Laddningsproblem

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har väldiga problem me laddningen på min busahybrid
med alla mojänger å pinaler ja har plockat på hojen så drar den ca:20-25 ampere på tomlast bara bränslepumpen drar 10 ampere på tomgång å 15 på fullt

detta gör att generatorn får ladda fullt hela tiden å räcker förmodligen inte till
data loggern på sprutet säger 11 -11,5 -12 volt mest hela tiden

generatorn är en permanentmagnetsgenerator 3fas som ska lämna 60volt ac
per fas

så frågan är finns det nån annan regulator man skulle kunna använda där man kan trigga upp volten lite å därmed fuska till de lite

kan tilläggas att man kan nog använda orginalregulatorn för att koka tevatten

kablaget smälte de me

Peter

Tja, 20 ampere ger ju 240 Watt. Hur mycket effekt skall "generatorn" klara att leverera på en busa?

Jag skulle nog kanske hellre satsa på en mindre 12 volts bilgenerator på 30 till 40 Ah. De allra flesta nyare har ju bara två anslutningar. +12 volt och laddlampan (chassi=jord).

Tre faser 60 volt AC blir ju halvvågslikriktat 42 volt... hur får du ned den spänningen till 12 volt? Du lär ju "bränna" 30 volt och 30 ampere, dvs 900 Watt för att få ut 12 volt och 30 ampere.

Hur ser din uppkoppling ut, rent elektriskt?

andersbrink skrev:
Jag skulle nog kanske hellre satsa på en mindre 12 volts bilgenerator på 30 till 40 Ah. De allra flesta nyare har ju bara två anslutningar. +12 volt och laddlampan (chassi=jord).

Tre faser 60 volt AC blir ju halvvågslikriktat 42 volt... hur får du ned den spänningen till 12 volt? Du lär ju "bränna" 30 volt och 30 ampere, dvs 900 Watt för att få ut 12 volt och 30 ampere.

Hur ser din uppkoppling ut, rent elektriskt?

Hayabusa med flera standard kopplat 3 faser in å grå grej med kylflänsar på
ut +14volt samt jord fast på min blir det aldrig 14 volt

Bilgenerator e uteslutet då det inte sitter som på r motorerna utan i vevaxeländen som på gammel gsx

epoxyfyld naturligt vis å ja den blir varm satan

(ska du till tullinge i morrn Anders??)

tänkte dra dit å köra nåra misständar vändor

Ehh..
Är inte nykter nog tyvärr för att ta upp en seriös debatt tyvärr...
Däremot kan jag säga/konstatera att du har andra bekymmer...
Alltså..med tanke på att du anser att du får för lite ström nånstans ifrån..

Sen säger du att regulatorn skulle kunna användas till att värma vatten...

VILKET...betyder att du har ANDRA fel nånstans...(som sagt så har jag inte hjärna just nu för att leta reda på felet)...

Alltså..Anledningen till att en regulator ser ut som den gör ÄR att ALL överflödig ström som "tillverkas" i din/min/alla generatorer omvandlas till värme...därav kylflänsarna...

Jag antar att jag får 79 förståsigpåare på halsen efter detta...
Men det struntar jag i...Anledningen till att det finns kylflänsar på regulatorerna ÄR att ALL ström som inte förbrukas ska omvandlas till värme o sen vädras bort...

Iom att din regulator skulle kunna koka kaffe osv...innebär alltså att du har en generator som tillverkar massor av mer ström än du behöver...

OM det nu inte är så att du har en trasig regulator alltså...eller, (vilket är det troliga)...du har kopplat fel nånstans..

Ha det

Japp självklart men problemet är att den inte är tänkt att ladda fullt hela tiden normala hojar med kanske under halva förbrukningen mot vad jag har
där laddar den kanske bara fullt lite då å då typ efter start mm

min bränslepump slukar ensam mer än vad vanliga hojar gör totalt

jag tror nog trefaslindningarna som sådan kan ge den effekt ja behöver
bara man kan reglera strömen med en fetare regulator i detta fallet vill vi inte vädra bort nån värme vi vill ha laddning

Pumpen ger 280 minutliter på 5 bars tryck en feet satan hehe

det tillverkas en del olika fullvågslikriktare/voltregulatorer för endurobruk. www.emx.nu säljer en del av dessa produkter där återfinns bla en laddregulator som tål massor och dessutom har justerbar toppspänning. (Upp till 30 volt används för att trimma glödlampor i enduro)
Blir väl en del pillande att få den att passa in i det befintliga systemet men allt går om man vill....
Behöver du en sådan till ett bra pris kontakta mig då jag har spons på dyliga produkter.....

Borsiin skrev:
det tillverkas en del olika fullvågslikriktare/voltregulatorer för endurobruk. www.emx.nu säljer en del av dessa produkter där återfinns bla en laddregulator som tål massor och dessutom har justerbar toppspänning. (Upp till 30 volt används för att trimma glödlampor i enduro)
Blir väl en del pillande att få den att passa in i det befintliga systemet men allt går om man vill....
Behöver du en sådan till ett bra pris kontakta mig då jag har spons på dyliga produkter.....

låter som en bra ide men förmodligen åtgår 3st eftersom endurohojjarna har väl inte 3 fas generatorer eller?

Pm a mig om priser på dyliga

Peter

Är din generator original eller en eftermarknads? Hur många watt är den på och hur mycket ström är den specad för? Tänker mest på den underliga spänningen à 60 volt AC. Det innebär ju att om t.ex. generatorn är specad att lämna 1 kW så blir det trots allt bara 16 ampere iom 60 volt.

Rejsade i Västerås i helgen (och fick lära sig den hårda vägen varför en sugmotor trots allt är väldigt förlåtande vid lite för låga startvarv). 6.20 index på 201. Blev som bäst (well, värst) 6.03 @ 200 med 0.20 Bar laddtryck. Nedskruvad från 1.0 Bar. "Skåne" wastegate.

andersbrink skrev:
Är din generator original eller en eftermarknads? Hur många watt är den på och hur mycket ström är den specad för? Tänker mest på den underliga spänningen à 60 volt AC. Det innebär ju att om t.ex. generatorn är specad att lämna 1 kW så blir det trots allt bara 16 ampere iom 60 volt.

Rejsade i Västerås i helgen (och fick lära sig den hårda vägen varför en sugmotor trots allt är väldigt förlåtande vid lite för låga startvarv). 6.20 index på 201. Blev som bäst (well, värst) 6.03 @ 200 med 0.20 Bar laddtryck. Nedskruvad från 1.0 Bar. "Skåne" wastegate.

Standard busa generator standard regulator

Va själv å körde på tullinge
blev väl en 9.37 trots misstänande motor å standard hög hoj

hadde även en toppspeed på 269 dock inte samma repa

andersson turbo skrev:
Pumpen ger 280 minutliter på 5 bars tryck en feet satan hehe

HEHEHE ingen som upptäckt mitt lilla enhetsfel liter per timme ska de va

Annars blir de en SAAAtans pump :kocko fel av mig :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...