Lackera/belägga grenrör till svart?

Skall grenrör/avgasrör vara svart?

• Antal röstningar
    0

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Har fått en idé jag inte kan släppa riktigt. Är sugen på att ha svart grenrör/avgasrör fram till ljuddämparna. Vad är bästa sättet för att det ska bli en hållbar yta? Vad tror ni om det, både funktionsmässigt och utseendemässigt?

Har läst nånting om keramisk beläggning? eller lackerar man med värmetålig färg? Vill att kvaliteten ska vara bästa möjliga.

Tacksam för alla tips, pris och vart man kan vända sig i Stockholmsområdet!

Bifogat

• Speedyn.jpg
    Speedyn.jpg
    208.3 KB · Visningar: 347
Klart det skall vara svart grenrör.
Är sugen själv.
Testa och berätta hur det vart.

Tycker du ska linda rören fram till ditt slipon, det ser rått ut. (Sen bort med det lilla vindskyddet fram!) :tummenupp

Jag tycker du ska ha dina rör precis som dom är.

Men vill du ha dom svarta med en beständig yta (dvs. inte spray från biltema som tål värme) så är keramisk coating den bästa vägen att gå tycker jag.

Som av en händelse håller Weird Performance till i Upplands Väsby och kan göra det åt dig. Kostar inte gratis men det är garanterat värt det.

http://www.weirdperformance.se/weirdperformance/main.nsf/

Mvh J

Black satin gjort how Weird Performance verkar ju riktigt seriöst. Någon som provat in real-life ?

Bra tips om coating-firman, -tackar! Ska kolla upp det lite. Måste bara bestämma om jag ska göra det eller ej. Ser man på pollen så är det i princip lika :)

Tackar för synpunkter så här långt...

Jag tycker du ska ha dina rör precis som dom är.

Men vill du ha dom svarta med en beständig yta (dvs. inte spray från biltema som tål värme) så är keramisk coating den bästa vägen att gå tycker jag.

Som av en händelse håller Weird Performance till i Upplands Väsby och kan göra det åt dig. Kostar inte gratis men det är garanterat värt det.

http://www.weirdperformance.se/weirdperformance/main.nsf/

Mvh J

Håller med. De är mitt bästa tips också.

Tycker det skall vara svart, så mycket det bara går ... och det inkluderar borttagande av fälgstrajps :banana :D :rofl

:krama

Once you go black, you never go back. Klart du ska ha svärta på rören!

Tack för alla svar! Var ju relativt lika vad ni tyckte... Ska bestämma mig nu bara. Ska ringa och kolla upp pris på beläggning och höra lite vad den har för egenskaper... :tummenupp

kan man inte lägga på svart chrome? kanske skulle se coolt ut om det inte sticker ut för mkt svårt o avgöra det

Aha... Precis vad jag letade efter. Nu vet man vad som skall göras till hösten när man blir manodep igen. :yoparty

Kollade med coating firman som nämndes tidigare. Var förhållandevis billigt, ca 1500:- för behandlingen som tar ca 1 veckas tid. Röret blir matt svart och coatingen är väldigt värmetålig och elastisk. man kan även coata klammers (klammrar eller vad heter det?) osv.

Dock kunde beläggningen bli nött där stensprut och smuts träffar grenröret, ytan kommer inte flagna utan det blir mer som stenskottsprickar modell mindre. Främre ytan "blästras" ju av sten och smutssprut. man kan utan problem göra om behandlingen senare...

Nu återstår det bara att bestämma sig... :3freak

kan man inte lägga på svart chrome? kanske skulle se coolt ut om det inte sticker ut för mkt svårt o avgöra det
Svartkrom fungerar bra.
Vid vanligt blankkrom lägger man en förnickling för att få blank yta.
Denna täcks med ett ytterst tunt lager krom (som är en mattgrå metall).
Kromet är så pass tunt att man ser rakt igenom - Nicklet är blinget.
Vid svartkromning byter man ut nicklet mot något svart (silveroxid?).
"Bodycote" finns i tjockhultstrakten.
Kan säkert hjälpa dig.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år