Laddningsproblem

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tycker mig vara något bättre än amatörmässig när det kommer till att felsöka elsystem men här går jag bet.

Husaberg FE 570 -09

När man startar cykeln på morgonen efter att ha laddats med CTEK över natten så är där 13,x V i batteriet, cykeln startar finfint och mäter man på batteripolerna så laddar det 14,4-14,5V.
MEN
Sen kör man 5-15mil (lite beroende på om man behöver använda startmotorn något mer)och vips så vägrar cykeln att starta och batteriet är urladdat.

Detta har hänt mig 3 gånger och gjorde att jag fick bryta ett ökenrally. Sedan jag kom hem så har det hänt ytterligare 3 gånger.

Jag har bytt batteri (provat 5 olika varav 3 nya och ett lithium). Jag har bytt laddningsregulator. Jag har mätt och letat genom kabelstammen efter kortslutningar eller glappkontakter. Generatorn är uppmätt och har rimligt med motstånd och ingen kortis i lindningen.

Det som återstår innan jag blir knäpp är att dra nya dedikerade kablar från laddningsregulator till batteriet. Då uppenbarar sig frågan hur fan det skall kopplas. Laddregulatorn har 3 gula in och 4 sladdar ut. 1 går i blindo, 1+ och 2 okända.

Bifogat finns elschemat någon gärna får hjälpa mig att tyda.

Tips på andra möjliga felkällor eller allmänna hejarop välkomnas.:D

Bifogat

När du ber om hjälp, då är det illa! Eller rättare sagt; du gör det fler borde göra - först tänka och om det inte hjälper, be om hjälp.

Jag anser mig också vara ganska ok på både fordons-el och felsökning men kommer inte på något annat än en intermittent kortis, denna gång inte i någon av dioderna utan ute bland förbrukarna. Skulle du kunna montera en ampere-meter tillfälligt så du kan följa laddning/förbrukning under färd?

Se där, nu fick du heja-rop i alla fall!

Du har ju mätt generatorn ,om 2 av tre faser fattas kan det bli sådana fel.
Du kan även ha glapp i kontakter/kabelstam - kör med voltmätare inkopplat.
Det är desutom fint och ha voltmätare på en äventyrshoj så man har koll och kan vidta åtgärder i tid , t.ex stänga av belysningen och köra på batteridrift till nån tätort.

Så kolla generatorn en gång till , även kontakten och kablarna

Du har ju mätt generatorn ,om 2 av tre faser fattas kan det bli sådana fel.
Du kan även ha glapp i kontakter/kabelstam - kör med voltmätare inkopplat.
Det är desutom fint och ha voltmätare på en äventyrshoj så man har koll och kan vidta åtgärder i tid , t.ex stänga av belysningen och köra på batteridrift till nån tätort.

Så kolla generatorn en gång till , även kontakten och kablarna

Har själv skaffat den här. Dock inte inkopplad ännu.
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...rument/digital-spanningsmatare-med-ram-p48363

Jag gissar att du bara har mätt upp hojen kall? Som G-L skriver, felet ligger troligen hos en förbrukare, som inte har kortis kall, men när den har blivit driftvarm så är det kört.

Jag gissar att du bara har mätt upp hojen kall? Som G-L skriver, felet ligger troligen hos en förbrukare, som inte har kortis kall, men när den har blivit driftvarm så är det kört.

Tyvärr så inträffar felet trots att jag har dragit ur säkringarna till allt utom soppapump och ECU. Och jag har provat att byta soppapumpen. Och ECU hoppas jag inte är ansvarig:gråta

1 (röd/vit) är plus, 2 (brun) är minus (chassijord), 3 används ej, 4 (svart/vit) är minus när motorn är igång (drar kontaktor K2 som sen matar säkring 1, 3 och 4) den svart/vita går även vidare till nån annan ritning och gör eventuellt något mer

Last edited:
Har haft ett liknade problem på en utombordare. Visade sig att det var generatorn. När den blev varm tappade en lindning kontakt. Var i själva"spolen" så inte kallödning.
Har du provat mäta när den är ordentligt varm?
Elfel kan va värre än Murphy.

Kvällens planerade felsökning innehåller:

* Koppla dedikerade kablar direkt från regulatorns brun + röd till batteriets poler.
* Montera voltmätare från kjell enl ovan för att hålla koll på laddning under drift.
* Provmäta statorns motstånd efter värmning

Provköra!

Om detta inte hjälper så återstår att låna en stator och annat svänghjul att prova med:gråta

Upplösningen på historien kommer nu förhoppningsvis....

Jag bytte laddregulatorn och skaffade voltmätning under drift. Den visade 14,5V tvärstabilt under drift men ändock så tvärvägrade startmotorn att orka dra runt motorn när den gått någon mil. Provade annan stator och nytt svänghjul från en kompis cykel med precis samma resultat.

Då började jag tro att felkällan låg på förbrukningssidan. Typ trasig startmotor eller autodekomp som inte löser ut så startmotorn måste försöka starta en högkompad storstånka utan hjälp. Mellan startmotorn och veven finns en belastningsbegränsare som löser ut för att inte knäcka startmotorn. Ny så skall den lösa ut vid ca 30N men min visade sig lösa ut vid 14 varpå startmotorn driver runt slirkopplingen som går tungt och försöker dra runt motorn utan att lyckas. Läser på hur man shimsar och spänner åt fjädern i denna och svär....
http://husaberg.org/mechanical/12903-calling-all-aussies-warranty-torque-limiter-2.html#post111290

Men nu startar cykeln lätt varm som kall...:banana:fyllisar

Last edited:
När du inte löser problemen enkelt, då är det mycket som talar för riktigt komplexa fel.
Och det var det...

Undrar vad felsökningen hade kostat på en verkstad (såvida det inte är ett känt typfel förstås)...

Ja det har varit en lång resa. Det är iof ett beskrivet fel sedan tidigare men tror inte någon handlare hade tagit det direkt. Och problemet med att lämna in är att de verkar jobba enl principen att man byter saker tills det fungerar och kunden får betala för även hela saker som byttes.
Skräckexemplet är en kompis som lämnade in en cykel utan gnista. Det byttes: tändstift, tändhatt,tändspole,CDI,stator innan de kom på att det var svänghjulets magneter som tappat magnetismen. Kostade 7000kr delar och 3000kr arbete hos en aukt verkstad....

Hinten som fick mig att byta spår var när jag stod ute i skogen med ett batteri som inte orkade dra runt motorn. Pappa stod bredvid med en KTM 530 (systermotorn) med identiskt batteri. Flyttade över mitt batteri och det var gott om kräm att starta hans motor. Då är det kanske inte strömbrist ändå.....:gnissla:huvet

Yes, det är som alltid logik/tankekraft som är felsökningens innersta väsen.
Och så lätt det är att glömma det när man börjar varva upp i sinnet...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti