Lackera fotpinnsatser

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
HEUlaei!

Någon som har gjort detta?(dvs icke-proffs)
Tänkte måla de svarta här hemma, hemskt dyrt och onödigt att köpa nya satser.
Behöver inte vara super fint. Ingen går ner på knäna och glor på fotpinnsatser och dömer ut dig därefter.

Skulle behöva veta vilka saker man behöver och hur man ska göra det?

och JA jag vet att hemma jobb betyder säkert att färgen rubbas av ganska snabbt på fotpinnarna.
Men fotpinnarna ska inte lackeras, de är billiga nog att beställa nya svarta. Resterande delarna skulle vara fint att lacka om!

eller är det billigare och enklare att kasta in de hos någon lackfirma?

Tack på förhand!

Om det skall ha en rimlig chans att hålla för nötning från stövlar så är det pulverlack som gäller. Och ja nötningen med insidan av foten mot bryggan räcker för att slipa bort färgen.

Men vill du tvunget prova själv så köp en bruk svart sprejfärg och börja måla på tunna lager.

Är det aluminium så skulle jag köra färgborttagningsmedel och sedan svinto. Klart och ganska lagom blankt. Har haft det finishen på motorkåpor. Bara att tvätta hojen som vanligt och ibland köra med svinto vid tvätt. Om man inte kräver knullputs och kör med autosol.

Ett alternativ är Biltemas fälgfärg som ska vara aningen tåligare mot nötning. Jag har lackat aluminiumfälgar med grundfärg för aluminium och det sitter fint. Har lackat växelhuset på båtmotorn. Sitter också fint efter två år. Har lackat fotpinnar till offroadhojen men dom hänger fortfarande på tork bland köksredskapen efter ett halvår. :) De ser jättefina ut.
Förresten så kollar folk visst på andras fotpinnsfästen!

Ett alternativ är att svarteloxera, hårt som f_n.
Kostnad: inte en aning.

Jag lämnade in ramen och motorfästena på pulverlack till en firma på Ursviksvägen. Dina fotpinnsfästen kostar inte många kronor att fixa. Ta bort färgen innan du lämnar in dom.

Polaren lackade bärarmar mm på sin Saab med någon tjock och stark färg från Bauhaus, det såg riktigt snyggt ut och ska tydligen vara slitstarka grejer. Annars har dom en aluminiumfärg också, som bildar ett snyggt och fint alulager. Han har visat upp en bunt motorer, ok, växellådor mm och dom ser förbannat bra ut :tummenupp

Jag lämnade in ramen och motorfästena på pulverlack till en firma på Ursviksvägen. Dina fotpinnsfästen kostar inte många kronor att fixa. Ta bort färgen innan du lämnar in dom.

Har du numret till de?

Kanske bäst att låta proffsen göra jobbet.

Polaren lackade bärarmar mm på sin Saab med någon tjock och stark färg från Bauhaus, det såg riktigt snyggt ut och ska tydligen vara slitstarka grejer. Annars har dom en aluminiumfärg också, som bildar ett snyggt och fint alulager. Han har visat upp en bunt motorer, ok, växellådor mm och dom ser förbannat bra ut :tummenupp

Är det sån där stark material som de använder på amerikanska pickups?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT