Lackfråga

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Den här tråden hamnar under OT eftersom den rör bil... fast det spelar ingen roll egentligen, frågan är generell.

Pendlarbilen blev skrynklig härom månaden, Den Stora Märkesverkstaden fixade men gjorde tyvärr inte ett riktigt bra jobb. Bland annat har lacken fler dammknottror än vad som känns riktigt bra från en professionell lackverkstad, ett tjugotal sammanlagt på en bakskärm och en halv dörr. Jag väntade mig faktiskt en helt dammfri lack... :rolleyes:
Hur som helst, de vill åtgärda genom att helt enkelt våtslipa ner knottrorna och klarlacka. Jag är tveksam, eftersom det ju är dammkorn som är upphov till knottrorna. Slipar man bara ner till en jämn lackyta så är det ju lik förbannat inte full täckning/vidhäftning till plåten vid dammkornet, och jag ser framför mig hur lacken kommer att börja släppa just där om nåt år. :5sure

Nån som kan lack... råd mig, är det kanske helt ok att bara slipa eller borde man egentligen lacka om hela skiten? Det är solid svart lack, kan det bli bra om man slipar rent och lackar om bara vid knottrorna?
 
Där vi lämnade bilar för lack förut och dom kom tillbaka från lack så var det ibland lite noppror och nån enstaka gång torrsprut, men dom kom till verkstaden och slipade ner och polerade bort det med bra resultat.
Men VARFÖR man lämnar bort en bil med noppror i lacken har jag inte förstått? GÖR DET RÄTT FRÅN BÖRJAN!

//Tapper
 
Försäkringsjobb?
Bolagen har avtal med de flesta anslutna lackfirmor där man kommit överens om vad som är ett godkänt jobb.

bla: ett visst antal dammkorn per dm2 lack ( tror det är 3 eller fem minns ej riktigt )
stötfångare får ha i viss mån avvikande nyans mot resten av bilen.

med mera med mera, men självklart om du inte är nöjd skall du påpeka detta.
 
det är inga problem med att slipa ner o klarlacka igen, kommer inte släppa om dom inte är klåpare. (vilket dom verkar vara om dom lämnar ut en dåligt lackad bil)
 
Där vi lämnade bilar för lack förut och dom kom tillbaka från lack så var det ibland lite noppror och nån enstaka gång torrsprut, men dom kom till verkstaden och slipade ner och polerade bort det med bra resultat.
Men VARFÖR man lämnar bort en bil med noppror i lacken har jag inte förstått? GÖR DET RÄTT FRÅN BÖRJAN!

//Tapper



Enligt MRF när jag var på kurs med bilplastteknik för 5-6 år sen , så
så fick man då lämna ifrån sig lackade bilar med 6 - 8 dammkorn i på en yta av ett A4á . Så var det då iallafall , sådana frågor kommer ofta upp
på lackmöten o dyl.

Det som sällan tas upp är hur mycket jobb lackeraren måste lägga
på att rätta till och spackla mycket mer på bilen än vad man egentligen ska , bara för att bilplåtisarna inte kan få till det.
 
det är inga problem med att slipa ner o klarlacka igen, kommer inte släppa om dom inte är klåpare. (vilket dom verkar vara om dom lämnar ut en dåligt lackad bil)
Ok, tack!
Enligt MRF när jag var på kurs med bilplastteknik för 5-6 år sen , så
så fick man då lämna ifrån sig lackade bilar med 6 - 8 dammkorn i på en yta av ett A4á . Så var det då iallafall , sådana frågor kommer ofta upp
på lackmöten o dyl.
Shit... det är jag inte nöjd med ens när jag fullackar själv i min egen källare. :tungan Men ok, då vet jag var ribban ligger ungefär.
 
@ pizzabagarn: fan va illa :D
Sen antar jag att du bor i fel ände av landet, annars skulle jag rekommendera matterunken här på forumet. Han är sjukt duktig.
 
Eftersom det är en solid lack så är det inte ok att göra meryta just vid dammkornen då du ej har klarlack på bilen, går inte att få det snyggt på det viset heller tippar jag på. Att våtslipa ner kornen kan funka däremot, men ibland har man otur och det blir vita prickar istället men inte allt för ofta.
Om det är mer än vad som är ok vid återlämning av lackat objekt så skulle jag kräva omlack av det.
Jag vet inte hur ofta jag brukade byta filter och dammsuga, väta golven, blåsa bilen, använda klibbduk osv, men var det ett dammkorn i lacken så var jag allt annat än nöjd, men det går faktiskt inte att få helt utan damm konstigt nog :(
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top