Ladda MC-batteri

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Har en batteriladdare som indikerar hur många ampere den laddar med.
Batteriet är 12V och 14Ah.
När jag började att ladda mitt MC-batteri laddade den på 6A, men sen går laddningen aldrig ner under 1.5A (inte ens efter 24h).

Har för mig att laddaren gick ner till nästan 0A när det var färdigt laddat.

Har jag fel eller är mitt batteri kaputt?
 
Enkla laddare..

flugan skrev:
Har en batteriladdare som indikerar hur många ampere den laddar med.
Batteriet är 12V och 14Ah.
När jag började att ladda mitt MC-batteri laddade den på 6A, men sen går laddningen aldrig ner under 1.5A (inte ens efter 24h).

Har för mig att laddaren gick ner till nästan 0A när det var färdigt laddat.

Har jag fel eller är mitt batteri kaputt?

Noll A går det aldrig ner till. Du har förmodligen en vanlig simpel (bil)laddare bestående av trafo+likriktare. Enkel teknik som bygger på strömbergränsning mha inre resistansen i laddaren vs motemk:n från batteriet.
Bekymra dig inte allt är nog OK. Startar hojen med ditt batteri så är allt OK. Sedan är ju problemet överlagt på hojgeneratorn..
If it works, don't fix it... gäller.
(mest spännande är väl alla kommentarer som kommer efter detta inlägg..)
 
Kahobe skrev:
Noll A går det aldrig ner till. Du har förmodligen en vanlig simpel (bil)laddare bestående av trafo+likriktare. Enkel teknik som bygger på strömbergränsning mha inre resistansen i laddaren vs motemk:n från batteriet
Bekymra dig inte allt är nog OK. Startar hojen med ditt batteri så är allt OK. Sedan är ju problemet överlagt på hojgeneratorn..
If it works, don't fix it... gäller.
(mest spännande är väl alla kommentarer som kommer efter detta inlägg..)


Blir inga kommentarer gällande ditt inlägg, ditt batterikunnande är allmänt kännt sen dom andra 20 trådarna angående laddning.

Gillar din "If it works, don't fix it..." försöker praktisera det i mitt förhållande också men funderar på om jag ändå måste köpa en allahjärtansdags present... :rolleyes:

Mvh Stephenj
 
Kahobe skrev:
(mest spännande är väl alla kommentarer som kommer efter detta inlägg..)

...ungefär lika spännande som polarn berättade häromdagen. "Nu har jag tröttnat, det är andra batteriet på två år som torskat trots att jag underhållsladdar batteriet i mitt varmagarage med en speciell underhållsladdare för MC-batterier". Jag berättade att mina batterier som jag aldrig plockar ur hojarna håller i snitt 4 år och jag har hojarna ståendes i en kall lada över vintern...
 
andersbrink skrev:
...ungefär lika spännande som polarn berättade häromdagen. "Nu har jag tröttnat, det är andra batteriet på två år som torskat trots att jag underhållsladdar batteriet i mitt varmagarage med en speciell underhållsladdare för MC-batterier". Jag berättade att mina batterier som jag aldrig plockar ur hojarna håller i snitt 4 år och jag har hojarna ståendes i en kall lada över vintern...

Ironi är svårt ibland..
Men jag lever som jag lär. Brukar vandra ner i garaget vid jul-nyår och ladda batterierna genom att pytsa i lite under några timmar med en hembyggd laddare på de tre hojar jag har aktiva. T o m Biltemabatterier klarar den pärsen..och hojarna startar dessutom på våren, behövs bara några "väl valda ord" så de fattar läget..
 
Last edited:
flugan skrev:
Har en batteriladdare som indikerar hur många ampere den laddar med.
Dum fråga kanske, men jag måste få fråga...
Är det en analog visare på laddaren som kanske fastnar på 1,5A? (Har en sådan som batteriladdare tilll bilen. Sprättar man lite på den kan den gå ner till 0 (ibland..)). Går den ner till 0 om du drar ut stickproppen? MC-batterier går relativt snabbt att ladda då de har relativt låg kapacitet. Har du en voltmeter så kan du mäta polspänningen på batteriet för att kolla när det är fulladdat. Den brukar falla en del en stund efter att du kopplat bort laddaren men bör stanna på över 12V om det är ok. Observera att detta inte säger någonting om att batteriet har full kapacitet utan bara att det inte kan ta emot mer laddning.
 
Eldstorm skrev:
Dum fråga kanske, men jag måste få fråga...
Är det en analog visare på laddaren som kanske fastnar på 1,5A? (Har en sådan som batteriladdare tilll bilen. Sprättar man lite på den kan den gå ner till 0 (ibland..)). Går den ner till 0 om du drar ut stickproppen? MC-batterier går relativt snabbt att ladda då de har relativt låg kapacitet. Har du en voltmeter så kan du mäta polspänningen på batteriet för att kolla när det är fulladdat. Den brukar falla en del en stund efter att du kopplat bort laddaren men bör stanna på över 12V om det är ok. Observera att detta inte säger någonting om att batteriet har full kapacitet utan bara att det inte kan ta emot mer laddning.

Nej nålen rör på sig i hela spannet å de va bra polspänning å.
Som Kahobe sa så går de tydligen inte ner till 0.
Startar den hojjen e allt kalas.
 
Låter som om du laddar ditt MCbatteri med en stenålders bilbatteriladdare...
En laddare för mcbatterier ger inte några 6 amp ut.

Lyssna på batteriet när du laddar med 6A - kokar det? (borde låta som en gammal perculatorbryggare...)

Laddar du 6A skall laddning avbrytas efter MAX 1 timme!!!

Yausa MF (skitkänsligt skitbatteri) ska laddas med ca 1.4A i 5-10timmar...

Biltema/Yacht batterier ger mest för pengarna (om hojjen ska ha ett "öppet" batteri)
 
UltraMarine skrev:
Låter som om du laddar ditt MCbatteri med en stenålders bilbatteriladdare...
En laddare för mcbatterier ger inte några 6 amp ut.
10 år gammal iaf.

UltraMarine skrev:
Lyssna på batteriet när du laddar med 6A - kokar det? (borde låta som en gammal perculatorbryggare...)
Nä, det kokade inte.

UltraMarine skrev:
Laddar du 6A skall laddning avbrytas efter MAX 1 timme!!!
Yausa MF (skitkänsligt skitbatteri) ska laddas med ca 1.4A i 5-10timmar...
Så står det på batteriet oxå så det har jag följt. När jag laddat i 24h har jag gjort det i 3-4 omgångar.
 
Oops skrev:
Brukar smådutta med biltemas laddare (0,5 A) till jag kommer upp i 12,7V (någon timme efter avslutad laddning). Kolla http://www.varta-automotive.se/content/tips/download/Rad_MCbatterier.pdf

Bra länk!
Visar att det inte är så j-a noga egentligen. Dutta försiktigt i lite mos emellanåt (några Ah) så reder det sig till våren.
Är det någon som har Amp-meter på hojen? Inte? Trodde väl det. Någon som vet hur många ampere generatorn trycker i acken direkt efter starten? Inte det heller? Nähä.. (Det är nog bäst så, en mätning med tång-Ampmeter ger överraskande resultat..)
Kort sagt funkar det att starta på våren så fixar det sig själv sen och acken kommer att må bra.
Ser att det strömmar in inlägg även om inte alla är till nån ledning, få tycks ah ngt motstånd mot att skriva i batteritrådarna.. där verkar kapaciteten var obegränsad.. :D
 
Spänningen,

Skit samma hur många amper laddningen ger. Det viktigaste är att ALDRIG spänningen översiger 14,4 volt. Det är väldigt stor risk att spänningen skenar iväg med en gammal traditionel billaddare, kan rusa upp mot 16-17 volt. ( Då sa batteriet: "tack å adjö och försvann." :)
Men man ska även kolla att man ligger på ungefär 14 volt för att få max kapasitet i batteriet. Gör det inte det så har man laddaren mest på för att hålla batteriet varmt.
 
Last edited:
Fel..

Mats757 skrev:
Skit samma hur många amper laddningen ger. Det viktigaste är att ALDRIG spänningen översiger 14,4 volt. Det är väldigt stor risk att spänningen skenar iväg med en gammal traditionel billaddare, kan rusa upp mot 16-17 volt. ( Då sa batteriet: "tack å adjö och försvann." :)
Men man ska även kolla att man ligger på ungefär 14 volt för att få max kapasitet i batteriet. Gör det inte det så har man laddaren mest på för att hålla batteriet varmt.

Fel, Mats.. se PM
 
När det gäller att ladda batterier.
Batteriladdarens storlek ska inte överstiga 10-15% av batteriets kapacitet.
Har du 14Ah´s batteri ska inte laddaren vara större än ca: 2Amp.
Batteriet håller längst om det är Torrt, då funkar det inte :o), annars är det bäst om det alltid är fullladdat och har en laddare med pulsunderhåll.

Därför kan jag rekomendera CTEK 3600, vi säljer sådana på jobbet och det funkar kanon för mig.

Frågor boys?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top