Laddningsproblem Yamaha R6

tobbelindholm

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R6
Problemet är alltså att min Yamaha R6 som är ifrån 2002 drar slut på batteriet direkt, typ 2 kilometer trotts att ja bytt batteri till ett helt nytt. efter en stund slocknar ljuset och hastighetsmätarn slutar fungera, sen tar de en kort stund innan även hojen dör.:huvet

det är ju uppenbarligen ett elfel men finns några förslag om vad felet kan vara? ja funderade själv på laddningsrelät som sitter under tanken..?

är oerhört tacksam för idéer!
MVH

voltregulatorn ska ju vara bra på R6 till skillnad från FZR, men en multimeter och börja mäta om generatorn ger ström, och följ sedan till voltregulatorn och se om den ger ström till batteriet.
Kan även vara ett dåligt batteri.

mvh PB

voltregulatorn ska ju vara bra på R6 till skillnad från FZR, men en multimeter och börja mäta om generatorn ger ström, och följ sedan till voltregulatorn och se om den ger ström till batteriet.
Kan även vara ett dåligt batteri.

mvh PB

de finns en generator iaf? var sitter den då? batteriet är ju sprillans nytt så de är ju inte där felet sitter, hade samma fel med gamla batteriet

Det är sällan regulatorn dör eller bränner, har du sökt felet med multimeter? Kolla först om du får el ur generatorn, borde ge mellan 12-14 volt, elschema borde du kunna hitta på Yamaha hemsida eller googla runt. Om jag får gissa skulle ja tro att generatorlindningarna har bränt. Hade samma problem på min r1-03.
Nya lindningar borde gå på typ 2000.- max och sen jobbet på det om du är händig. Annars kan du kolla med Kamekazekid (racerepairs) Fixade min!

Lycka till!:yoparty

Regulatorn kanske fungerar men kontakten brukar vara helt sönderbränd. Sök lite på r6forum.com och liknande.

//Peter

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...