström upp till 16V :O

Ursäkta ironin men vilket fall så är ebay din vän. Där hittar du nytt billigt.

Låna först en annan multimeter, tolkar jag det rätt har du 15v med motorn avstängd, det låter lite osannolikt.

Jasså... Ström upp till 16V :O

Ursäkta ironin men vilket fall så är ebay din vän. Där hittar du nytt billigt.

Japp, jag har gjort många andra trevliga fynd till hojen på Ebay, men en regulator där kostar nästan samma lika som här i sverige och jag behöver den relativt snabbt.

20130506_123802.jpg

I bilden ovan ser man vad jag tror är Regulatorn nere och likriktaren överst, dock har en lärare till grabben(han går fordon bil o mc) nämnt att regulatorn skall sitta på ramen, men jag hittar liksom ingen annan del som skulle kunna vara regulatorn. Nån som kan bekräfta min tanke?

Låna först en annan multimeter, tolkar jag det rätt har du 15v med motorn avstängd, det låter lite osannolikt.

Men om det pytsats in rejält med kräm i batteriet, behåller då inte batteriet denna "nya" styrka, eller ska den tappa det snabbt?
Kanske testa med ny multimeter, men den jag har mäter iallafall bilens batteri på rätt sätt.

hej Banditen har en Generator som en bil. enl, verkstadsboken har en äldre bandit där är det den runda blanka som är regulatorn.

har en äldre mod där sitter det en fyrkantig med flänsar på samma plats. din är förmodligen nyare än min.

har du så höga spänningar kan elektroniken ta stryk, hoppas det klarade sej.

hej Banditen har en Generator som en bil. enl, verkstadsboken har en äldre bandit där är det den runda blanka som är regulatorn.

har en äldre mod där sitter det en fyrkantig med flänsar på samma plats. din är förmodligen nyare än min.

har du så höga spänningar kan elektroniken ta stryk, hoppas det klarade sej.

Japp, jag lever på hoppet och tror hojen klara sig.
Sticker nog till mc-handlaren och ser om de har nån regulator inne.

en regulator ser ut nåt i den här stilenRectifierMod010-1.jpg
och de sitter ofta här någonstansbandit.jpg

Last edited:
Japp, jag har gjort många andra trevliga fynd till hojen på Ebay, men en regulator där kostar nästan samma lika som här i sverige och jag behöver den relativt snabbt.

View attachment 384724

I bilden ovan ser man vad jag tror är Regulatorn nere och likriktaren överst, dock har en lärare till grabben(han går fordon bil o mc) nämnt att regulatorn skall sitta på ramen, men jag hittar liksom ingen annan del som skulle kunna vara regulatorn. Nån som kan bekräfta min tanke?

Det där ser onekligen ut att vara regulator och hela kitet. Vanligtvis sitter det på ramen som inlägget ovan. Universalregulator brukar vara bra mkt billigare men är det där du har på bilden alles kanske det är annorlunda till din hoj så att säga.

Om den lilla blanka runda kapseln är regulatorn i ditt fall så är det en vanlig TO-3 kapsel, om du kan hitta vilken krets det är så finns den säkerligen att köpa på Elfa eller liknande elektronikhandel för en tiondel av priset hos MC handlare.

Edit: 2U18 som det står på den verkar enbart vara en transientskyddsdiod, som skyddar mot spänningsöverslag och används oftast inte för spänningsreglering i vanliga fall.

Last edited:
Du har rätt, det där är regulatorn, här är en sprängskiss

237-f0c9bcf0bf.jpg 17=regulator, 16=likriktare

Jag fick tag i en beg generator, dock var drevet lite för stort till min maskin, så jag plockade över laddningsregulatorn till min gamla och då jag testkörde så laddade den som mest 14.8V istället för som tidigare 16V.

Jag fick tag i en beg generator, dock var drevet lite för stort till min maskin, så jag plockade över laddningsregulatorn till min gamla och då jag testkörde så laddade den som mest 14.8V istället för som tidigare 16V.
Perfekt!!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back