Lacka ramen, hur?

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Undrar hur man ska gå till väga för att lacka ramen halvmatt svart(Yamaha R1).
Måste man blästra, slipa grunda, eller finns det färg som fäster rakt på utan massa förkrångel (vill göra det själv och pallar inte slipa och sånt)

Bör man klarlacka efter (matt i detta fallet) eller det kan man strunta i..
Ska inte bli skitbra, bara färgen inte skavs bort eller flagnar...

Klarlack över mattsvart??

All färg behöver ha nåt o fästa i!

/ Hannes

Hammarlack, behöver ingen grundmålning eller förarbete...dock inte 100%igt lika snyggt som riktig lack! Men helt klart godkänd, om man inte orkar slipa och ha sig

tycon1 skrev:
Hammarlack, behöver ingen grundmålning eller förarbete...dock inte 100%igt lika snyggt som riktig lack! Men helt klart godkänd, om man inte orkar slipa och ha sig

Skitbra! Hammarlack blir det isåfall....skall ändå bli en rat-bike så det duger finfint!

bo$ken skrev:
Skitbra! Hammarlack blir det isåfall....skall ändå bli en rat-bike så det duger finfint!

Hammarlack ger en ganska grov yta,och kräver precis som annan färg att det finns något att betta i.Däremot kan man måla över rost med den :yoparty (dock inget att rekommendera på rostig tunnplåt om man vill att plåten ska vara kvar...

capri skrev:
Hammarlack ger en ganska grov yta,och kräver precis som annan färg att det finns något att betta i.Däremot kan man måla över rost med den :yoparty (dock inget att rekommendera på rostig tunnplåt om man vill att plåten ska vara kvar...

Nej men Hammarlacken har en tendens att fastna bättre på sämre ytor..vilket kan vara lite enklare att använda isåfall...Det var det jag menade :)

Hrrrm, Hammarlack är ingen superprodukt som fastnar på allt i motsatts till vad reklamen säger.Slipa med våtslip tvätta rent med lösningmedel så har du bra fäste för färgen så tåld den en smäll eller två utan att lossna.Åk sen till närmaste färg affär och förklara vad du skall gör det finns en mängd bra lackfärger som är framtagna till att användas som topsikt vid rostskyddsmålnig i flera olika kulörer bla mattsvart.Har själv använt en mattsvart industrilackfärg från flugger.Torkar på en kvart men luktar satan.

Pulverlacka skiten såklart.... inget annat blir så hårdfast och jämnt, det är ju ramen vi snackar om, ingen liten plastdetalj.

/a

aLcATRAZ skrev:
Pulverlacka skiten såklart.... inget annat blir så hårdfast och jämnt, det är ju ramen vi snackar om, ingen liten plastdetalj.

/a

Palle, hör med Mats (som kör streetfigher rettan i malmö, du vet vem jag menar) Han har fått ram och sving pulverlackad i vinter.

/KetogaN

KetogaN skrev:
Palle, hör med Mats (som kör streetfigher rettan i malmö, du vet vem jag menar) Han har fått ram och sving pulverlackad i vinter.

/KetogaN

Tackk för tipset...men fan vad jobbigt att demontera hela skiten!

När genvägar vill vi ha..som man kan göra själv. Chansar på hammaren annars får jag väl käka upp min keps.

Ska du inte ens lyfta ur motor, gafflar osv :)

bo$ken skrev:
Tackk för tipset...men fan vad jobbigt att demontera hela skiten!

När genvägar vill vi ha..som man kan göra själv. Chansar på hammaren annars får jag väl käka upp min keps.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti