Lackerings tips?

Katie

Stop inbreeding - Ban country music!
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
Nada just nu
Ska lacka om mina kåpor själv. Förväntar mig inget toppen resultat men räknar med att det duger.

Testat att spraya med servalack och det blev riktigt ok - nackdelen är att servalacken inte tål sol/olja/bensin mm och att man inte kan klarlacka. Testade även med billack men den rann väldigt lätt.

Så nu undrar jag om någon testat att rolla på lack. Blir det jämnare? Kan tänka mig att det inte rinner lika lätt då det borde vara lättare att kontrollera mängden färg än när man sprayar...... :va

Tacksam för alla tips!

Katie skrev:
Ska lacka om mina kåpor själv. Förväntar mig inget toppen resultat men räknar med att det duger.

Testat att spraya med servalack och det blev riktigt ok - nackdelen är att servalacken inte tål sol/olja/bensin mm och att man inte kan klarlacka. Testade även med billack men den rann väldigt lätt.

Så nu undrar jag om någon testat att rolla på lack. Blir det jämnare? Kan tänka mig att det inte rinner lika lätt då det borde vara lättare att kontrollera mängden färg än när man sprayar...... :va

Tacksam för alla tips!
Klarlacka kan alla gjorde det med en liten kompressor o en biltema spruta!

Lacka med 2 komp billack Använd mindre del thinner i!
När du applicerar klarlack så skall duscha på den försiktigt låta torka tills den blir lite kladdig o lacka igen torka till tills lite kladdig!
Sedan härda kan monteras på efter ett dygn genom härdad precis som alla lacker efter en vecka!
Gör det nu på vår sidan i ett garage när det inte e så mycket flugor o skit öppna o ventilera eller låna en fetfläkt som blåser ut lackluften (dammet)!

Bifogat

• mc copy.jpg
    mc copy.jpg
    88.6 KB · Visningar: 129
  • IM000646.JPG
    IM000646.JPG
    60.2 KB · Visningar: 142
  • IM000648.JPG
    IM000648.JPG
    91.4 KB · Visningar: 102
[PlastRaket] skrev:
det blir jämnare med en bra pensel än vad du kan få till med roller.........

Vaddå jämnare med en pensel....?

Jag kan släta av alla brudar!

Last edited:
Just rolla är väl en hyfsad budget variant,vilken man/kvinna av rang har inte ägt en gammal rollad bil ?

Köp en sk skumflockrulle (skummgummikärna med fin ludd runt)
och kör med den.

Funkar bra i hop med sk servalack.Lägger man ner lite jobb på det så blir det hyfsat slätt.

Tänk på att tvätta ur den innan så allt löst ludd från tillverkningen lossnar.
Ju slätare underlag desto bättre yta.

Och i övrigt rekomenderar jag Hagmans 2-skikts ackryl på sprayburk som budget klarlack.Hyfsat tålig mot soppa,tål lite vanligt skvätt osv.

PROBLEMET är bara att servalack brukar inte gilla den.Man får sk resning dvs klarlacken löser upp servalacken.

RoLLER skrev:
Vaddå jämnare med en pensel....?

Jag kan släta av alla brudar!

hahahahaaaa.....jag hoppades att du skulle nappa på den........... :yoparty
du verkar ju vara lite ojämn :7peta hygglig på bana men en rookie i trafiken om man ska döma av din nära krasch med saaben i rondellen :banana

Last edited:
en bil går o rolla ganska snyggt men en hoj har så små ytor så njaaa.

men köp burklack med härdare så slipper du tänka nå mer på det :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...