Lackfråga

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Ni som "lackar" själva med sprayburk vad använder ni för något som clearcoat, dvs lackskydd som skyddar färgen från tumavtryck och lite mindre stenskott mm

Talar vi vanligt sprayburk så används vanligtvis ingen,burklack är blank i sig dvs den har inget behov av klarlack såvida det inte är metallic.

Men det brukar finnas klarlack om man vill ha,tänk på att matta ner lacken innan du lägger på klarlack annars är risken stor att det släpper.

Det finns en klarlack som Hagmans säljer, 2 skikts akrylack. Det tål bensin efter några veckor och faktiskt ganska tålig. Bara att spraya basfärgen och efter 2 timmar ungefär är det bara att lägga klarlacken, behöver inte matta ner basfärgen, då kemiskt sett löser klarlacken upp basfärgen och får fäste.

Det finns en klarlack som Hagmans säljer, 2 skikts akrylack. Det tål bensin efter några veckor och faktiskt ganska tålig. Bara att spraya basfärgen och efter 2 timmar ungefär är det bara att lägga klarlacken, behöver inte matta ner basfärgen, då kemiskt sett löser klarlacken upp basfärgen och får fäste.

Liten varning bör utfärdas,vissa spraylacker gillar inte Hagmans lacken,då den kan lösa tidigare lack och allt reser sig så man får slipa ner och börja om (det är ju lätt att testa på något annat först)

Men annars är den kanon,det håller jag med om.

Liten varning bör utfärdas,vissa spraylacker gillar inte Hagmans lacken,då den kan lösa tidigare lack och allt reser sig så man får slipa ner och börja om (det är ju lätt att testa på något annat först)

Men annars är den kanon,det håller jag med om.

Har aldrig råkat ut för att lacken har rest sig, men jag är toknoga att slipa bort den gamla lacken, om jag ska använda sprayburk. Om man använder "Riktig" lack slipar man ju ner och lägger sealer.

Och som du sa, testa på någon annat först, så man ser att lackerna passar ihop.

Lackade sidan på min gamla bil med burk. Köpte färgen hos en lackerare och han sa att jag inte behövde klarlack. Funkade kanon och färgen satt bra även när jag sålde den efter ett år. Den klarade även polering. Testade klarlack på några inredningsdetaljer jag lackade förut. Då vart det apelsinskal. Skulle kanske väntat längre iof.

Har spraylackat flera bilar pga rostattacker o dyl.

kan av egen erfarenhet säga att sprayburk lackering inte motsvarar "riktig lackering" och håller inte alls på samma sätt. Det brukar också vara svårt att dölja gränsen mellan den gamla original lacken och nya sprayburks lackerade delen, måste avsluta sprayen i skarvar, jag vet, men när det inte finns någon skarv.. :gnissla

om det handlar om bättring så låter jag nuförtiden lackfirmor sköta det... För att sedan lämna in bilen/mc på Ditec/Mr.Cap :tummenupp

någon som vet vart man kan köpa denna hagmans klarlack i stockholm??

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman