Laddnings relä FZR 600???

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Tjo!

Grannens hoj beteer sig knasigt.
Den laddar ca 17-20.5V vilket borde koka upp batteriet och spränga lampor mm.
Hans batteri var dessutom tomt på vätska nu när jag kollade på hojen, vilket gör att den inte tar emot laddning.

Jag tippar på att det är pga för hög laddning som batteriet dunstar, men var sitter laddningsregulatorn på en FZR 600 från tidigt 90-tal?

Har bara letat lite snabbt utan att plocka ner hojen. (endast lyft sadeln och batteriet)

Tjo!

Grannens hoj beteer sig knasigt.
Den laddar ca 17-20.5V vilket borde koka upp batteriet och spränga lampor mm.
Hans batteri var dessutom tomt på vätska nu när jag kollade på hojen, vilket gör att den inte tar emot laddning.

Jag tippar på att det är pga för hög laddning som batteriet dunstar, men var sitter laddningsregulatorn på en FZR 600 från tidigt 90-tal?

Har bara letat lite snabbt utan att plocka ner hojen. (endast lyft sadeln och batteriet)

Laddnings regulatorn sitter bakom vänster eller höger bakkåpa. Fzr 600 är känd att "äta" ladd regulatorer, den går för varm. Fanns nån tråd om R6 ladd regu med stora kylflänsar passar till Fzr med viss modifiering.

Sök på forumet, det finns en engelsk sida som har regulatorer billigt. Dessutom med kylflänsar.
Fixade en sådan till zajtar efter att några hade gått.. den nya MED kylflänsar & kylpasta på funkade klockrent till en liten penning jämfört med orginal.

Jupp,värme brukar kunna paja på många hojar.
Även nyare VFR har haft problem (omöjligt på så fina hojar)
Många som labat med CPU-fläktar och annat.

Tack för tipsen!

Nu är jag totalt talanglös på att mecka (+ att det är skittråkigt), men yamaha är väl inte jättepigga på att byta prylar mellan modellerna. Kolla vad den heter så kan du säkert sätta dit nåt från någon annan modell från skroten.

Nu är jag totalt talanglös på att mecka (+ att det är skittråkigt), men yamaha är väl inte jättepigga på att byta prylar mellan modellerna. Kolla vad den heter så kan du säkert sätta dit nåt från någon annan modell från skroten.

Vet ej hur det är. Brukar fungera på Honda.
Nån som har bra koll på vilka andra yamaha regulatorer som passar?
R6 och?

http://www.electrexworld.co.uk/

RR48-web.jpg

RR48 heter den, sök upp på yamaha listan och sen hittar du fzr600 där. I den listan står RR48 till cykeln.
Dock om man går in på själva RR48 så står inte FZR600 med :va

Last edited:
Återigen, jag är en mekteknisk idiot, men precis en sån där grej såg jag bytas från en rd(-83) till en r6(-02) i helgen, till och med kopplingarna fungerade rakt av.

Tilläggas kan att r6an gick nåt så in i helvete, oklart om det berodde på den där lilla biten dock...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8