Ladda NYTT mc-batteri med klonk-laddare?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har lärt mig att man inte ska ladda mc-batterier med en sådan eftersom det kan ”koka”.

Jag har idag köpt ett flång nytt batteri och min ocd tycker det vore gött att ha det smockfullt första gången.

När jag laddar bilbatterier med denna laddare kör den typ 5-6A i början men när det är fullt går det ner till nästan noll.

Nytt batteri borde vara nästan fullt eller? Och då borde det väl vara grönt? Eller?
 
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
 
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Jag litar inte på min, knappen lixom fastnar ibland och trycker på sig själv så den hoppar från mc till bil och ibland vidare.

klonkladdaren bara går och går.
 
Inga problem ladda med en dumladdare som bara kör på
OM
du håller koll på spänningen och avbryter laddning vid 14,3 Volt.
Precis som smartladdarna. Brukar göra.
Och där MC regulatorn / batteriet drar ner på laddströmmen för att inte gå över 14,3 Volt.
Onödigt ladda till högre spänning.
Ökar risken för sönderdelning av vatten i batteriet i Syre och Vätgas.
Och är det ett Så Kallat Underhållsfritt batteri finns ju inga påfyllnings lock.

Är det ett Vått batteri med påfyllningslock är det ju bara att köra på med dumladdaren.
Och fylla på Cellerna med batterivatten nästa dag.
 
Inga problem ladda med en dumladdare som bara kör på
OM
du håller koll på spänningen och avbryter laddning vid 14,3 Volt.
Precis som smartladdarna. Brukar göra.
Och där MC regulatorn / batteriet drar ner på laddströmmen för att inte gå över 14,3 Volt.
Onödigt ladda till högre spänning.
Ökar risken för sönderdelning av vatten i batteriet i Syre och Vätgas.
Och är det ett Så Kallat Underhållsfritt batteri finns ju inga påfyllnings lock.

Är det ett Vått batteri med påfyllningslock är det ju bara att köra på med dumladdaren.
Och fylla på Cellerna med batterivatten nästa dag.
Brassestol i garaget i morgon alltså.
Det är ett AGM eller vad det kallas. Tätt.
 
När man laddar batterier skall man ta det lugnt när batteriet är väldigt lite laddat samt när det är väldigt mycket laddat.
Börja med att mäta tomgångsspänningen på batteriet. Ett nytt batteri, som har lagrats korrekt, borde ligga över 12,0V. Om så är fallet kan du ladda det med 0,3C, men se till att avbryta laddningen när du nått 14,5V.
 
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Kan bara helt hålla med. Min gamla CTEK börjar vara lite svårtryckt på knapparna för lägesbyte så i våras köpte jag en ny. 700 spänn och så sköter det sig utmärkt själv, det finns rekondlägen och underhållsladdning. Hivade en gammal klonkladdare (aldrig hört det uttrycket innan) på tippen nu i påskas, jag litar oändligt mycket mer på CTEK än mitt eget minne att kolla till en dum laddare.
 
Förlåt, men allt det här slapp jag tänka på när jag köpte en CTEK. Bland det bästa jag gjort i sammanhanget.
Mjaaa. Du bör fortfarande tänka på att laddaren ska ha lämplig storlek för batteriet. En laddare för stora batterier kan försöka mata in orimligt stor laddström i ett litet batteri, dels är det inte riktigt bra för batteriet, och dels kan det förvirra en smartladdare eftersom spänningsnivån inte blir den förväntade, den kan t.o.m. tolka batteriets oförmåga att ta emot mycket ström utan att spänningen stiger högt & snabbt som fel på batteriet.
En stor "klonk-laddare" för bil applicerad på ett litet MC-batteri har samma problem med orimligt stor laddström. I det fallet kan man fula till en strömbegränsning genom att sätta t.ex. en glödlampa i serie mellan laddare och batteri.

Smartladdare kan absolut vara en stor hjälp för de som antingen inte kan särskilt mycket om batteriladdning, eller vill kunna ladda utan att behöva övervaka grejerna. Men dom är inte hur smarta som helst, så lite behöver man tänka själv (nåja, läsa instruktionerna i alla fall) för att välja rätt laddare.
 
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
 
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
Absolut. Om man inte har en smartladdare med supplyläge som kan väcka ett stendött batteri tillräckligt för att det normala laddningsläget ska ta över.
 
Absolut. Om man inte har en smartladdare med supplyläge som kan väcka ett stendött batteri tillräckligt för att det normala laddningsläget ska ta över.
Aha, så det finns smartladdare och smartladdare som är as-smarta! Galet!
 
Aha, så det finns smartladdare och smartladdare som är as-smarta! Galet!
Jag uttrycker det mer som att det finns smartladdare med ett lagom dumt läge, där man kan få laddaren att göra ungefär det man vill utan att den protesterar (förutom om man försöker ta ut mer ström än den klarar att leverera).
 
Men... kan inte en gammal "KLONK"-laddare vara bra å ha när man varit dum i huvet och laddat ur ett batteri helt och hållet? Min "smarta" laddare vill inte starta när jag försöker ladda ett helt urladdat batteri...
Du kan också ta ett vanligt 9- volts batteri ur brandvarnaren och ansluta till polerna samtidigt som smart laddaren.
Glöm inte att återställa brandvarnaren.
 
Jag köpte två ctek för 10-15 år sedan, bådas MODE-knapp började strula tämligen omgående.

Vilken prisvärd laddare ska man köpa idag för att enbart ladda småbatterier vintertid?
Klonkladdaren funkar fint till båten, jag håller inte på med en massa räddningstrix utan byter när batteriet börjar konstra.
 
Jag köpte två ctek för 10-15 år sedan, bådas MODE-knapp började strula tämligen omgående.

Vilken prisvärd laddare ska man köpa idag för att enbart ladda småbatterier vintertid?
Klonkladdaren funkar fint till båten, jag håller inte på med en massa räddningstrix utan byter när batteriet börjar konstra.
Jag har en Noco Genius och tycker den funkar bra.
Min är den minsta modellen, 1A, men det är för att den även klarar av 6V förutom 12V.
Men lite klen till en MC med 12V.
Så jag skulle kunna tänka mig 5A modellen:

Noco5.png
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top