XJR_Jönsson
xjr 1300 cr 250
Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:2556352Trots att jag bott i USA i 4-1/2 år (98-02) och räjsade där hela tiden kom jag aldrig i kontakt med L E eller såg någon som använde L E. Aldrig sett/hört namnet tidigare. Har de ingen JASO-certifierad olja vet vi iaf att de inte är utvecklade för högvarvande mc-motorer..
andersbrink skrev:2556352
Googlar man på "Lubrication Engineers" och "motorcycle" får man 1360 hits. Söker man på Amsoil och Motorcycle får man 301000 hits. Det kanske säger lite om storlek och referenser på företaget "Lubrication Engineers" .
Det var det där med vad kopplingen tycker om den då?XJR_Jönsson skrev:2571621Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
De låvar att de är bättre än många andra oljor!
Hoztic skrev:2571651Det var det där med vad kopplingen tycker om den då?![]()
Haha, fan vad du älskar Yamaha!kraschandburn skrev:2571669Fast det är klart. I yamaha är det ju inte så noga.
De håller ju inte ändå. Slirar ju tydligen på kopplingen
oavsett olja. Utan då förståss biltemas super olja.
Skit i skit blir bra.
XJR_Jönsson skrev:2571621Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
De låvar att de är bättre än många andra oljor!
Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!Two stroke man skrev:2573965Jag har gjort sådana där tester profesionellt! Det där är ungefär ett av hundra önskemål hos en olja! Väljer du motorcykel genom att mäta bredden på bakdäcket?
XJR_Jönsson skrev:2554320Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!
Dr.Bike skrev:2575905Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.
Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.
För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!
Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.
Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.
Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.
Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
Om det tycker vi inte.
Nu är ju sånt iofs BRA.
Men BARA i vissa applikationer.
Någon nämnde backslag på fartyg.
Bra exempel!
Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.
Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.
Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.
XJR_Jönsson skrev:2576006Du har helt rätt i att de inne håller alu samt magn!!
men tanke på att jag får ge 80:-/ liter motorolja som kostar mycket mer ut till kund så får man vara nyjd!!
XJR_Jönsson skrev:2574783Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!
Peterr skrev:2576787Le har ju aldrig varit intreserade av att ansera sig mot privatpersoner utan haft sin stora kundkrets inom industrin där man kan utnytja fördelarna med långa service intervaller på ett annat sätt jämfört med privatpersoner, det är en av anlednigarna varför man inte srer så mycket av dom.
Peter
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT