Jag tycker mig vara något bättre än amatörmässig när det kommer till att felsöka elsystem men här går jag bet.
Husaberg FE 570 -09
När man startar cykeln på morgonen efter att ha laddats med CTEK över natten så är där 13,x V i batteriet, cykeln startar finfint och mäter man på batteripolerna så laddar det 14,4-14,5V.
MEN
Sen kör man 5-15mil (lite beroende på om man behöver använda startmotorn något mer)och vips så vägrar cykeln att starta och batteriet är urladdat.
Detta har hänt mig 3 gånger och gjorde att jag fick bryta ett ökenrally. Sedan jag kom hem så har det hänt ytterligare 3 gånger.
Jag har bytt batteri (provat 5 olika varav 3 nya och ett lithium). Jag har bytt laddningsregulator. Jag har mätt och letat genom kabelstammen efter kortslutningar eller glappkontakter. Generatorn är uppmätt och har rimligt med motstånd och ingen kortis i lindningen.
Det som återstår innan jag blir knäpp är att dra nya dedikerade kablar från laddningsregulator till batteriet. Då uppenbarar sig frågan hur fan det skall kopplas. Laddregulatorn har 3 gula in och 4 sladdar ut. 1 går i blindo, 1+ och 2 okända.
Bifogat finns elschemat någon gärna får hjälpa mig att tyda.
Tips på andra möjliga felkällor eller allmänna hejarop välkomnas.
Husaberg FE 570 -09
När man startar cykeln på morgonen efter att ha laddats med CTEK över natten så är där 13,x V i batteriet, cykeln startar finfint och mäter man på batteripolerna så laddar det 14,4-14,5V.
MEN
Sen kör man 5-15mil (lite beroende på om man behöver använda startmotorn något mer)och vips så vägrar cykeln att starta och batteriet är urladdat.
Detta har hänt mig 3 gånger och gjorde att jag fick bryta ett ökenrally. Sedan jag kom hem så har det hänt ytterligare 3 gånger.
Jag har bytt batteri (provat 5 olika varav 3 nya och ett lithium). Jag har bytt laddningsregulator. Jag har mätt och letat genom kabelstammen efter kortslutningar eller glappkontakter. Generatorn är uppmätt och har rimligt med motstånd och ingen kortis i lindningen.
Det som återstår innan jag blir knäpp är att dra nya dedikerade kablar från laddningsregulator till batteriet. Då uppenbarar sig frågan hur fan det skall kopplas. Laddregulatorn har 3 gula in och 4 sladdar ut. 1 går i blindo, 1+ och 2 okända.
Bifogat finns elschemat någon gärna får hjälpa mig att tyda.
Tips på andra möjliga felkällor eller allmänna hejarop välkomnas.
